یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کتابفروشی‌ها گلوگاه نهایی صنعت نشرند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: کتابفروشی گلوگاه نهایی صنعت نشر است، اگر این فروشگاه‌ها جایگاه اصلی خود را در جامعه و میان مردم پیدا کنند قطعا دیگر رسته‌های صنعت نشر نیز رشد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بعدازظهر امروز (یکشنبه 26 آبان) در ساختمان این اتحادیه برگزار شد. در این نشست هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سخنانی با اشاره به بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: امسال در برنامه‌های هفته کتاب به موضوع پیوند کتابفروشی‌‌های محلی با خانواده‌ها تاکید شده است، زیرا بی‌توجهی به این قسمت به فرهنگ کتابخوانی کشور آسیب جدی زده است.
 
وی افزود: در این زمینه پوسترهایی تهیه شده و در فضای مجازی و کتابفروشی‌ها بر نقش مهم کتابفروشی‌های محلی و لزوم ارتباط خانواده‌ها با این فروشگاه‌‌ها تاکید کرده‌ایم.
 
حسن‌پور با بیان اینکه 30‌ آبان همزمان با روز کتابگردی نیز تاکیر ویژه‌ای بر این موضوع داریم، گفت: علاوه بر آن دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 آبان ماه نیز به همراه هیات مدیره از مسیرهای مشخصی به کتابفروشی‌ها خواهیم رفت و مسائل و دغدغه‌های آن را از نزدیک رویت می‌کنیم.
 
وی تاکید کرد: کتابفروشی گلوگاه نهایی صنعت نشر است، اگر این فروشگاه‌ها جایگاه اصلی خود را در جامعه و میان مردم پیدا کنند، قطعا رشد پیدا خواهند کرد و رشد کتابفروشان منجر به رشد دیگر رسته‌های صنعت نشر خواهد شد.
 
نظارت بر توزیع کاغذ ادامه دارد
وی همچنین درباره توزیع کاغذ دولتی و نحوه نظارت بر این موضوع توضیح داد: از تیر ماه امسال که کارگروه جدید در حوزه توزیع کاغذ فعالیت می‌کند، همواره به صورت مستمر این توزیع ادامه دارد و برخی مواقع به دلیل مسائل فنی و مراحل اداری کار در گمرگ یا بانک مرکزی یک یا دو هفته وقفه در توزیع کاغذ ایجاد شده است.
 
حسن‌پور با اشاره به تاثیر توزیع کاغذ دولتی در بازار گفت: اکنون وضعیت قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که بهای کاغذ 50 درصد کاهش داشته است و چون بخشی از مصرف کاغذ فرهنگی از طریق ارز دولتی تامین می‌شد و کسی سراغ بازار آزاد نرفت، شاهد این کاهش قیمت بودیم.
 
وی همچنین درباره اقدامات کارگروه نظارت بر توزیع کاغذ توضیح داد: ما اعتقاد داشتیم وقتی کاغذ با ارز دولتی توزیع می‌شود باید روی آن نیز نظارت شود تا صرف کار دیگری نشود، در این زمینه وقتی کار به صنف سپرده شد. بعد از تخصیص کاغذها، توسط صنف این نظارت انجام شد.
 
وی تاکید کرد: در این کارگروه نیز کتاب‌ها شمارش می‌شوند و اسناد و مدارک فروش کتاب‌ها نیز توسط کارشناسان بررسی می‌شود. در این زمینه 2541 عنوان کتاب از 216 ناشر توسط افراد باسابقه و باتجربه حوزه نشر بررسی و بازرسی شده‌اند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین درباره بحث تخلفات ناشران گفت: در حوزه ناشران هنوز تخلفی اعلام نشده است و بازرسان ما نیز در واحد شمارش، اگر عدم تطابق بین کاغذ چاپ شده و کاغذ تحویل داده شده وجود داشته باشد، این موضوع گزارش می‌دهند.
 
حسن‌پور درباره نتایج نظارت بر توزیع کاغذ، گفت: با این اقدام تیراژ کتاب‌ها واقعی‌تر و ملموس‌تر شده است، زیرا وقتی تعداد کتاب‌ها شمارش می‌شود، دیگر برخی ناشران نمی‌توانند هر تیراژی که خودشان خواست روی کتاب بزنند و این موضوع برای جمع‌آوری آمار سال‌های آینده کمک خوبی خواهد بود.
 
به گفته وی، فعالیت کارگروه نظارت بر توزیع کاغذ تا زمانی که توزیع 80 هزار تن کاغذ فرهنگی ادامه دارد، فعال خواهد بود و به کار خود ادامه می‌دهد.
 
 صنف درباره نمایشگاه نظر خود را بیان کرده است
بخش دیگر سخنان حسن‌پور درباره مکان برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: ناشران در ماه‌های گذشته نامه‌ای به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دادند و درخواست کردند که به دلیل شرایط خاص مالی،‌ انتقال نمایشگاه سال 1399 به شهر آفتاب انجام نشود.
 
وی ادامه داد: ما نیز این نامه را به مراکز قانونی و تاثیرگذار مانند دفتر معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کردیم و طی دو هفته اخیر بازدیدی از مجموعه شهرآفتاب داشتیم و نتایج بازدید اکنون توسط کارشناسان در حال تجزیه و تحلیل است.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه در هفته پیش رو بازدیدی نیز از مصلا خواهیم داشت، عنوان کرد: ناشران در نامه خود اعلام کردند که به دلیل سهولت دسترسی به مصلا، افزایش میزان مراجعه مردم و امکانات خوب حمل و نقل عمومی مصلا گزینه بهتری است.
 
به گفته وی، اکنون بازار کتاب دچار رکود شدیدی شده است و اعضای صنف پیام خود را به گوش مسئولان رساندند که اگر به شهر آفتاب بروند، در حوزه اقتصادی آسیب می‌بینند.
 
حسن‌پور همچنین درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و سیستم متمرکز فروش در نمایشگاه گفت: این اقدام، حرکت درستی است که پایه و بنیان درستی دارد و می‌تواند آمار خوب و مناسبی در اختیار مسئولان نمایشگاه و حتی خود ناشران قرار دهد.
 
80 درصد با قاچاقچیان کتاب مقابله شده است
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سومین بحث این نشست خبری به بحث قاچاق کتاب اشاره کرد و گفت: نتایج عملکرد برخورد با قاچاقچیان کتاب بسیار مشهود است. با همکاری اتحادیه، نهادهای نظارتی و انتظامی اقدامات بسیار خوبی شکل گرفت به طوری که ناشران و کتابفروشان اعلام کردند فروش‌شان 20 تا 30 درصد رشد داشته است.
 
حسن‌پور افزود: البته این موضوع نشان می‌دهد که باید در ملاک میزان کتابخوان‌ها در کشور تجدیدنظر کرد؛ چون آمار پیش از این از بازار رسمی رصد می‌شد اما بازار وسیع‌تری نیز در کنار بازار اصلی کتاب وجود دارد که معیار ساعت خوانش کتاب را تغییر می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه طبق برآوردهای ما 80 درصد قاچاقچیان به دنبال برخوردهای انتظامی فعالیت در این حوزه را ترک کرده‌اند، گفت: در این زمینه احکام صادر شده می‌تواند کمک کند که این روند تثبیت شود و دادگاه فرهنگ و رسانه نیز به صورت تخصصی می‌تواند روی این موضوع کار کند.
 
کتابفروشی‌ دولتی رقیب کتابفروش محلی
حسن‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره تعطیلی کتابفروشی‌های کوچک و محلی نیز گفت: در حوزه کتابفروشان غفلت زیادی شده است. طی این سال‌ها از نشر حمایت‌های زیادی شده اما در قسمت فروش جزئی و کلی حمایتی نشده است و هر جا حمایتی بوده، یک نهاد دولتی رقیب کتابفروش محلی شده است.
 
وی افزود: طبیعی است که یک کتابفروش قدیمی و محلی نمی‌تواند با یک کتابفروشی مدرن دولتی رقابت کند و کتابفروشانی هم که تاکنون سرپا ایستاده‌اند بدون هیچ حمایتی این کار را کرده‌اند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با انتقاد از برپایی نمایشگاه‌های موقت کتاب در نزدیکی کتابفروشی‌ها نیز گفت: گاهی سازمان‌ها و نهادها به بهانه حمایت از فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های موقت در سازه‌های موقت می‌کنند، در حالی که این‌گونه اقدامات باید متوقف شود.
 
وی ادامه داد:‌ ما هم قبول داریم که ویترین کتاب محدود است اما به جای اختصاص بودجه برای فروشگا‌ه‌های موقت کتاب می‌توان زمینه‌ای ایجاد کرد که کتابفروشی‌های خوب و محلی در شهرها ایجاد شود. نباید فراموش کنیم که ترویج کتابخوانی فقط با برپایی نمایشگاه کتاب نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها