شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
درخشش مروجان کم سن و سال در جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

محسن حاجی‌زین‌العابدینی در اختتامیه جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی از خلاقیت آثار الکترونیکی ارسالی و همچنین درخشش مروجان کم سن و سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اختتامیه ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی باحضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر ستاد بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی فریدونی،مدیرکل مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر این دوره از جشنواره و حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی؛ رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور عصر امروز شنبه (25 آبانماه)‌ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم، حاجی زین‌العابدینی درباره این دوره از جشنواره بیان کرد: مایه خوشحالی است که جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در گام ششم به بلوغ نسبی رسیده است. دبیرخانه این دوره از جشنواره تیرماه سال گذشته تشکیل شد و علاوه‌براین، شبکه مروجان در دوره ششم به‌طور جدی شکل گرفت و هم‌زمان با اختتامیه مجمع عمومی این شبکه برای عضوگیری فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
 
وی افزود: فراخوان ارسال اثر به دبیرخانه ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان تیرماه منتشر شد و علاقه‌مندان از سه روش الکترونیکی، پستی و مراجعه به سایت جشنواره آثار خود را ارسال کردند. در مجموع 987 اثر در حوزه‌های مختلف شامل 183 اثر از سوی نهادهای غیردولتی، 435 اثر در حوزه افراد و 7 اثر در بخش بین‌المللی به دبیرخانه ارسال شد.
 
زین‌العابدینی گفت: نگاه ویژه این دوره از جشنواره شامل مروجان سیار، توان‌یابان، مروجان دو زبانه بود. علاوه‌ بر این در بخش استمرار، 28اثر از سوی داوران ارزیابی شد. این بخش برای افرادی است که پیشتر حائز رتبه شده بودند و همچنان به فعالیت ترویجی خود ادامه می‌دهند.
 
دبیر ششمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی ادامه داد: امسال خوشبختانه خلاقیت‌ها به‌ویژه در حوزه الکترونیکی، به‌عنوان مثال در طراحی نرم‌افزارهای ترویج کتابخوانی پررنگ بود. همچنین مروجان کم‌سن و سال نیز در این دوره فعالیت چشمگیری داشتند.
 
حاجی زین‌العابدینی بیان کرد: خوشبختانه تعریف مفهوم ترویج کتابخوانی و همچنین مروج کتابخوانی به بلوغ رسیده است؛ بنابراین تاکید داریم ترویج کتابخوانی فقط محدود به تبلیغ و معرفی کتاب نیست بلکه اثربخشی کتابخوانی باید افزایش پیدا کند.
 
وی با اشاره به ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت شبکه مروجان کتابخوانی گفت: شبکه مروجان با توجه به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند خارج از بدنه دولتی نیز فعالیت داشته باشد. ما در نظر داریم اقدامات منسجم‌تری را در شبکه کتابخوانی شکل دهیم.
 
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به جایگاه علم در کلام معصومین بیان کرد: امیرالمومنین علی (ع) فرمودند علم سلطان است و هرکس علم نداشته باشد دیگران بر او غلبه خواهند کرد. رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب در تشریح سه عرصه به کتاب و کتابخوانی اشاره دارند. بنابراین ملت‌ها بدون توجه به علم و دانش در مسیر تمدن‌سازی حرکت نخواهند کرد.
 
وی افزود: باید در همه لایه‌های جامعه کتاب و کتابخوانی توسعه پیدا کند. روش‌های متنوعی برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه وجود دارد و مهمترین آن توجه به کتابخوانی از دوران کودکی است. ترویج کتاب در مهمانی‌ها و همچنین ارائه خدمات مختلف شهروندی در کتابخانه‌ها و تأسیس کتابخانه‌ها در مناطق مختلف شهری با هدف ایجاد دسترسی آسان به کتاب از روش‌های دیگر توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها