پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه نشر به رونق کسب و کار منجر می‌شود

احمد مسجدجامعی با حضور در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: هر جا ناشر و کتابفروش فناوری‌های نوین را به کار خود وارد کردند موجب رونق شده و بازار کار خوب و مناسبی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ ظهر امروز (پنجشنبه 30 آبان) در حاشیه ششمین پویش کتابگردی به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران رفتند.
 
در حاشیه حضور این جمع در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سخنانی، با تاکید بر نقش کتابفروشان گفت: اگر مسائل و مشکلات کتابفروشان حل شود، بسیاری از مسائل حوزه نشر هم حل می‌شود و به همین دلیل در یک‌سال گذشته تلاش زیادی برای کمک به فعالیت کتابفروشان انجام دادیم.
 
وی افزود: سر و سامان دادن به دستفروش‌های کتاب، همچنین برخورد با قاچاقچیان کتاب از جمله اقداماتی بوده است که در طول یک‌سال گذشته به صورت جدی پیگیری کرده‌ایم.
 
حسن‌پور با بیان اینکه رونق و توسعه کتابفروشی‌های کوچک و محلی نیز یکی از ماموریت‌های اصلی ما به شمار می‌آید، عنوان کرد: در این زمینه شعار پیوند کتابفروشی‌های محلی با خانواده‌ها را به عنوان یک شعار جدی دنبال می‌کنیم و تلاش داریم تا با ترمیم این رابطه وضعیت کسب و کار کتابفروشی‌ها رونق پیدا کند، از سوی دیگر تجهیز و به‌روزرسانی کتابفروشی‌‌ها را به عنوان یک ضرورت دنبال می‌کنیم.

                   
 
وی تاکید کرد: در هفته کتاب با حضور در چندین کتابفروشی محلی شاهد بودیم که برخی فروشگاه‌های کوچک با در اختیار داشتن رایانه و اینترنت به خوبی توانسته بودند مشتریان خوبی داشته باشند و کتابفروشی آن‌ها رونق داشت و در مقابل کتابفروشی‌هایی که توجهی به فناوری‌های روز نداشتند در جذب مشتری و مخاطب مشکل داشتند.
 
به گفته حسن‌پور، اقتصاد بسیاری از کتابفروشان طی سال‌های اخیر ضعیف شده است و اگر زمینه‌ای فراهم شود که وام کم‌بهره برای بازسازی و نوسازی کتابفروشی‌ها به آن‌ها داده شود، می‌توانند حضور موثری در صنعنت نشر داشته باشند.
 
وی همچنین با انتقاد از برگزاری نمایشگا‌‌ه‌های کتاب با تخفیف 50 درصدی نیز گفت: این نمایشگاه‌ها آسیب زیادی به فعالان حوزه کتاب وارد کرده است و ما بارها با ارسال نامه به مترو و شهرداری خواستار رسیدگی به وضعیت کتابفروشان شده‌ایم و معتقدیم که این موضوع باید ضابطه‌مند باشد زیرا دغدغه‌ای جدی برای ما به شمار می‌آید.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین درباره بحث کافه‌کتاب‌ها خبر داد: پس از راه‌اندازی رسته کافه کتاب‌ها در اتحادیه کارهای اولیه آن در حال انجام است و این نوید را می‌دهیم که به زودی جواز کسب 400 کافه کتاب صادر خواهد شد.
 
حوزه نشر، حوزه پرطراوت و آبروداری است
احمد مسجدجامعی نیز درباره برخورد با قاچاقچیان کتاب، گفت: بسیاری از ناشران و کتابفروشان از برخورد با قاچاقچیان کتاب و دستفروشانی که در راسته انقلاب فعالیت می‌کردند، راضی بودند و احساس خوشحالی می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه فناوری‌های نوین به کمک کار نشر آمده است، تاکید کرد: تجربه برخی از ناشران و کتابفروشان نشان می‌دهد هرجا که آن‌ها توانسته‌اند از فناوری‌های نوین در کسب و کار خود استفاده کنند، بازار کار ایجاد شده است.
 
مسجدجامعی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در مترو گفت: امیدواریم به زودی زمینه‌ای ایجاد شود که برگزاری نمایشگاه کتاب در متروها با نظارت و مجوز اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انجام شود و این موضوع قاعده‌مند شوند.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه وضعیت صنعت نشر کشور خوب است، عنوان کرد: امروز شاهد بودیم که در شرایط دشوار تولید کتاب نشاط در صنعت نشر کشور وجود دارد و بسیاری از کتابفروشان از این موضوع خوشحال بودند، به نظر من حوزه نشر حوزه پرطروات، پرجنب و جوش و آبروداری است.
 
مسجدجامعی با بیان اینکه ناشر – کتابفروش صنف محترمی است، گفت: عده‌ای معتقد بودند که دستفروشان کتاب باید ساماندهی شوند، اما عده دیگری بر این باور بودند که ساماندهی یعنی رسمیت دادن به کار دستفروشی و به همین دلیل بررسی فعالیت آن‌ها در حوزه شهری اهمیت زیادی دارد.
 
وی تاکید کرد: عشق به حوزه نشر خیلی مهم است و به نظرم یکی از دلایل این نشاط و شادی به دلیل عشق و علاقه‌ای است که دست‌اندرکاران این حوزه به کتاب دارند و خوشحال هستیم که در این فضا کافه‌ کتاب‌ها به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، زیرا در یک دوره زمانی راه‌اندازی کافی‌شاپ‌ها و کافه کتاب‌ها به عنوان یک مساله جدی مطرح بود اما اکنون صدور مجوزها آسان‌تر است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط