شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
اجرای طرح تبادل کتاب در 42 منطقه تهران همزمان با هفته کتاب

اشرف بروجردی، در نشست تشریح برنامه‌های هفته کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته کتاب از‌جمله برگزاری طرح تبادل کتاب در 42 منطقه پایتخت از طراحی شبکه کتابداری تا دو ماه دیگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت هفته کتاب شنبه (۲۵ آبان ماه) فریبزر خسروی، معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتا‌بخانه ملی، هانیه گراییلی، مشاور اجرایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مظفر پاسدار شیرازی، مشاور رئیس و  مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و اصحاب رسانه در کتابخانه ملی برگزار شد.

بروجردی با بیان این مطلب که توسعه کتابخوانی از دغدغه‌‌های اصحاب فرهنگ  است، گفت:. کتابخوانی ابزار انسان برای رشد ‌ا‌ست که باید در سبد خانواده‌ها وجود داشته ‌باشد. توسعه فرهنگ کتابخوانی، رسالت و اولویت اولیه ما نیست بلکه شان ما در سیاست‌گذاری‌ها است چراکه این مقوله با سیاست‌گذاری‌های کلان در ارتباط است پس باید یکسری اقدامات را برای تسری این فرهنگ انجام بدهیم.

وی افزود: اقدامات عمده‌ ما برای توسعه کتابخوانی در هفته‌ کتاب آغاز می‌شود اما باید به‌طور دائمی و در طول سال به این فعالیت‌ها توجه کرده و پیگیر آن‌ها بود.  

بروجردی با تاکید بر افزایش فعالیت روزافزون شبکه‌های مجازی در جامعه بیان کرد: رویکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر این است که اگرچه این‌روزها فضای مجازی نسبت به کتاب بیشتر در ذهن و قلب مردم جا باز کرده ‌است اما به‌صورت فراگیر همه مردم را از نعمت کتاب بهره‌مند کند.

اجرای طرح تبادل کتاب در هفته کتاب
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با تقسیم  فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت در هفته کتاب گفت: ما در ۴۲ منطقه تهران اعم از ۲۲ میدان پر تردد شهری، ۱۰ ایستگاه مترو و ۱۰ فرهنگسرا برنامه مبادله‌ کتاب را پیش‌بینی کردیم؛ اتوبوس‌هایی با شکل و شمایل متفاوت و همسو با حوزه کتابخوانی که علاقه‌مندان به مبادله‌ کتاب‌های جدید با کتاب‌های قدیمی و خوانده شده اقدام کنند.

به گفته‌ وی، از دیگر برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و معاونت روستایی اهدای کتاب به مناطق محروم و دورافتاده ‌است.

بروجردی در تشریح برنامه‌های درازمدت این سازمان برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی ادامه داد: «خواندنی‌های سال» یکی از برنامه‌های درازمدت سازمان است که آغاز آن همزمان با هفته کتاب خواهد بود. پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها براساس چاپ بالای آثار با حضور چهره‌های شاخصی چون، رضا امیرخانی، عادل فردوسی‌پور در کتابخانه ملی معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: «این فصل را با من بخوان» و «چهره‌خوانی»، دو برنامه برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی این سازمان است که با حضور چهره‌های نام‌آشنایی چون، سروش صحت و رامبد جوان در هفته کتاب و طول سال برگزار می‌شود.

به گفته‌ بروجردی، یکشنبه(26 آبان‌ماه) نشست گفت‌وگو با دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در کتابخانه مرکزی این دانشگاه و شنیدن دغدغه‌های دانشجویان برگزار می‌شود؛ همچنین، سه‌شنبه(28آبان‌ماه) نیز از سامانه «پردازش خودکار» یا سامانه فهرست‌نویسی فایل کتاب‌ها رونمایی خواهد شد.

بروجردی با اشاره به طراحی سامانه «پنجره واحد» در هفته کتاب گفت: ما در برنامه‌های آتی بحث «پنجره واحد» را داریم که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و خانه کتاب آن‌را طراحی خواهیم کرد تا ناشران بتوانند  به جای مراجعه به چند سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب با مراجعه به سامانه «پنجره واحد» مجوز چاپ آثار خود را بگیرند.

بروجردی در ادامه سخنانش یادآور شد: همچنین شبکه کتابداری یا کتاب در دو ماه آینده برای دسترسی سریع به کتاب‌های مدنظر مخاطبان در کتابخانه‌ها طراحی خواهد شد.  

آثار فارسی موجود در هندوستان و پاکستان دیجیتال می‌شوند
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ارسال آثار فارسی هندوستان و پاکستان به ایران اظهار کرد: با کتابخانه هندوستان ارتباط تنگاتنگ داریم اما چند مرجع همچون بنیاد سعدی‌شناسی، موسسه فرهنگستان علوم و ادب فارسی در این میان با هند در ارتباط هستند.

به گفته وی،‌ قرار است، آثاری که در دو کشور هند و پاکستان به زبان فارسی وجود دارد را از طریق منابع دیجیتالی دریافت کنیم؛ چراکه اصل و فیزیک این کتاب‌ها در اختیار آن کشور و جزو میراث آن‌هاست ولی ما در آینده به‌صورت دیجیتالی فایل این آثار را دریافت خواهیم کرد.
 
خسروی، معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه این نشست با اشاره به تاثیرگذاری سامانه «پنجره واحد» بر چاپ کتاب بیان کرد: فلسفه ایجاد پنجره واحد این است که ناشر هنگام چاپ کتاب به جای مراجعت به چند سازمان تنها به یک سامانه مراجعه کند و در یک جا کارهای متفاوت و مجوز‌های خود را دریافت کند. ما در این هفته نیز جلسه‌ای در این خصوص با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت.

15 درصد منابع کتابی کتابخانه ملی دیجیتال شده است
وی در پاسخ به سوالی درباره دیجیتالی‌شدن اسناد و کتاب‌‌های کتابخانه ملی (حافظه ملی دیجیتال) گفت: در حال حاضر 12 الی 15 درصد از منابع کتابی و 10 درصد از اسناد سازمان فهرست‌نویسی شده و در سامانه قابل بهره‌برداری است.  

خسروی افزود: امکان دیجیتالی‌ شدن همه اسناد و کتاب‌ها در تمامی کتاب‌خانه‌های جهان غیرممکن است چراکه همیشه منابع جدیدی درحال ورود و سیاست‌های دیجیتال‌سازی در دنیا متکی بر سیاست‌هایی همچون حفاظت از اسناد، تقاضا و اسناد دیداری و شنیداری است.

لزوم استفاده از ابزار هنر برای ترویج کتابخوانی
در ادامه نشست، گراییلی، مشاور اجرایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به سوالی درخصوص سلبریتی‌محور شدن سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برنامه‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: در بحث توسعه کتابخوانی در جامعه باید مخاطب را دو سطح مخاطب عام و مخاطب خاص نگاه کنیم و در مقوله ترویج فرهنگ کتابخوانی از چهره‌های آشنا و کتابخوانی که مردم با آن آشنایی دارند، استفاده خواهیم کرد.
 
وی افزود: برای آشنایی قشر جوان با کتابخانه ملی باید از ابزاری استفاده کنیم که یکی از آن‌ها هنر و هنرمند است.

در پایان نشست از گالری هنرهای تجسمی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی در سه بخش؛ نقاشی، حجم و خوش‌نویسی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها