چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
سرشار: با کتاب دینی تجارت نکنیم

به گفته محمدرضا سرشار، تعدد و تکثر کتاب یک احساس سیری کاذب در جامعه به وجود می‌آورد و قطعا تجارت دین کار درستی نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «کتابخوان پیامبر رحمت(ص)» صبح امروز، ۲۹ آبان‌ماه، با حضور علی مطهری، محمدرضا سرشار، یاسین حجازی، حجت‌الاسلام محمدرضا حیدری ابهری، حسین فتاحی، مصطفی رحماندوست و حسین اسرافیلی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

محمدرضا سرشار در این مراسم درباره کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی درباره زندگی رسول اکرم (ص) کتابی خواندم که نویسنده آن خیلی متشرع نبود ولی زبان عربی را خوب می‌دانست و در من تأثیر خوبی گذاشت. تا قبل از خواندن آن کتاب رسول اکرم (ص) را رهبر خود می‌شناختم ولی پس از خواندن آن کتاب عاشق پیامبر (ص) شدم و این عشق هرگز از دلم نرفت. آنچه مسلم است داستان ما را به حقیقت وجودی تبدیل می‌کند و از سال 59 آرزوی من بود که این کار را بکنم و داستانی این چنینی بنویسم.

او با بیان اینکه عرصه زندگی معصومان عرصه کارآموزی نیست، بیان کرد: در طول این سال‌ها کارهای کمی انجام دادم و با الهام از زندگی شهید مطهری «تشنه دیدار» و سال 1373 کتاب «یثرب شهر یادها و یادگارها» را نوشتم که داستان زندگی پدر رسول اکرم (ص) بود. در سال 1373 همه کارها را کنار گذاشتم و سه سال هیچ کاری نکردم و داستان زندگی رسول اکرم (ص) در قالب کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» نگارش کردم. به هر حال کار درباره پیامبر اعظم (ص) نخست توفیقات الهی است و بخش دیگری از آن زحمت است.

سرشار با بیان اینکه این اثر به زبان‌های دیگر ترجمه شده است، گفت: کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» به زبان‌های ترکی استانبولی و عربی منتشر شد و به زبان انگلیسی و ارد و ترجمه شد ولی به چاپ نرسید. آنچه مسلم است تعدد و تکثر کتاب یک احساس سیری کاذب در جامعه به وجود می‌آورد و ساده‌نویسی و بازنویسی این‌ها به تعداد زیاد خوب نیست و قطعا تجارت دین با ائمه کار درستی نیست.

در ادامه یاسین حجازی، نویسنده و پژوهشگر درباره «قاف » توضیح داد: کتاب من بر  اساس این سه کتاب است؛ «تفسیر سورآبادی»، «شرف‌النبی» و «سیرت رسول‌الله» که ترجمه کتاب معروف سیره ابن حشام است و می‌توان احتمال داد درباره این کتاب‌ها در شبه قاره هند نسخه‌ای از قلم فارسی‌نویسان مانده و منتشر نشده باشد.

او ادامه داد: مصنفان این سه کتاب هر سه شافعی‌مذهب هستند. واقعیت این است که این تردید برای فرق اسلامی  وجود دارد که چگونه تاریخی بخوانم از کسی که از فرقه دیگری نوشته شده. این برای من هم به وجود آمد و معیاری که کنار دستم گذاشتم کتاب علامه جعفر مرتضی عاملی بود که در شب پیامبر (ص) از میان ما رفت.

کالای فرهنگی مانند دایناسورها منقرض شده است
این نویسنده به مهجور بودن کتاب و کتابخوانی در روزگار امروزی اشاره کرد و گفت: هیچ ساده‌نویسی در کتاب قاف رخ نداده و عین متن هفت قرن قبل را می‌خوانید. صرفاً دیالوگ و ایماژها را نگه داشته‌ام آنجا که مکالمه رخ داده تصویری ایجاد شده است. ما در جلسه‌ای هستیم که کالای فرهنگی مانند دایناسورها منقرض شده و ادبیات کلاسیک فارسی از هر زمانی مهجورتر است. در نظام آموزشی ما از متون کهن غولی ساخته‌اند در حالی که در سخنان پدران ما حلاوتی است که هیچ نیازی به بازنویسی نیست.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا حیدری ابهری، از محققان و نویسندگان کودک و نوجوان در این نشست گفت: به نظر من زیباترین داستان‌ها از پیامبر در کتاب «داستان راستان» است؛ زمانی که در این کتاب به مجموعه حکایت‌های پیامبر از بحارالانوار و 40 حکایت از علمای اهل سنت اشاره دارد و به برخورد پیامبر (ص) با حیوانات اشاره می‌کند.

دیدگاه شهید مطهری درباره سیره نبوی
در ادامه مراسم علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید آیت‌الله مرتضی مطهری درباره آثاری که شهید مطهری درباره پیامبر (ص) نگارش کرده است، گفت: شهید مطهری در  کتاب «ختم نبوت» به فلسفه پایان نبوت اشاره دارد و اینکه در دین اسلام مسئله نسخ وجود ندارد و دین اسلام را دین خاتم می‌دانیم.

او ادامه داد: در کتاب «داستان راستان» داستان‌های زیادی درباره پیغمبر اکرم (ص) و سیره نبوی وجود دارد که در آنجا درباره ماهیت وحی صحبت شده است. در کتاب «سیری در سیره نبوی» صحبت‌هایی در مسجد جامع بازار تهران است و ارزش کار شهید مطهری این بود درباره یک موضوع به طور کامل صحبت می‌کرد. برای مثال در این کتاب 10 جلسه سخنرانی کردند و درباره موضوع بحث می‌کردند و وقتی مسئله روشن می‌شد شروع به نگارش کتاب می‌کرد و موضوع سیره نبوی را در ایام فاطمیه مطرح کرد.

مطهری با توضیحاتی درباره کتاب «سیره نبوی» ادامه داد: شهید مطهری موضوع سیره نبوی را در ایام فاطمیه مطرح کرد که این کتاب یک مقدمه دارد و عنوان کلی آن منابع شناخت از نظر اسلامی بوده و او در این کتاب می‌گوید: «همان‌طور که قرآن را مهجور نگه‌داشته‌ایم این کار را درباره سیره پیامبر هم کرده‌ایم. کتاب‌های شهید مطهری همچنان زنده است و مورد نیاز جامعه است.»

مطهری تصریح کرد: شاید دورنمایی که ما از پیامبر رحمت و مهربانی در ذهن خود داریم، تنها قطره‌ای از دریای بیکران ابعاد گوناگون شخصیت آن حضرت است. دریایی سراسر از ناشناخته‌ها. تحقیق و مطالعه در سیره پیامبر(ص) مسئله مهمی است که پرداختن به آن موجب شناخت عمیق و ریشه‌ای از دین اسلام خواهد بود که خود به درک دقیق و درست از فلسفه دین اسلام و پایه‌ریزی حکومت اسلامی می‌انجامد.

وی ادامه داد: اگر کسی این توفیق را پیدا کند که سخنان رسول اکرم(ص) را از متن کتب معتبر جمع‌آوری و توفیق پیدا کند که سیره پیغمبر اکرم(ص) را به سبک سیره تحلیلی از روی مدارک معتبر جمع و تجریه و تحلیل کند، آن وقت معلوم می‌شود که در همه جهان شخصیتی مانند این شخصیت بزرگوار ظهور نکرده است. تمام وجود پیغمبر اعجاز است؛ نه فقط قرآنش اعجاز است، بلکه تمام وجودش اعجاز است.

سعی کردم در آثارم متن‌های ساده را انتخاب کنم
سپس حسین فتاحی، نویسنده کتاب «365 روز با پیامبر (ص)» درباره نگارش این کتاب تصریح کرد: این کتاب برای کودکان دبستان است. این کار، یک کار ادبی نیست. من به دنبال حکایت‌هایی بودم که بچه‌ها را برای الگوگیری آماده کند. اگر از کودکی این کتاب‌ها را بخوانند رفتارهای پیامبر در آن‌ها نهادینه می‌شود. سعی من این بوده که این کتاب نثر ساده‌ای داشته باشد و از شش کتاب صحیح‌ترین حکایت‌ها را انتخاب کردم.

او ادامه داد: سعی کردم متن‌های ساده را انتخاب کنم که روایت‌هایی از زندگی پیامبر را نشان دهد و در کنار آن‌ها معرفی اتفاقاتی باشد که در اسلام افتاده و بسیاری از حکایت‌ها هنوز وجود دارند. سعی من این بود هر آنچه لازم است در تربیت نسل جوان گردآوری کنم و کتاب به صورت آبرومند عرضه شود و یک قدم به زندگی پیامبر اسلام (ص) نزدیک شویم. هر ناشر و نویسنده‌ای به دلیل ارادتی که به پیامبر(ص) دارند، علاقه‌مند هستند درباره آن حضرت کتابی نوشته یا منتشر کنند؛ این علاقه و ارادت در مردم نیز وجود دارد و هر کتابی که درباره آن حضرت نوشته شده باشد برای کودک خود تهیه می‌کند تا در تربیت آن‌ها مؤثر باشد. ما به پیامبر(ص) ارادت داریم، اما عمل‌مان مخالف عمل پیامبر است.

مصطفی رحماندوست، نویسنده کتاب «هفت حکایت از بچه‌ها و پیامبر» نیز با انتقاد از اینکه آثاری که در زمینه پیامبر اسلام (ص) نوشته شده، گفت: بسیار تلخ است که ما تولد پیامبر اسلام (ص) را جشن نمی‌گیریم. من 27 سال پیش این کتاب را نوشتم و هرگز فکر نمی‌کردم هفت حکایت از برخورد پیامبر (ص) با بچه‌ها را پیدا کردم و بسیار برای من برکت داشت و در طول 27 بار گذشته 28 بار تجدید چاپ شده است. در این داستان‌ها شخصیت پیامبر (ص) شخصیتی زمینی است و سعی کردم یکی از حوادثی را که در زندگی پیامبر اتفاق افتاده بازنویسی کنم.

شعرخوانی حسین اسرافیلی، پایان بخش این مراسم بود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها