سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
جامعه ما کتاب‌گریز شده است/ جلوی هجمه به نویسندگان شجاع را بگیریم

محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در نشستی در دانشگاه دامغان که به‌مناسبت هفته کتاب برگزار شد، گفت: کتاب نخواندن و مراجعه نکردن مردم به کتابخانه، تبدیل به آفتی بزرگ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در حوزه ادبیات دینی که به مناسبت برنامه‌های هفته کتاب، شامگاه دوشنبه به دانشگاه دامغان آمده بود، گفت: تحولی که شریعتی در زمان خودش پدید آورد، بی‌نظیر بود؛ او به کرّات می‌گفت نقد کنید. من قدرت جذب شریعتی را در هیچکس دیگر ندیدم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نسل جوان امروز با نسل جوان گذشته تفاوتی دارد و با چه چالش‌های جدیدی روبه‌رو است؟، افزود: عواملی وجود که باعث می‌شود جوانان میل و گرایشی به مذهب نداشته باشند؛ اگر به کتابفروشی‌های تهران بروید، کمتر کتاب دینی خواهید یافت.

حکیمی ضمن بیان اینکه حدود 90 درصد کتاب‌های موجود در بازار ترجمه‌ای است؛ و این در حالی است که خیلی از آنها با متن اصلی تفاوت دارد، از آنچه گرایش عمومی در جامعه کتابخوان ایران نسبت به آثار ترجمه‌ای نامید، اظهار تاسف کرد و در عین حال گفت: من با نویسنده خارجی مشکلی ندارم؛ بینوایان نوشته ویکتور هوگو، اولین کتابی بود که من را جذب مطالعه کرد و باعث شد به جرگه نویسندگان بپیوندم.

این نویسنده پیشکسوت بیان کرد: تبلیغات وهابیون علیه مذهب تشیع بیداد می‌کند؛ نزدیک به 7 شبکه از نطر مالی حمایت می‌شوند که علیه شیعه صحبت کنند، درواقع به‌نوعی از ابن‌تیمیه طرفداری می‌کنند و دروغ‌های زیادی علیه تشیع می‌گویند.

دوران فعلی دوران شکوفایی تشیع است 
مولف کتاب «پیام محبت»، گفت: من سال‌ها در حوزه بوده‌ام و دین راستین و درست را تشیع می‌دانم ولی علیه ادیان مختلف صحبت نمی‌کنم هر چند دوران فعلی دوران شکوفایی تشیع است، اگر کتاب‌های سیدمحمد تیجانی سماوی را بخوانید، متوجه خواهید شد که مدح تشیع جهان را فرا گرفته است. متاسفانه جوانان ما از مذهب تشیع اطلاع کافی و کاملی ندارند و این آفت بزرگی است و عامل این آفت را هم باید در خودمان جستجو کنیم و ببینیم چرا تیراژ کتاب‌های دینی در کشورمان پایین است.

این داستان‌نویس پیشکسوت، گفت: وهابیت دین را وسیله‌ای برای رسیدن به امیال شخصی خودش قرار داده است؛ به همین جهت از همه شما فرهنگ‌دوستان و شیعیان می‌خواهم برای تبلیغ اسلام راستین که همانا تشیع است، تبلیغ کنید.

وی ضمنا توضیح داد که تاکنون 17 عنوان کتاب استاد سیدمحمد تیجانی سماوی که در دفاع از تشیع نوشته به 14 زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند، حکیمی گفت: خوشحالم که آثارم چندین نوبت تجدید چاپ شده و مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار گرفته است؛ داستان‌هایی از زندگانی امیرکبیر از جمله همین آثار است که تاکنون به چهلمین نوبت چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب «وجدان» درباره این اثر هم گفت: توجیه از خصلت‌های انسان است و آدمی همیشه سعی دارد کارهای اشتباهش را به عناوین مختلف توجیه کند؛ اما وقتی وجدان داشته باشد و پای وجدان وسط بیاید، به همین آسانی توجیه نمی‌کند.

گرانی کاغذ و کتاب عامل مهم سرانه پایین مطالعه در ایران
وی گریزی هم به بحث قیمت کاغذ و علت پایین بودن سرانه مطالعه در کشور زد و عنوان کرد: گران شدن کاغذ ارتباط تنگاتنگی با سرانه مطالعه دارد؛ یکی از کتاب‌هایی که خود من برای کودکان و نوجوانان نوشتم، از طرف انتشارات 75 هزار تومان قیمت‌گذاری شد؛ بعد از آنکه مطلع شدم، با اصرار بسیار قیمت کتاب به 60 هزار تومان کاهش یافت. حالا شما قضاوت کنید آیا برای یک نوجوان و یا حتی کارمند و استاد دانشگاه به‌راحتی مقدور است که 60 هزار تومان بابت خرید یک جلد کتاب پرداخت کنند؟ مسولان باید تلاش کنند قیمت کاغذ را کاهش دهند.

از داستان‌های تخیلی و فضایی برای تبلیغ آموزه‌های تشیع استفاده کنیم
مولف کتاب «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» ضمن بیان اینکه مذهب باید وسیله‌ای باشد که انسان به سمت گناه نرود، گفت: مبانی ادبیات دینی کودک و نوجوانان کتابی سه جلدی بود که را با همکاری مهدی کاموس تبدیل به یک جلد شد. علاقه من به داستان‌های ویژه کودکان حوزه دبستان موجب شد که در سال‌هایی که برای کودکان می‌نوشتم از نوشته‌های مرحوم اقبال یغمایی در نشریه دانش‌آموز و نویسندگان مجله پیک دانش‌آموز هم استفاده کنم و سرانجام روزی تصمیم گرفتم که بهترین داستان‌هایی را که خوانده بودم در مجموعه‌ای به کودکان ایران‌زمین تقدیم کنم.

محمود حکیمی اضافه کرد: در کتاب «پرواز به سوی سیاره آزادی» که داستان سیاره‌ای در سال 2050 است، در مورد ادیان مختلف صحبت شده و نهایتاً به این اتفاق نطر می‌رسند که قرآن کتاب کامل و جامع است. در شرایط فعلی باید تلاش کنیم از داستان‌های تخیلی و فضایی برای تبلیغ آموزه‌های تشیع استفاده کنیم.

این مولف پیشکسوت پیرامون عاشوراپژوهی نیز، گفت: از سه سالگی به همراه پدرم در هیئت‌های مذهبی شرکت می‌کردم. در سال 1351 اولین کتابم در مورد امام حسین(ع) نوشتم، کتاب «امام حسین (ع) و نهضت جاوید کربلا» هم کتابی بود که بعد از انقلاب از من چاپ شد و خیلی مورد توجه قرار گرفت و گامی در جهت مفاهیم عاشورا بود. انسان وقتی ماجرای عاشورا و نهج البلاغه را می‌خواند، متوجه می‌شود که آموزه‌های امامان واقعا شگفت‌انگیز است.
 

وی اضافه کرد: در مدارس کشور باید تلاش شود اهل بیت آنچنان که شایسته است، معرفی شوند زیرا با مطالعه احادیث و روایات متوجه خواهیم شد چقدر نسبت به سایر ادیان و مذاهب جلو هستیم. در اروپا مردم مثل ما نسبت به اسلام و تشیع اطلاع ندارند زیرا دشمنان نام اسلام را روی بسیاری از کارهای ناشایست خودشان می‌گذارند، وظیفه ماست تا قدرت داریم اسلام راستین را به جهانیان بشناسانیم.

جامعه ما دچار کتاب‌گریزی شده است
حکیمی افزود: مشکلی که الان در جامعه به‌وجود آمده، گریز از کتاب است که این مسئله دلایل متعددی دارد؛ به‌شخصه  شاهد بودم که کتابخانه‌ای بزرگ تنها دو مراجعه کننده در روز داشت! با این وجود و به رغم فضای مجازی، به عقیده من، هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

این داستان نویس به شعرای مشهور دنیا همچون فردوسی و مولوی هم اشاره کرد و گفت: گنجینه‌ای که ایران از شعرا دارد، هیچ کشوری ندارد. در اشعار مولوی و عطار و شاعران بزرگ دیگر شعر چاپلوسانه نمی‌بینیم. شعرای بزرگ را بشناسید و برای آزادی و نجات انسان‌ها اگر می‌توانید شعر بسرایید.

وی همچنین گفت: من شعر نو را رد نمی‌کنم اما هر چیزی را که هر کس می‌نویسد و به عنوان شعر نو چاپ می‌کند، نمی‌توان شعر نامید هرچند اشعار سهراب سپهری و چند شاعر برجسته را خیلی دوست دارم و می‌پسندم.

محمود حکیمی به پیروزی بزرگ بشر با فروپاشی کمونیسم اشاره کرد و گفت: چیزی بنویسید که در مردم، بیداری ایجاد کند. کتاب باید در خواننده تاثیرگذار باشد. من معتقد به آزادی اندیشه در آثارم هستم و باید بکوشیم نویسندگانی که با شجاعت می‌نویسند، مورد تهاجم قرار نگیرند.

بر اساس همین گزارش، در پایان این نشست از کتابداران دانشگاه دامغان تجلیل به‌عمل آمد و تعدادی از کتاب‌های تالیفی محمود حکیمی توسط وی به کتابخانه دانشگاه دامغان اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها