یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
حضور کم‌رمق ناشران مطرح در نمایشگاه کتاب یاسوج

نوزدهمین نمایشگاه استانی کتاب در کهگیلویه و بویراحمد درحالی به پایان رسید که بازدیدکنندگان از غیبت ناشران مطرح کشوری و قیمت بالای کتاب‌های عرضه شده در آن ناراضی بودند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد - مرضیه رزمجو: نوزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یاسوج روز پنجشنبه ۲۳ آبان‌ماه در حالی به پایان راه رسید که ناشرانی که سابقه‌ی حضور چندین ساله در دوره‌های مختلف این نمایشگاه را داشته‌اند، معتقدند که امسال استقبال از نمایشگاه نسبت به دوره قبل بسیار ضعیف بوده است.
 
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه در دوره‌های قبل (بهمن‌ماه)، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم زمان برگزاری نمایشگاه را به عقب بیاوریم و امسال آن را در آبان‌ماه برگزار کنیم.
 
ناشران مطرح نه‌تنها در استان ما بلکه در سایر نمایشگاه‌های استانی هم حضور پُررنگی ندارند
رضا خردمند درباره علت حضور نیافتن ناشران مطرح کشور در نمایشگاه بزرگ کتاب یاسوج هم عنوان کرد: فرایند حضور ناشران با برگزاری فرخوان و انجام قرعه‌کشی توسط موسسه نمایشگاه فرهنگی کشور انجام می‌شود و در این دوره از نمایشگاه هم ۲۰۰ ناشر حضور داشتند؛ واقعیت این است که ناشران مطرح نه‌تنها در استان ما بلکه در نمایشگاه‌های کتابی که در سایر استان‌ها هم برگزار می‌شود، حضور پُررنگی ندارند.


این مقام مسئول در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: غیبت ناشران مطرح در نمایشگاه کتاب یاسوج، باعث نارضایتی مردم شده بود.
 
وی همچنین به تاثیر گرانی در کاهش قدرت خرید مردم هم اشاره کرد و ادامه داد: به خاطر این مسئله، مردم رجوع به رسانه‌های دیجیتال را بر خرید کتاب‌های گران قیمت ترجیح می‌دهند.

خردمند تصریح کرد: با همه این شرایط در بعضی از ساعات فعالیت نمایشگاه به دلیل استقبال و شلوغی نمایشگاه، ساعت بازدید را برای علاقه مندان تمدید می‌کردیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چراییِ نبود تبلیغات برای برگزاری نمابشگاه کتاب یاسوج هم گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی، صدا و سیما و همچنین نصب بنر برای برپایی نمایشگاه انجام داد.

معاون فرهنگی، مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اختصاص 10 غرفه به خبرگزاری‌ها و سایت‌های محلی در نمایشگاه نیز به خودی خود باعث تبلیغ و حضور بیشتر مردم در نمایشگاه شده بود.
 
وی گفت: امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته با آموزش و پرورش استان شاهد حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه کتاب یاسوج بودیم.
 
خردمند با اذعان به اینکه به دلیل مشکلات مالی، امسال نمایشگاه «به‌سختی» برگزار شد، افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سال قبل توانست خبرنگاران، اهالی قلم، فرهنگ و هنر و انجمن‌های فرهنگی و هنری را تا حدودی با بُن خرید کتاب مورد حمایت قرار دهد ولی امسال از نظر مالی، امکان انجام این کار را نداشتیم.

 
نگرانی ناشران از استقبال ضعیف مردم
رضا جلالی، نماینده انتشارات «آوند دانش» اما در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا ضمن بیان این نکته که انشارات آوند دانش ارائه دهنده کتاب‌های تخصصی (روانشناسی، فلسفه، تغذیه و...) است و بیشتر با گروه سنی ۲۵ سال به بالا در ارتباط است، از حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب یاسوج، اظهار رضایت کرد و گفت: ما هر سال در نمایشگاه کتاب یاسوج حضور می‌یابیم و امسال هم به‌مانند سال قبل از استقبال راضی بودیم. مشخص است که اطلاع‌رسانی خوبی انجام گرفته است.

جلالی ضمن بیان اینکه تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب یاسوج، تغییر چندانی در استقبال از آن ایجاد نکرده است، در عین حال برپایی نمایشگاه در زمان جدید را بهتر ارزیابی کرد.

سیداصغر حسینی، نماینده انتشارات آموزشی، پژوهشی امام خمینی (ره) هم که هر سال در نمایشگاه کتاب یاسوج شرکت و عمدتاً به عرضه آثار مذهبی مبادرت می‌کند، به خبرنگار ایبنا گفت: نمایشگاه کتاب یاسوج در سال‌های قبل جزو قوی‌ترین نمایشگاهای استانی کتاب در کشور بود ولی متاسفانه امسال استقبال چندان مطلوبی از آن صورت نگرفت.

وی تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب یاسوج را اقدامی درست ارزیابی کرد اما یکی از ضعف‌های این دوره را بی‌اطلاعی قشر وسیعی از مردم از این تغییر و درواقع زمان نمایشگاه دانست‌.
 

همچنین ساسان پورعلی، نماینده انتشارات دانشگاه یاسوج که امسال نخستین دوره حضور موسسه انتشاراتی متبوعش را در نمایشگاه کتاب یاسوج تجربه می‌کرد، گفت: تغییر فصل برگزاری نمایشگاه، امکان حضور دانشجویان را در آن فراهم کرد و از این حیث با استقبال خوبی روبه‌رو بودیم.
 
محمدصالح حق شناس نماینده انتشارات اسرا هم استقبال از نمایشگاه امسال را به اندازه نیمی از استقبال سال گذشته تخمین زد و دلیل این مسئله را ناهماهنگی مسئولان در استانداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان کرد.
 
مهدی دانش نماینده انتشارات زبان پژوه، نیز با اظهار ناخرسندی از استقبال ضعیف مردم از نمایشگاه امسال کتاب یاسوج، گفت: اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به قشرهای مختلف جامعه در رابطه با زمان و مکان برگزاری نمایشگاه و کمّ و کِیف آن، صورت نگرفته بود.
 
 

گلایه‌های بازدیدکنندگان؛ از گرانی کتاب‌ها تا یک‌دست بودن آثار در غرفه‌ها
بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب کهگیلویه و بویراحمد هم که اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، زنان خانه‌دار، کارمندان و... تشکیل می‌دادند، غالباً از گرانی کتاب‌ها که در بعضی حوزه‌ها حتی افزایشی ۱۰۰ درصدی داشته است، گلایه‌مند بودند و تنوع را در نمایشگاه ضعیف می‌دانستند.
 
مرضیه حسینی، دانشجوی رشته کشاورزی از اینکه نتوانسته است کتاب دانشگاهی مورد نظر خود را پیدا کند، گلایه‌مند بود و می‌گفت اگر کتابی هم توجهش را جلب کند، آنقدر قیمت‌ها افزایش یافته است که ترجیح می‌دهد از نسخه دیجیتال آن استفاده کند.
 
 

شهلا حیدری، معلم بازنشسته آموزش و پرورش اما تنوع آثار علمی این دوره از نمایشگاه کتاب یاسوج را خوب ارزیابی کرد اما معتقد است در دیگر بخش‌ها به‌ویژه بخش کودک چنین تنوعی وجود نداشت؛ ضمن اینکه به زعم او، شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن قیمت کتاب، توان خرید مردم را کاهش داده است.
 
حسین برزگر، فعال سیاسی هم از افزایش قیمت‌ها در این دوره از نمایشگاه استانی کتاب، گلایه‌مند و همچنین معتقد بود: نمایشگاه خیلی یکدست برگزار شد و تنوعی در آن وجود نداشت.
 
محمد فرزامی فعال فرهنگی با اذعان به اینکه استقبال از نمایشگاه کتاب یاسوج نسبت به سال قبل رشدی منفی داشته است، می‌گوید: مصلی یک مکان فرهنگی است؛ چرا باید وقتی یک کار فرهنگی در آن در حال برگزاری است، مسئولان آن رویداد، هزینه مکان برپایی رویداد را از شارکت‌کنندگان در آن دریافت کنند؟!

همه 350 میلیون تومان یارانه‌ی نمایشگاه تا روز آخر تخصیص یافت
مسئول باجه بانک عامل نمایشگاه کتاب کهگیلویه و بویراحمد (بانک شهر) هم که در محل نمایشگاه مستقر بود، به خبرنگار ایبنا گزارشی مختصر از وضعیت بن‌کارت‌های خرید کتابِ تخصیص یافته برای این دوره از نمایشگاه کتاب یاسوج، گفت: یارانه اختصاص داده شده برای این دوره از نمایشگاه کتاب یاسوج، 350 میلیون تومان بود که به صورت بُن کتاب در اختیار متقاضیان قرار گرفت و تا ساعت 18 عصر آخرین روز نمایشگاه همه بن‌ها به فروش رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    سلام گزارش خوبی بود. واقعا امسال نشد کتابایی که نیاز داریم پیدا کنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها