یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
پرویز: تشویق کردن مردم به کتابخوانی با تغییر دولت‌ها ثابت مانده است

محسن پرویز گفت: تشویق کردن مردم به کتاب و کتابخوانی امر مبارکی است و 27 سال است که این روند ادامه دارد و خوشبختانه این سیاست‌های کلان با تغییر دولت‌ها ثابت مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از 60 عنوان کتاب مشاهیر از سوی انجمن قلم ایران یکشنبه 26 آبان در سرای اهل قلم برگزار شد. در این نشست نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران، رضا اسماعیلی، راضیه تجار و دیگر نویسندگان انجمن قلم ایران حضور داشتند.

نیکنام حسینی‌پور در ابتدای این مراسم با بیان اینکه موسسه خانه کتاب سعی کرده با کاهش تصدی‌گری امور را به صورت مشارکتی با انجمن‌های حوزه اهل قلم و تشکل‌های حوزه نشر برگزار کند، گفت: ما معتقدیم انجمن‌های مردمی بهتر از دولت می‌توانند کار خود را به ثمر برسانند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تقدیر از انجمن قلم ایران در انتشار زندگینامه داستانی 60 نفر از مشاهیر کشور افزود: تعریف و انتشار چنین کتاب‌هایی بسیار ارزشمند است و جوانان و مردم را با مشاهیر و داستان زندگی آنها آشنا می‌سازد.

محسن پرویز نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: در زمانی که مسئولیتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم نگاه کلان این بود که موسساتی مانند خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و... متعلق به اهل فرهنگ و ادب است. از سوی دیگر با برگزاری هفته کتاب این سیاست وجود داشته که اهتمامی در اهالی فرهنگ و ادب وجود داشته باشد که به صورت ویژه‌ای در سال به مقوله کتاب و مسائل مرتبط با آن بپردازد.

رئیس انجمن قلم ایران ادامه داد: از سوی دیگر تشویق کردن مردم به کتاب و کتابخوانی امر مبارکی است و 27 سال است که این روند ادامه دارد و خوشبختانه این سیاست‌های کلان با تغییر دولت‌ها ثابت مانده است.

پرویز با بیان اینکه تعداد عناوین و شمارگان کتاب نسبت به پیش از انقلاب اسلامی رشد داشته است، افزود: تعداد عناوین کتاب‌های پیش از انقلاب اسلامی حدود 900 عنوان بوده اما اکنون با انفجاری در تعداد عناوین و شمارگان کتاب مواجهیم و امروزه تعداد کثیری از افراد جامعه وارد عرصه نویسندگی شدند که این رشد فرهنگی محصول انقلاب است.

وی ادامه داد: انجمن قلم ایران با نیت آشنا کردن جوان‌ترها با مفاخر و بزرگان علم و فرهنگ ایران زمین در دوره‌های مختلف آثاری را تولید کرده است. برای چاپ این کتاب‌ها به سرمایه‌گذاری بسیاری نیاز داشته‌ایم اما فروش این کتاب‌ها شرایط مناسبی ندارد. انجمن قلم ایران به شدت پرهیز دارد که به عنوان یک انتشاراتی عمل کند.

پرویز افزود: اصلی‌ترین هدف انجمن این است تا کتاب‌هایی را به چاپ برساند و به جامعه نسل جوان معرفی کند. وظیفه برخی نهادها این است که کتاب‌ها را تهیه کنند و در اختیار نسل جوان بگذارد. انتشار این مجموعه کتاب‌ها یک گامم مثبت بود تا کتاب‌‌ها را به دست مخاطبانش برسانند.

رئیس انجمن قلم ایران در ادامه سخنانش به طرح انجمن قلم ایران برای چاپ کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: برای انتشار این کتاب‌ها الگویی طرح کرده‌ایم تا شخصیت‌هایی که در ایران مشهور بوده‌اند نامشان در تاریخ باقی بماند. انتشار این کتاب‌ها حداقل کاری است که می‌توان برای چهره‌های برجسته ایران‌زمین انجام داد. خوشحالیم که با انتشار این کتاب‌ها زحماتمان به ثمر نشسته است.

رضا اسماعیلی نیز در سخنانی کوتاه گفت: چاپ مجموعه کتاب‌های مشاهیر کاری بزرگ و گام بلندی در مسیر معرفی چهره‌های نامدار علم و ادب ایران است. این کتاب‌ها به چاپ رسیده است اما اکنون در مرحله بعدی معرفی آنها بسیار مهم است که از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منعکس شود. هرکسی رسالتی را برعهده دارد و بنابه بضاعت خود می‌تواند نقدی بر این کتاب‌ها بنویسد و در دسترس دیگر علاقه‌مندان قرار دهد.


راضیه تجار در سخنانی به این نکته اشاره کرد: زمانی که در مدرسه با کودکان در ارتباط بودم رویای من این بود که آب‌نبات‌های رنگی را بین بچه‌ها تقسیم کنم الان این آب‌نبات‌های رنگی تبدیل به نام کتاب‌هایی شده که بتوانم نام نویسندگانشان را برای شما بخوانم. یکایک ستارگان ایران‌زمین را که به دست این عزیزان خلق شده کهکشانی را به وجود آورده است. 46 عنوان کتاب از مجموعه مشاهیر به چاپ رسیده و 14 عنوان دیگر آن زیر چاپ است.

پس از آن برخی از نویسندگان 60 عنوان کتاب مشاهیر درباره کتاب‌هایی که به نگارش درآورده‌اند به کوتاهی سخن گفتند و بخشی از کتابشان را برای حاضران در جلسه خواندند.


ولی‌الله سلیمی که سه‌عنوان کتاب از مجموعه مشاهیر نوشته است، گفت: «34 فانوس روشن در خواب‌های کارون» زندگینامه محمد جهان‌آرا، «14 روایت از عشق و صنوبر» زندگینامه آیت‌الله سعیدی خراسانی و «آشنایی شهر بادگیرها» که زندگینامه شهید آیت‌الله صدوقی را نوشته‌ام. کتاب‌های بسیاری پیش‌تر درباره این شهدا منتشر شده بود اما من بارهم در پی اطلاعات تازه‌ای درباره این شهدا بوده‌ام.

وی در ادامه افزود: خوشحالم که این کتاب‌ها می‌تواند برای بزرگسالان و نوجوانان قابل استفاده باشد. رویکردم در نگارش این دسته از کتاب‌ها سیر زندگی بزرگان است اما به شکل تخصصی نوشته نشده و از قالب داستانی نیز بهره گرفته‌ام که هم مستند و هم داستانی باشد. بدترین ظلم در حق کتاب این است که به آن بی‌توجهی شود. باید کتاب‌ها را به نحو احسن معرفی و به دست مخاطبان واقعی‌اش برسانیم.

نیلوفر مالک، کتاب «فردی از تبار سیاوش» را از این مجموعه نوشته است که به زندگینامه میرزا کوچک‌خان جنگلی اختصاص دارد. وی گفت: در این کتاب از منظر دیگری به این داستان توجه کرده‌ام و به دلیل رفت و برگشت زمانی که در نگارش داستان استفاده کرده‌ام بیشتر می‌تواند مورد استفاده بزرگسالان قرار گیرد.


محمدعلی گودینی، کتاب «زلزله عاشورا» زندگینامه داستانی حجت‌الاسلام فلسفی را نوشته است. وی به این شخصیت تاریخی اشاره کرد و گفت: فلسفی یکی از پایه‌های اصلی انقلاب بود و نقش به‌سزایی در جریان انقلاب داشت و در این مسیر روشنگری عظیمی را در کتاب‌هایش به مردم ارائه داد. وی با آیت‌الله بروجردی و خوانساری حشر و نشر داشت و از آنان تاثیر بسیاری گرفته بود. محدود شدن صفحات کتاب باعث شد که به زندگینامه وی اجحاف شود زیرا آثار ارزشمندی دارد که باید به شکل کامل‌تری به مردم ارائه شود.

سیداعظم سادات نیز کتابی باعنوان «دوست استوار» نوشته است که زندگینامه داستانی شیخ مفید را در بردارد. وی گفت: هدفم از نوشتن این کتاب زندگینامه این شخصیت بود تا برای نوجوانان دست‌یافتنی باشد.

محمدرضا اصلانی که نیز که دو کتاب از مشاهیر ایران نوشته است، گفت: «درّ یتیم ری» زندگینامه شیخ صدوق و «آن مهمان عزیز» زندگینامه ثقة‌الاسلام تبریزی را نوشته‌ام. سعی کردم به زندگی خصوصی این دو شخصیت بپردازم و از ابعاد مختلف آن را به خواننده نشان دهم. در این کتاب رفتار نیروهای اشغالگر شوروی و مشروطه‌خواهان با ثقة‌الاسلام تبریزی را نوشته‌ام و مقاومتی که با آنها داشته به تصویر کشیده‌ام. در کتاب شیخ صدوق نیز به ابعاد مختلف علمی و اجتماعی این شخصیت و رفتاری که با اعضای خانواده داشته است، پرداخته‌ام.
اکبر کتابدار، از فعالان فرهنگی کتابی با نام «قطب‌العلوم» که به زندگینامه علامه قطب‌الدین شیرازی اختصاص دارد پرداخته است.

فاطمه بهبودی «شب‌بوهای خانه قلهک» نام کتابش است که به زندگینامه شاعر انقلاب مجید سبزواری اختصاص دارد. وی گفت: زمانی که این کتاب را نوشته‌ام زنده‌یاد سبزواری زنده بود و گفت‌وگوهایی را با ایشان انجام دادم. اکنون سال‌ها پس از درگذشت وی این کتاب به چاپ رسیده است.

علی معصومی، زندگینامه اسماعیل جرجانی را نوشته است. وی گفت: این شخصیت ارزشمند در فرهنگ و تاریخ ما تاثیر بسیاری گذاشته است. من می‌توانم جرجانی را با فردوسی مقایسه ‌کنم زیرا جرجانی 500 تا 600 واژه وارد زبان فارسی کرده و به اقصی ‌نقاط اسلام از آناتولی تا غرب هند فرستاده است. جرجانی اولین دایره‌‌المعارف بزرگ اسلامی را خلق کرد که کمک بسیاری به فرهنگ و دانش پزشکی کرده است. وی دایره‌‌المعارف جامعی را نوشته که به‌عنوان ذخیره نامیرا از آن نام بردم که به بررسی تاریخ پزشکی تا قرن اکنون پرداخته است.

فائزه امیرخانی نیز کتابی را با نام «بازار سیاست» نوشته است که به زندگینامه داستانی عزت‌شاهی اختصاص دارد. عزت‌الله شاهی پس از انقلاب 57 نام فامیلش را به مطهری تغییر داد و من خواستم نام این کتاب در جلد برای نوجوانان مطهری بیاید. زندانیان سیاسی تا پیش از انقلاب 57 شکنجه بسیاری شدند و نگاه خبرنگاران به زندانیان سیاسی بسیار بوده است. محسن کاظمی خاطرات و مصاحبه‌هایی را درباره عزت‌شاهی گردآوری کرده که منبع اصلی نگارش داستانم بوده است اما به آن تخیلاتی نیز افزوده‌ام.

محمدابراهیم ادیبی‌فر، به زندگینامه حسین قوللر آغاسی پرداخته است. وی گفت: این هنرمند نقاشی خیالی و قهوه‌خانه‌ای را مربوط به مشاهیر ایران‌زمین کشیده که می‌توان به نقاشی قهوه‌خانه‌ای مانند رستم و سهراب اشاره کرد. من برای نگارش این کتاب به کتابخانه مجلس و ملی مراجعه کرده‌ام اما اثری را آن نیافتم و برحسب اتفاق با نتیجه آغاسی ارتباط پیدا کردم و توانستم اطلاعاتی را از وی دریافت کنم و داستان واقعی زندگی وی را بنویسم.

حمیرا رنجبر عمرانی نویسنده دیگری بود که زندگی‌نامه شیخ بهایی را نوشته است. وی گفت: من رشته تاریخ خوانده‌ام و از منظر تاریخی به این 60 ستاره تاریخ ایران‌زمین نگاه کرده‌ام. مخاطب کتاب‌های ما نوجوانان هستند و این کتاب‌ها می‌تواند مثل اکسیژن به دست نسل جوان ما برسد. نوشتن این شخصیت‌ها در تاریخ به نوجوانان این نکته را می‌رساند که مشاهیر ایران‌زمین چگونه زیسته‌اند و شیخ بهایی از چه دیار دوری به روزگار کنونی ما رسیده است.

فریبا انیسی گفت: زندگینامه داستانی پروفسور فلاطوری را نوشته‌ام. فلاطوری خارج از کشور زندگی می‌کرد و دسترسی به وی بسیار سخت بود. من از طریق یکی از شاگردانش توانستم با وی ارتباط بگیرم. فلاطوری درس فقه خوانده و آیت‌الله شده بود. وی به اندازه یک اتاق سخنرانی دارد که در مرکز اسلامی هامبورگ خاک می‌خورد. اگر این سخنرانی‌ها پیاده‌سازی شود می‌تواند به‌عنوان پشتوانه مطالب فلسفی کمک بسیاری به پژوهشگران فلسفه ارایه دهد.

میترا هنرمند، زندگینامه داستانی فضل‌الله مهتدی (صبحی) را نوشته است و عنوان کتابش «قصه‌گوی شهر» نام دارد. وی گفت: صبحی قصه‌گوی ظهر جمعه بود و من به دلیل سروکاری که با کودکان داشتم دوست داشتم زندگینامه ایشان را بنویسم. زاویه دید من شکل خاطره‌نگاری است و می‌تواند برای کودکان جذاب باشد.

زهرا عامری نیز گفت: من زندگینامه محدث قمی را نوشته‌ام شخصیتی که مفاتیح الجنان را آفریده است.


در پایان نشست نیز یکی دیگر از نویسندگان که عبدالله رفیعی نام داشت، گفت: من امیدوارم قدرتی به قلم‌های شکسته ما بدهید و اجازه بدهید قلم سیر خودش را برود. دو کتاب در دست نگارش دارم که یکی «دیکتاتور ایران» نام دارد که درباره آغامحمد خان قاجار و دیگری نیز جنگ اوراسیا نام دارد. من در سال 85 کتابی با نام «سقوط دمشق» نوشتم.

پایان‌بخش این نشست از نویسندگان 60 عنوان کتاب مشاهیر با ارائه لوح تقدیر قدردانی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها