سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
​نگاهی به فعالیت‌های رادیو در هفته کتاب

شبکه‌های مختلف رادیویی در طول ایام برگزاری هفته کتاب به شکل ویژه به کتاب و کتابخوانی می‌پردازند و در این میان سه برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی»، «رادیو کتاب» و «گیومه» با همکاری خانه کتاب به شکل ویژه برنامه‌هایی را برای هفته کتاب تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ با گسترش دنیای فناوری و تکنولوژی خیلی‌ها فکر می‌کردند که مردم با رادیو خداحافظی می‌کنند؛ اما استقبال خوب مردم در تمام نقاط جهان از برنامه‌های رادیویی بیانگر این پیام است که هنوز رادیو مخاطب دارد و هنوز هستند افرادی که گیرنده قلب‌‌شان را روی موج گرم‌ترین رسانه دنیا تنظیم می‌کنند. از این رو می‌توان گفت با همه رشدی که رسانه‌ها دارند، رادیو تاثیرگذاری خودش را از دست نداده و می‌تواند نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه داشته باشد.

خوشبختانه در سال‌های گذشته هرچقدر که سیمای ملی از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته است، صدای ملی به کتاب پرداخته و به آن نزدیک شده است و امروز شاید نتوان شبکه رادیویی‌ای را پیدا کرد که حداقل یک برنامه کتابی در کنداکتور برنامه‌هایش نباشد؛ رادیو جوان، رادیو ایران، رادیو تهران، رادیو فرهنگ، رادیو گفت‌وگو، رادیو نمایش، رادیو اقتصاد، رادیو آوا، رادیو سلامت،‌ رادیو پیام، رادیو معارف، رادیو قرآن، رادیو صبا، شبکه‌های رادیویی استانی و حتی رادیو ورزش نگاه ویژه به کتاب و کتابخوانی دارند.

با شروع هفته کتاب شبکه‌های مختلف رادیویی همکاری بسیار نزدیکی با موسسه خانه کتاب داشتند و در سه شبکه سه برنامه تخصصی به هفته کتاب می‌پردازد که در زیر به معرفی این سه برنامه می‌پردازیم.
 
گفت‌وگوی فرهنگی/ رادیو گفت‌وگو
گفت‌وگوی فرهنگی با تهیه‌کنندگی عذرا جوزدانی در هفته کتاب به شکل ویژه به موضوع کتاب می‌پردازد. عذرا جوزدانی در توضیح این برنامه به ایبنا گفت: قرار است که در هر روز از هفته کتاب با توجه به شعار آن روز  به بررسی موضوعات حوزه نشر بپردازیم و مشکلات موجود را ریشه‌یابی کنیم.
 
وی ادامه داد: در هر قسمت از این برنامه با حضور سه یا چهار مهمان حضوری و گفت‌وگوی تلفنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران فرهنگی کشور به بررسی معضلات حوزه کتاب می‌پردازیم.
 
این تهیه‌کننده با اشاره به فعالیت‌های رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: درست است که «گفت‌وگوی فرهنگی» به مناسب هفته کتاب به شکل اختصاصی به این حوزه می‌پردازد اما این برنامه در طول سال نیز اجرا می‌شود که چندین قسمت آن به کتاب اختصاص دارد. علاوه بر این یکی از محورهای اصلی برنامه «تقاطع فرهنگ» که روزهای پنچشنبه به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود نیز به کتاب اختصاص دارد و معمولا مسئولان فرهنگی، ناشران، نویسندگان، مترجمان و شاعران در آن حضور پیدا می‌کنند و به مشکلات روز حوزه کتاب می‌پردازند.
 
این برنامه از ساعت 20 الی 21 شنبه تا چهارشنبه (25 الی 29 آبان‌ماه)‌ با تهیه کنندگی عذرا جوزدانی، اجرای امین خرمی، شهاب دارابیان و هماهنگی غزاله عمیدی به صورت زنده از آنتن رادیو گفت‌وگو (103.5 اف‌ام) پخش می‌شود.
 

رادیو کتاب/ رادیو فرهنگ
برنامه دیگری که  سال گذشته نیز  با حضور در خانه کتاب به هفته کتاب پرداخت، برنامه زنده «رادیو کتاب» است. نیلوفر زندیان، مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ در توضیح این برنامه به ایبنا گفت: رادیو کتاب در برنامه امسال قصد دارد که به نقد و بررسی بخش‌های مختلف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازد. برای مثال در برنامه روز گذشته مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت و به صورت انتقادی و چالشی به موضوع انتخاب‌های هیات انتخاب کتاب پرداخت.
 
زندیان در توضیح بخش‌های مختلف این برنامه کتابی گفت: آیتمی درباره معرفی کتابفروشی‌های قدیمی و شاخص تهران داریم که این بخش با همکاری خانه کتاب و با اجرای کیوان مهرگان ضبط شده است. همچنین در طول برنامه بخشی داریم که در آن هنرمندان و ورزشکاران مطرح شنوندگان را به کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: دیگر آیتم برنامه، گزارش‌های ضبط شده مردمی است که متناسب با موضوع برنامه پخش می‌شود و بعد از آن کارشناسان حاضر در برنامه به دغدغه‌های مطرح شده از سوی مردم می‌پردازند.
 
برنامه «رادیو کتاب» به تهیه‌کنندگی پرویز جمالی، اجرای مهدی محمدیان، کارشناس مجری احسان عباسلو، دستیار تهیه رضا غیور، گزارشگر فاطمه داودیان از ساعت 17  به صورت زنده از رادیو فرهنگ (106 اف‌ام) پخش می‌شود. این برنامه کار خود را از شروع هفته کتاب (23 آبان‌ماه) آغاز کرد و تا روز پنجشنبه (30 آبان‌ماه) ادامه دارد.
 

گیومه/ رادیو نمایش
برنامه زنده «گیومه» با تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ‌مهر به مناسبت هفته کتاب از شنبه 25 آبان تا چهارشنبه 29  آبان ماه از ساعت 9  تا 10 و 30 دقیقه صبح در محل موسسه‌ خانه کتاب تهران به روی آنتن می‌رود.

دلایل پایین بودن نرخ مطالعه در کشور، بررسی وضعیت و شمارگان انتشارات در حوزه‌ ادبیات نمایشی، بررسی و آسیب‌شناسی کتاب‌های سینمایی در حوزه‌ ترجمه و تالیف، کتابخوانی و چالش‌های اقتصادی تبلیغات و بازاریابی و مسائل مربوط به پخش و توزیع کتاب مهم‌ترین مواردی است که در طول هفته کتاب در برنامه‌ رادیویی «گیومه» رادیو نمایش به آنها پرداخته می‌شود.

در این برنامه غزاله پورخاکی با بخش «شوخی با اخبار» به بیان مطالب طنز درباره اخبار هفته کتاب می‌‌پردازد. همچنین میثم کریمی در این برنامه به‌صورت زنده از اتفاقات هفته کتاب گزارش تهیه می‌کند.

برنامه «گیومه» با تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ‌مهر، اجرای شهاب شهرزاد، کارشناسی شهاب دارابیان و هماهنگی سهیلا رضایی از شنبه 25  آبان تا چهارشنبه 29 آبان ماه از ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه صبح در محل موسسه‌ خانه کتاب تهران به روی آنتن می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از رادیو نمایش (107.5 اف‌ام) دنبال کنند.
 
با توجه به نگاه رسانه ملی به حوزه کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب و  ضعف‌ها و مشکلات معرفی کتاب در رسانه‌ها، امید داریم که این برنامه تنها به ایام برگزاری هفته کتاب یا نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران خلاصه نشود و در طول سال نیز شاهد برگزاری این گونه برنامه‌ها باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها