پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
سرانه کتاب در استان قزوین؛ هر 100 نفر 75 جلد!

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین، در این استان به ازاء هر 100 هزار نفر 75 جلد کتاب وجود دارد که از رقم میانگین کشوری که 400 جلد کتاب است، بسیار پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین، عصر روز چهارشنبه 29 آبان‌ماه در آئین گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی در قزوین که با حضور مسئولین استانی و ملی برگزار شد، گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی در آینده کشور و تسهیل رشد و توسعه در بخش‌های مختلف بر همگان آشکار است چراکه تجربیات نشان داده ملت‌هایی که مطالعه را جزو برنامه‌های روزمره خود قرار داده‌اند، در بازه زمانی کوتاهی توانسته‌اند به موفقیت برسند.

وی بیان کرد: تسهیل مسیر موفقیت و رسیدن به پیشرفت در بسیاری از بخش‌ها در گروه توجه ویژه به حوزه کتاب و کتابخوانی است و شایسته استان نیست که امروز سرانه کتابخوانی یک چالش فرهنگی در استان باشد چراکه کتاب و کتابخوانی در تمدن و فرهنگ مردم این سرزمین ریشه دارد.

استاندار قزوین گفت: از سوی دیگر دین مبین اسلام به عنوان راهنمایی جامع برای زندگی بشریت بارها بر مسئله کتابخوانی، تفکر و تعقل تاکید کرده است و نزول قرآن به عنوان یکی از مهم‌ترین معجزات الهی برای بشریت شاهدی بر این مدعاست.

جمالی‌پور بیان کرد: توجه به مفهوم نخستین آیات نازل شده بر پیامبر نیز بر این مسئله تاکید دارد و به انسان نشان می‌دهد که خداوند نیز مسیر رشد انسان را در گرو تعقل می‌‎داند و قطعاً کتاب بهترین وسیله برای تفکر و تعقل است.

وی عنوان کرد: مشکلات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی که امروز به بدنه جامعه تحمیل می‌شود، به دلیل سال‌ها بی‌توجهی و یا سهل‌انگاری در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه است و امروز باید برای جبران این روزهای ناآگاهی بیشتر تلاش کنیم.


استاندار قزوین یادآور شد: جهلی که امروز در بسیاری از ابعاد زندگی بشر ریشه انداخته است، به دلیل همین دوری از فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که قطعاً با توسعه و ترویج این حوزه خواهیم توانست به روزهای روشن آگاهی و دانایی برسیم.

سرانه کتابخانه در قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است
فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم از پائین بودن سرانه کتابخانه در استان قزوین انتقاد کرد و گفت: پایین بودن سرانه کتابخانه به‌ازاء جمعیت در استان قزوین نشان از عدم دسترسی بخشی از مردم به کتابخانه و یا عدم سهولت برای دسترسی به کتاب دارد.

وی بیان کرد: به ازاء هر 100 نفر جمعیت در استان قزوین 75 جلد کتاب وجود دارد که از میانگین‌ها پایین‌تر است چراکه بر اساس میانگین‌ها باید به ازای هر 100 هزار نفر 10 باب کتابخانه و به ازاء هر 100 نفر 400 جلد کتاب وجود داشته باشد. همچنین بر اساس این استانداردها به ازاء هر 100 نفر باید 8 مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد که این عدد در استان قزوین 2.4 مترمربع است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر در استان قزوین 62 کتابخانه وجود دارد که بیش از 81 هزار نفر از خدمات این کتابخانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

محمدبیگی گفت: در حال حاضر بیش از 965 هزار عنوان کتاب در کتابخانه‌های استان قزوین وجود دارد که می‌تواند ظرفیت خوبی برای افزایش سرانه مطالعه و ایجاد علاقمندی بین مردم برای توجه به بخش کتاب و کتابخوانی باشد.

وی افزود: خوشبختانه مردم استان قزوین، کتابدوست هستند اما لازم است برنامه‌های ترویجی و فرهنگی در این خصوص در سطح استان اجرایی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: شهر دانشگاهی قزوین برای توسعه و ترویج در حوزه کتاب و کتابخوانی باید از ظرفیت‌های موجود در این بخش بهره گیرد و قطعاً با این روش خواهیم توانست دوباره کتاب را به سبد فرهنگی خانوار بازگردانیم.

آتش زدن کتابخانه نشانه بی‌اثر بودن فعالیت‌های فرهنگی است
هادی آشتیانی، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این همایش گفت: اینکه امروز در عصر ارتباطات هنوز کسانی کتابخانه را به آتش می‌کشند، نشان از این دارد که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در جامعه اثربخش نبوده و جهل در برخی از نقاط بروز پیدا کرده است.

وی افزود: تا زمانی که توجه کافی به حوزه کتاب و کتابخوانی صورت نگیرد، نباید از وقوع چنین اتفاقاتی متعجب شویم. این مسئله می‌تواند برای ما یک زنگ خطر محسوب شود و قطعا، نیاز است تا توجه و نظارت بیشتری بر حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم چراکه کتاب اصلی‌ترین راه زدودن چهره جهل از جامعه است.


مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: کتابداران باید خود را متعهد و موظف به افزایش آگاهی و سطح اطلاعات مردم بدانند و اگر با نگاه دلسوزانه برای رفع جهل و ناآگاهی در جامعه تلاش کنند، قطعاً نتایج اثربخش آن در کوتاه‌مدت در جامعه قابل مشاهده خواهد بود.

آشتیانی تصریح کرد: کتابخانه می‌تواند با مشارکت و همراهیِ کتابداری آگاه و با اطلاعاتِ بالا در حوزه کتاب و کتابخوانی، به یک قطب فرهنگی در روستا، محله و شهر تبدیل شود و همه این موارد به همراهی و هم فکری کتابدار مرتبط است.

مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: مبارزه با نادانی از مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی امکانپذیر است و کتابداران به عنوان اصلی‌ترین پل ارتباطی بین مردم و کتاب موظف‌اند با افزایش آگاهی و دانایی خود، مردم را با کتاب آشتی دهند.

یارانه حمایتی دولت می‌تواند به احیاء صنعت نشر کمک کند
داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این همایش با تاکید بر لزوم حمایت دولت از صنعت نشر، گفت: تخصیص یارانه حمایتی به صنعت نشر، می‌تواند به احیاء این صنعت، افزایش چاپ و نشر کتاب و دسترسی مردم به کتابخوانی کمک کند.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از صنعت نشر کتاب با اقتصاد این حوزه در ارتباط است و اگر بتوانیم با ارائه طرح‌های حمایتی به احیاء این صنعت کمک کنیم، قطعاً خواهیم توانست فرهنگ و تمدن این حوزه را نیز ترمیم کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت مالی از این بخش می‌تواند آینده فرهنگی کشور را متحول کند و البته فعالیت‌هایی که تا به امروز برای این کار انجام شده نیز می‌تواند در این حوزه اثربخش باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اجرای قانون تخصیص نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها برای کتابخانه‌های عمومی می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه حمایت از کتاب و کتابخوانی باشد که منتظر اجرای درست آن از سوی شهرداری‌ها هستیم.

محمدی گفت: تاثیر فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی در یک بازه زمانی بلندمدت در جامعه احساس می‌شود و برای برای این منظور باید برنامه‌های این حوزه در گروه‌های سنی مختلف تهیه و تنظیم شود.

وی یادآور شد: نسل آینده ما باید با مفاهیم مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی آشنا شود و قطعاً هر برنامه‌ای باید با هدف و مخاطب خاص خود در گروه‌های سنی تعیین شده اجرایی شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی باید با حساسیت تدوین شود تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها