یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
سامانه جامع قرآنی به روزرسانی می‌شود

معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: اهداف آزمون سراسری قرآن و عترت تکمیل و به روزرسانی سامانه جامع قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری «هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت» صبح امروز ۲۶ آبان‌ماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت و رئیس ستاد اجرایی آزمون سراسری قرآن و عترت درباره برنامه‌های این دوره از این آزمون سراسری بیان کرد: قرآن سفره گسترده معنوی برای همه اقشار و افراد مختلف است که هرکس می‌تواند از این سفره بهره گیرد و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌های مشارکت همه مردم و افراد با استعدادهای گوناگون را فراهم کرده است.

او ادامه داد: این فرصت برای کسانی که در حوزه ترجمه، تفسیر، معارف اهل بیت (ع)،  سیره معصومین (ع) فعالیت می‌کنند فراهم است در این آزمون شرکت کنند. هدف این  آزمون در نهایت انس با کلام‌الله مجید است  تا حتی کسانی که ذوق هنری دارند در این آزمون خود را محک بزنند. همه برنامه‌هایی که در این آزمون اجرا می‌شود باید از طرف صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های قرآنی که به روح قرآن توجه دارند مورد حمایت واقع شوند. آنچه مسلم است قرآن را نباید وسیله ثروت و قدرت قرار دهیم  بلکه قرآن وسیله نجات است.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی، شرکت در آزمون سراسری قرآن و عترت هیچ محدودیت سنی ندارد و دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.

او ادامه داد: سه هدف مورد توجه برگزارکنندگان است؛ هدف اول سنجش و ارزیابی مراکز قرآنی است. بیش از 4000 موسسه قرآنی در کشور داریم که این‌ها در طول سال زحمات بسیاری می‌کشند و میزان موفقیت‌ آن‌ها در این آزمون سنجیده می‌شود و معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال یک میلیارد و نیم بودجه از حمایت دولتی به این موسسات اختصاص می‌دهد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد انگیزه میان جوانان و نوجوانان را از اهداف برگزاری این آزمون برشمرد و گفت: دبیرخانه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد هم در بخش تبلیغات و فراهم کردن زمینه‌های برگزاری آزمون با ما همکاری دارد. البته وزارت آموزش و پرورش سال گذشته در برگزاری آزمون همکاری داشت اما این وزارتخانه نهایتاً آزمونش را مستقل برگزار کرد به همین خاطر این همکاری امسال ادامه پیدا نکرد.

او از حذف منابع مشخص برای مسابقات معارف اهل بیت (ع) خبر داد و گفت: در سال‌های قبل شرکت‌کنندگان را به مطالعه منبع مشخص برای معارف اهل بیت سوق می‌دادیم که امسال سرفصل‌هایی را تعیین کردیم و منبع آزمون هم منبع عمومی‌تری خواهد بود که در رشته‌های تفسیری محوریت «تفسیر نمونه» است. برای سایر رشته‌ها شرکت‌کنندگان آزادی دارند تا منابع مختلف را مطالعه کنند.

خسروی از کاهش رشته‌های آزمون خبر داد و گفت: آزمون سال گذشته در ۱۸ رشته برگزار می‌شد که ما این ۱۸ رشته را به ۱۲ رشته کاهش دادیم اما سازمان اوقاف و امور خیریه قرار است کسانی که حفظ ۵ جزء جدید را انجام داده‌اند جوایزی بدهد از این رو تعداد رشته‌ها به ۱۶ رشته افزایش یافت.

سامانه جامع قرآنی به روزرسانی می‌شود
در ادامه مریم قاسم احمد، معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اهداف آزمون را ترغیب عامه مردم به قرآن بیان کرد و افزود: بخش دیگری از اهداف این آزمون تکمیل و به روزرسانی سامانه جامع قرآنی است، برای آسیب‌شناسی موسسات نیازمند آمار دقیقی از موسسات هستیم که برگزاری آزمون باعث به روزرسانی اطلاعات مربوط به موسسات می‌شود.

قاسم‌احمد افزود: هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت روز سوم بهمن‌ماه در رشته‌های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد(ع)، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم،‌ سبک زندگی و سیره معصومین(۱ و ۲) و روخوانی قرآن برگزار می‌شود. ثبت‌نام برای حضور در این آزمون از روز گذشته 25 آبان آغاز شده و تا ۱۵ آذر ادامه دارد.

در ادامه پوستر هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «اشک‌ها و لبخندها» معرفی شدند.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست بیان کرد: امسال امیدواریم آزمون باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده رشته‌های آزمون محدود‌تر و منابع عمومی‌تر شده و دایره آن گسترش یافت. امیدواریم که این اتفاق به بهبود دستیابی مخاطب به منابع منجر شود.

فقهی‌زاده گفت: این آزمون در چندصد شهر و نقاط کشور برگزار می‌شود و جریان‌سازی خوبی در بین اقشار مختلف مردم ایجاد می‌کند. همچنین مشارکت دیگر نهادها و دستگاه‌ها از جمله اتفاقات مثبت آزمون است و امیدواریم این آزمون به حرکت قرآنی کشور شتاب بیشتری بخشد. خصوصاً در جذب نوجوانان جوانان موفق عمل کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها