چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
دومین جشنواره پوپک دانا به کار خود خاتمه داد

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در آئین پایانی دومین جشنواره کتابخوانی پوپک دانا گفت: در این جشنواره تلاش کردیم به سمت درک مطلب کتاب‌ها برویم، زیرا خوانندگان باید کتاب را متوجه شوند و معنا و مفهوم آن را درک کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب ظهر امروز (چهارشنبه 29 آبان) در آئین پایانی دومین جشنواره کتابخوانی پوپک دانا که همزمان با هفتمین روز بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی اسلامی ایران برگزار شد، در سخنانی با اشاره به نقش نویسندگان در کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان گفت: نویسندگان با تالیف کتاب‌های خوب کاری می‌کنند که بچه‌ها کتاب خوب بخوانند، از سوی دیگر باید از ناشران هم تشکر کرد که کتاب‌ها را در قالب‌های خوب برای بچه‌ها عرضه می‌کنند.
 
وی افزود: در این میان از مدیرعامل و معاونان بانک صادرات ایران برای اینکه حامی این برنامه هستند تشکر می‌کنم، زیرا اگر حضور و حمایت آن‌ها نبود امکان برگزاری این جشنواره با شرایط اقتصادی کنونی نداشتیم.
 

حسینی‌پور با اشاره به هدف دومین دوره این جشنواره، گفت: تلاش کردیم در این جشنواره از فضایی که اکنون در حوزه مسابقات کتابخوانی وجود دارد فاصله بگیریم و به سمت درک مطلب کتاب‌ها برویم زیرا این موضوع اهمیت دارد که خوانندگان، کتاب را متوجه شوند و معنا و مفهوم آن را درک کنند.
 
دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در تلاشیم با برگزاری این جشنواره‌ها، نسل کتابخوان تربیت کنیم، عنوان کرد: با توجه به گسترش فضای مجازی تلاش داریم نسل کتابخوانی داشته باشیم زیرا معتقد هستیم هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و در این میان خانواده و مدارس باید به کتاب‌های غیردرسی اهمیت بدهند تا آینده بهتری برای ایران زمین رقم بزنند.
 
کتابخوانی کم‌هزینه‌ترین روش اصلاح آموزش و پرورش است
در بخش دیگر این مراسم، علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی نیز در سخنانی گفت:‌ تقویت مهارت‌ کتابخوانی اهمیت ویژه‌ای در دانش‌آموزان دارد، زیرا مهارت پایه خواندن است و اگر این مهارت وجود نداشته باشد دانش‌آموزان نمی‌توانند در آینده موفق باشند.
 
وی با بیان اینکه کم‌هزینه‌ترین روش اصلاح آموزش و پرورش در کشور کتابخوانی و مراجعه به کتاب درسی است، افزود: این اصلاح در مسیر اصلی پرهزینه است اما کتابخوانی کم‌هزینه‌ترین روش اصلاح است، زیرا کتاب تنها رسانه و کالای فرهنگی است که تمام میراث بشر شامل ادبیات، تاریخ، جغرافی، معارف و ... را در خود دارد.


 سیدآبادی با بیان اینکه کتاب‌ها همه فضیلت‌های بشر را در دل خود دارد، عنوان کرد: نباید فراموش کنیم که مسیر رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان در کتابخوانی است و هیچ برنامه توسعه و پیشرفتی در کشور رخ نمی‌دهد مگر اینکه با کتابخوانی همراه باشد.
 
وی با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی پوپک دانا، تاکید کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی تاثیر خوبی در کتابخوان کردن کودکان دارد و مروری بر کتاب‌هایی که امسال کودکان روایت کردند نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر کتاب‌های تالیفی نویسندگان ایران در کشور خوانده می‌شود و این موضوع موجب خوشحالی است.
 
سیدآبادی یادآور شد: نگاهی به این کتاب‌ها و رصد آمار آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای ناشران و نویسندگان ایرانی باشد تا بدانند مخاطبان‌شان به سراغ چه آثاری می‌روند و از دل آن‌ها چه نکاتی را درک می‌کنند تا بتوانند در آثار بعدی خود لحاظ کنند.
 
کتاب بستر خردورزی و فهمیدن است
سید کاظم مرتضوی، معاون بانک صادرات ایران، یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. وی با بیان اینکه وظیفه اهل قلم و فعالان حوزه نشر تولید محتوای خوب برای خواندن است، گفت: تا زمانی که کتاب نباشد بستر خردورزی و فهمیدن وجود ندارد و تولید کتاب خوب و پرمتحوا در این زمینه اهمیت دارد.


 وی ادامه داد: در این زمینه بانک صادرات ایران در خدمت اهالی قلم است و تلاش داریم این حضور بیشتر باشد تا به خوب فهمیدن و خوب گفتن برسیم.
 
به گفته مرتضوی، خوب فهمیدن نیازمند تولید محتوای خوب برای آینده‌سازان است و تمام تلاش ما این است که این تلاش‌ها و اقدامات ادامه داشته باشد تا در بزرگسالی شاهد اندیشه‌های بزرگی باشیم و در سایه همکاری‌ها با سازمان‌ها و نهادها این اقدامات ادامه داشته باشد.
 
بیانیه جشنواره
عارف وکیلی دبیر دومین جشنواره کتابخوانی پوپک دانا نیز در سخنانی بیانیه هیات داوران این دوره از جشنواره را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه که به امضای جعفر توزنده‌جانی، سجاد جمشیدیان، علی کاشفی، فرمهر منجزی و عارف وکیلی رسیده، آمده است: «تعداد آثار شرکت‌کننده در این دوره نسبت به دوره گذشته از نظر تعداد و کیفیت رشد قابل توجهی داشته است و نکته قابل توجه در این دوره نیز شرکت کودکان از جای جای کشور بود.
 
امیدواریم در سال آینده با توجه به تجارب این دو دوره، شیوه‌نامه‌‌ها، معیارها و ملاک‌های این جشنواره مشخص‌تر و منسجم‌تر تهیه و در اختیار علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه قرار گیرد تا آثار رسیده به جشنواره کیفیت بهتری داشته باشند.»

هیات داوران دومین جشنواره کتابخوانی پوپک دانا از میان 580 اثر رسیده به دبیرخانه 3 اثر را برگزیده طلایی، 12 اثر را برگزیده نقره‌ای و 15 اثر را برگزیده برنزی، همچنین 20 اثر را شایسته تحسین و به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب کرد و در پایان این مراسم به آن‌ها جوایزی اهدا شد.


 آئین پایانی دومین جشنواره کتابخوانی پوپک دانا ظهر امروز (چهارشنبه 29 آبان) در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها