شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
اختتامیه‌ پنجمین دوره مسابقه داستان‌نویسی افسانه‌ها برگزار شد

پنجمین دوره مسابقه ملی داستان‌نویسی افسانه‌ها با معرفی برگزیده‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه‌ پنجمین دوره مسابقه ملی داستان‌نویسی افسانه‌ها به همت کانون افسانه‌ها عصر چهارشنبه (22 آبان 1398) با حضور جمعی از نویسندگان، مترجمان، محققان و دوست‌داران ادبیات گمانه‌زن در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
مسابقه ملی داستان‌نویسی افسانه‌ها که از سال 1390 با ابتکار اعضای سایت افسانه‌ها آغاز شد، امسال با شرکت 580 اثر از 320 نویسنده در سه بخش اصلی فانتزی، علمی تخیلی و وحشت و همچنین در سه بخش جنبی تصویرگری، نمایشنامه‌نویسی و نویسنده نوجوان برگزار که در دو بخش آثار شایسته تقدیر و آثار برگزیده از نویسندگان منتخب تقدیر به عمل آمد. همچنین امسال باتوجه به اضافه شدن بخش جنبی تصویرگری، انستیتو ملی بازی‌سازی رایانه‌ای به برگزیدگان این بخش، یک‌دوره آموزش رایگان در این انستیتو هدیه داد.
 
پوریا مقدم در پنجمین مراسم اختتامیه داستان‌‌‌نویسی افسانه‌ها به بیان ریز جزئیات شرکت‌کنندگان و آثار راه‌یافته به هرمرحله پرداخت و همچنین نحوه داوری هرمرحله را توضیح داد. پنجمین دوره مسابقه افسانه‌ها توانست از جمع قابل توجهی از نویسندگان و مترجمان ادبیات ژانری کشور به عنوان داوران مراحل نهایی استفاده کند که از آن‌ها می‌توان به احسان رضایی، محمدرضا شمس، مصطفی رحماندوست، سعید سیمرغ، رویا خوشنویس و ضحی کاظمی اشاره کرد. سپس به معرفی آثار شایسته تقدیر و برگزیده بخش نویسنده نوجوان پرداخت که در بخش آثار شایسته تقدیر محمدمتین وحیدی با اثر تا به قاف موفق به کسب این عنوان و مینو ربیعی نویسنده اثر دوباره مرگ و دختر جوان نائل به کسب اثر برگزیده این بخش شد.
 
سپس برندگان ژانر علمی تخیلی به روی صحنه آمدند. در شاخه بهترین داستان کوتاه علمی تخیلی، آرمین ریاضی نویسنده اثر استراحت مطلق و سورن کریمی نویسنده اثر ژنراتوری که فریاد کشید و همچنین لیلا کارزند با اثر نویسنده منزوی موفق به کسب آثار شایسته تقدیر شدند. محمد سرابی با اثر دروازه فولاد توانست برگزیده این بخش لقب گیرد.
 
در شاخه بهترین داستان بلند علمی تخیلی هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان برگزیده انتخاب نکرده و زهره فرهادی نویسنده اثر این رویا نیست و علیرضا برازنده‌نژاد نویسنده اثر دریاچه به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.
 
در ادامه نیما کهندانی موسس کانون افسانه‌ها به بیان توضیحاتی پیرامون مسابقه افسانه‌ها، اعضای آن و همچنین نکاتی پیرامون وقفه بین دوره چهارم مسابقه و این دوره پرداخت.
 
معرفی برگزیدگان شاخه جنبی تصویرگری بخش دیگری از این مراسم بود. نگین کاظمی و فاطمه زمانه‌رو و مبین اسلامیه به عنوان تصویرگران شایسته تقدیر انتخاب و سرکار خانم هانیه منصوری با اثر زال و سیمرغ به عنوان تصویرگر برگزیده انتخاب شدند.
 
در ادامه، جوایز ژانر فانتزی اهدا شد. این بخش که بیشترین آمار شرکت‌کنندگان را داشت، با معرفی شاخه بهترین داستان کوتاه فانتزی آغاز شد که بصیر صمیمی نویسنده اثر سایه سرو و رویا زنده‌بودی نویسنده اثر دی‌زنگرو ماه وِلکا به عنوان برگزیدگان بخش شایسته تقدیر معرفی شدند. جایزه اثر برگزیده این بخش به سارا خیابانچیان نویسنده اثر داستان یک استراحت بیست‌وچهار ساعته رسید.
 
در شاخه بهترین داستان بلند فانتزی یگانه مزینانی نویسنده کافه‌ای در ناکجا و جناب آقای مهریماه رمضانی نویسنده شیطان دِه موفق به دریافت تندیس آثار شایسته تقدیر شدند. اثر برگزیده بهترین داستان بلند فانتزی به سرکار خانم ناهید عارفی نویسنده داستان هزارتو جلد اول از مجموعه تاج رسید.
 
بخش بعدی اهدای جوایز بخش فیلم‌نامه و نمایشنامه بود. در این شاخه گلزار رضوی نویسنده خانه شاتوتی و سعید محمدی وشکی نویسنده رستوران موفق به کسب جایزه آثار شایسته تقدیر شده و نغمه تفلیسی با فیلم‌نامه شب سفید توانست اثر برگزیده این بخش را از آن خود کند.
 
 

در پایان مراسم که همراه با معرفی شاخه بهترین‌های ژانر وحشت همراه بود، در بخش بهترین داستان کوتاه وحشت محمدسعید احمدزاده نویسنده اثر صبح شب‌گیر به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب و محمد اسعدی نویسنده داستان کافه مینیمال موفق به کسب اثر برگزیده این بخش شدند. در بخش بهترین داستان بلند وحشت هیات داوران اثری را به عنوان اثر شایسته تقدیر تشخیص ندادند و تندیس اثر برگزیده این بخش به بهزاد قدیمی نویسنده داستان شکست حصر رسید.
 
احسان رضایی، سرداور بخش اصلی مسابقه نیز در سخنانی گفت: در ایام قدیم رسم بود که شب‌های طولانی زمستان را با جمع شدن دور هم و علم کردن کرسی و نشستن پای نقل بزرگترها که کتاب «شاهنامه» یا داستان‌هایی مثل «حسین کرد شبستری» می‌خواندند کوتاه کنند. روزهای بلند تابستان را هم در پای آب روان و سایه درختان به همین منوال می گذراندند. جمع‌ها و گروه‌هایی که ضمن گپ و گفت‌های دیگر حواسشان به قصه و قصه گفتن و کتابخوانی هم بود. آن‌قدر هم در این کار جدیت داشتند که به همدیگر سفارش می‌کردند مثلاً «امیر ارسلان نامدار» را تا آخر نخوانند که سرگردان می‌شوند، یعنی که حواستان باشد این جمعی که حول محور داستان و ادبیات شکل گرفته جای دلهای عزیز است، به هم برمزنید. سنت جمع و انجمن شدن برای منظورهای ادبی، یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های اجتماعی ماست که در طول هزار سال گذشته باعث زنده نگه داشتن ادبیات فارسی بوده.
 
وی افزود: خوشحالم که امروز هم در جمع یکی از این گروه‌های مردمی علاقه‌مند به ادبیات هستم و خوشحال‌تر اینکه مسابقات داستان‌نویسی افسانه‌ها بعد از گذشت وقفه‌ای دوباره از سر گرفته شده و به خانه پنجم خود رسیده. در این دوره از مسابقه افسانه‌ها، ۳۲۰ نفر با ۶۴۳ اثر شرکت کردند که در سه مرحله داوری صورت گرفت. ۱۷۲ اثر در مرحله مقدماتی و ۲۳۱ اثر در مرحلۀ میانی حذف شدند تا در مرحله نهایی، ۱۴۰ اثر در سه بخش اصلی و سه بخش جنبی توسط داورانی که افتخار همکاری با آنها را داشتم، مورد بررسی قرار گیرد. در میان سه رشته اصلی مسابقه، یعنی داستان‌نویسی در ژانرهای فانتزی، علمی-تخیلی و وحشت، در گروه داستان‌های فانتزی آثار بهتر و قوی‌تری را شاهد بودیم که مسلماً به دلیل شناخت بهتر از این ژانر و معرفی نمونه‌های بیشتری از آثار این گروه در بازار نشر ماست.
 
رضایی گفت: در هر سه گروه اما میزان ارجاع به فضاهای بومی و سنت‌های داستانی ایرانی اندک بود و شایسته است که نویسندگان جوان توجه بیشتری به این فضاها داشته باشند. از همۀ نویسندگانی که آثار خود را به این دوره از مسابقه فرستادند و نیز از همۀ اساتید گرامی که ما را در امر داوری آثار ارسالی یاری دادند سپاسگزارم. خوشحالم که مسئولیت داوری این دوره از مسابقات افسانه‌ها را برعهده داشتم و توانستم تعداد بیشتری از آثار نویسندگان جوان و آتیه ادبیات داستانی ایران را بخوانم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها