سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
محقق داماد: گاهی یک کتاب جامعه‌ای را دگرگون می‌کند

بیست‌وششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تجلیل از بنیانگذاران کتابخانه فاطمه‌ها و استاد خادم کتاب سید‌مصطفی محقق داماد برگزار شد. محقق داماد معتقد است: گاهی یک کتاب جامعه‌ای را دگرگون می‌کند تا جایی که می‌توانید کتاب بخوانید و کتاب بنویسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره کتاب سال دانشجویی با حضور حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب؛ عادل تقوی رییس انتشارات جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده معاون فرهنگی این سازمان و جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم علیزاده با اشاره به اهداف جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: جشنواره کتاب سال دانشجویی از نخستین دوره‌ برگزاری خود بارقه‌های امید و نشاط را در میان دانشگاهیان و دانشجویان اهل قلم فراهم کرده است و امروز در نقطه‌ای قرار دارد که شرکت در جشنواره از اعتبار علمی مناسبی برای دانشجویان برخوردار است.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف آن رویداد ترویج و گسترش روحیه پژوهش و گسترش انگیزه در دانشجویان به منظور تولید آثار علمی است. مهم‌ترین پیشنهاد‌ها برای بهتر شدن کیفیت این جشنواره عبارت است از، ترویج تالیف برای دانشجویان و تاکید استادان به کتاب‌‌محوری به جای جزوه محوری، توجه ویژه به تالیف کتاب‌های کاربردی در رشته‌های مختلف، حمایت ناشران از آثار دانشجویان نوقلم و پرورش خلاقیت و شکوفایی استعداد‌های علمی.
 
در ادامه تقوی درباره روند فعالیت‌های این جشنواره گفت: بیست‌وششمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی با اعلام فراخوانی از ابتدای سال فعالیت خود را آغاز کرد و تا پانزدهم مرداد‌ماه دانشجویان مهلت داشتند آثار خود را با قید اینکه در دو سال اخیر منتشر شده باشد ارسال کنند. بیش از 600 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که 518 اثر به مرحله داوری طی چهار مرحله بازبینی شد که درنهایت هفت اثر به عنوان برگزیده و چهارده اثر شایسته تقدیر شدند. بیشترین فراوانی آثار در گروه علوم انسانی و بعد در گروه علوم پزشکی و دامپزشکی بودند. همچنین گروه فنی و مهندسی در رتبه سوم تعداد آثار قرار گرفت.
 
وی افزود: لازم به ذکر است که هیچ محدودیتی در مقاطع تحصیلی نداشتیم و 64 درصد آثار مربوط به دوره دکتری و 25 درصد مربوط به دوره کارشناسی‌ارشد و 11 درصد مربوط به دوره کارشناسی بودند. به لحاظ تفکیک جنسیت هم 75 درصد آثار را دانشجویان مرد و 25 درصد را دانشجویان زن تشکیل می‌دادند.

 
در ادامه مراسم از بنیانگذاران کتابخانه فاطمه‌ها تجلیل به عمل آمد. گفتنی است فرزاد میرشکاری دانش‌آموخته رشته زبان انگلیسی بعد از اتمام تحصیلات خود به همراه خواهرش فاطمه میرشکاری انبار کاه کوچک پدری خود را در سال 1389 تبدیل به تنها کتابخانه روستای دهکهان در شهرستان کهنوج استان کرمان کردند. لازم به ذکر است اولین اعضای این کتابخانه فاطمه میرشکاری، فاطمه جعفری و فاطمه شجاعی بودند که امروز با عضویت 500 نفر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین در این مراسم از سوی جهاددانشگاهی مبلغ بیست میلیون ریال به کتابخانه فاطمه‌ها اهدا شد.
 
یکی دیگر از بخش‌های بیست و ششمین جشنواره کتاب سال دانشجویی که هر ساله برگزار می‌شود تجلیل و قدردانی از استاد خادم کتاب است که امسال طی مراسمی با حضور نیکنام حسینی‌پور، حمیدرضا طیبی، عادل تقوی و عیسی علیزاده از سیدمصطفی محقق داماد تجلیل به عمل آمد.

 
محقق داماد با اشاره به اهمیت کتابخوانی گفت: ابتدا از تمام مراکز مختلفی که در این جشنواره شرکت داشتند تشکر می‌کنم. همت بزرگی که فاطمه‌ها در کهنوج کرمان داشتند برای من فرح‌انگیز بود جای خوشبختی است که انبار کاه پدری تبدیل به کتابخانه شود. شاید اغلب متفکران نام ویل دورانت را شنیده باشند این نویسنده و فیلسوف برای تالیف کتاب تاریخ تمدن مسافرت‌های بسیاری را رفته است؛ خودش می‌گوید، در هرجا که قدم گذاشتم دو چیز دیم یکی فقر و دیگری جهل اما هنوز نمی‌دانم که کدام معلول و کدام علت است. به اعتقاد من آنچه موجب جهل است عدم توجه است بازگشت به خود جهل را برطرف می‌کند. آنچه موجب جهل است بازخوانی خویش است.
 
وی افزود: ایمان جست‌وجویی در راه حقیقت است و مولفه ایستایی نیست. ایمان همیشه در حال افزایش است و مومن کسی است که در جست‌وجوی حقیقت است، اما دگم ایستاست. گاهی یک جزوه، یک کتاب یا یک مقاله جامعه‌ای را دگرگون می‌کند تا جایی که می‌توانید کتاب بخوانید و کتاب بنویسید. در حقیقت تفکر روشنگر غرب که دنیا را از دیکتاتوری کلیسا نجات داد از کتاب شروع شد.
 
 
در ادامه این مراسم طیبی گفت: اگر اراده‌ای برای پیشرفت و توسعه پایدار در کشور داشته باشیم رسیدن به آن حاصل آن توسعه فرهنگی، اجتماعی، فناورانه و سیاسی است و نتیجه آن باید منجر به اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش بنیان است که در نهایت منجر به امنیت و رفاه برای مردم همراه با عدالت و اخلاق ‌باشد. ما در جهاددانشگاهی تلاش کردیم توانمندی کشور را در توسعه فرهنگی و دانش الگوسازی کنیم و خوشبختانه موفقیت‌های خوبی را هم کسب کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به توسعه فرهنگی و علم و فناوری برسیم باید در نشر علم مستند‌سازی کنیم تا در قالب مقاله و کتاب جامعه هم بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه موتور محرک دانش در هر جامعه‌ای دانشگاهیان و دانشجویان هستند تمرکز جهاددانشگاهی هم بر این قشر از جامعه است.    
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    از آثار برگزیده، خبری نیاوردید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها