شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
حضور 531 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه چاپ تهران

بیش از 531 شرکت داخلی و خارجی در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران حضور دارند، این نمایشگاه در فضایی به وسعت 43 هزار مترمربع از 8 تا 11 آذر ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برپا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران صبح امروز (شنبه 25 آبان) در اتاق اصناف تهران با حضور مسئولان نمایشگاه و جمعی از اصحاب رسانه در اتاق اصناف تهران برگزار شد.
 
در این نشست، احمد ابوالحسنی، رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران با بیان اینکه نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت 43هزارمترمربع برگزار می‌شود، گفت: از این فضا 25هزار مترمربع فضای مفید است و 513 شرکت شامل 31 شرکت خارجی و 472 شرکت داخلی در این رویداد حضور دارند.
 
وی ادامه داد: امسال تقاضا برای حضور در نمایشگاه بیست و پنجم رشد زیادی داشته است، به‌طوری‌که اکنون 9 هزار متر مربع دیگر تقاضا برای افزایش فضا و متراژ داریم اما به دلیل محدودیت مکانی، نمی‌دانیم می‌توانیم این فضا را در اختیار متقاضیان قرار دهیم یا خیر.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه امسال 500 متر مربع غرفه نیز در فضای باز به شرکت‌کنندگان اختصاص داده شده است، عنوان کرد: صنعت چاپ، صنعت گسترده‌ و بزرگی است که پتانسیل‌های زیادی دارد و در تلاش هستیم سه سالن دیگر نیز بگیریم تا همه ثبت‌نام‌کنندگان را در سالن‌ها جانمایی کنیم.
 
وی همچنین از اختصاص 500 مترمربع به شرکت‌کنندگان خارجی خبر داد و گفت: دو کشور چین و هند به شکل پاویون ملی در نمایشگاه حضور دارند و شرکت‌کنندگانی نیز از کشورهای آلمان، بلژیک و ایتالیا در بخش خارجی به عرضه محصولات و توانمندی‌های خود خواهند پرداخت.
 
ابوالحسنی با اشاره به علت کم‌رنگ بودن حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه نیز توضیح داد: در طول سال‌های گذشته اغلب شرکت‌های خارجی با هدف فروش دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود در نمایشگاه حاضر می‌شدند، زیرا حدود 85 درصد مواد اولیه و ماشین‌آلات این صنعت وارداتی است، اما با شروع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران این حضور کمرنگ‌تر شده است.
 
وی تاکید کرد: این کمرنگ‌ شدن به دلیل مشکلات جابجایی پول و حمل و نقل دستگاه‌ها است که روند کار را برای شرکت‌های خارجی سخت کرده است اما از سوی دیگر قرار است بخش دیگر میهمانان خارجی در قالب هیات تجاری و گروهی در نمایشگاه حاضر شوند.


رایزنی با نمایشگاه‌های خارجی برای تبادل غرفه
در بخش دیگر این مراسم، غلامرضا شجاع، مدیر تشریفات بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران نیز در سخنانی گفت: امسال همه تلاش خود را انجام داده‌ایم تا نمایشگاهی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم، زیرا صنعت نمایشگاهی صنعتی ارزآور و اشتغال‌زا برای هر کشور به شمار می‌آید که می‌تواند بازوی توانمندی برای همه کشورها داشته باشد.
 
وی افزود: البته نباید فراموش کرد که نگاه ما به نمایشگاه فقط نگاه درآمدزا بودن آن نیست، با توجه به مشکلات تحریم امسال موفق نشدیم ارتباطات بین‌المللی گسترده‌ای با سایر کشورها و شرکت‌های بین‌المللی داشته باشیم اما قطعا از سال آینده این روابط توسعه پیدا خواهد کرد.
 
شجاع به رایزنی با شرکت اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی «یوفی» اشاره کرد و گفت: این اتحادیه یکی از معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه نمایشگاهی سطح جهان است و طی تعامل با این شرکت می‌توانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این اتحادیه برای گسترش روابط بین‌المللی در نمایشگاه چاپ تهران بهره‌مند شویم.
 
وی با اشاره به مزایای همکاری با یوفی، توضیح داد: این مجموعه وظیفه آموزش به برگزارکنندگان و غرفه‌داران را برای استانداردسازی ساخت غرفه را بر عهده دارد، از سوی دیگر نکته‌های ارزشمندی درباره توسعه بازاریابی و بازارهای فرامرزی به سایر کشورها را به بیش از 190 کشور عضو خود آموزش می‌دهد.
 
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران همچنین درباره نقش برگزاری نمایشگاه‌ها برای هر کشوری گفت: نمایشگاه‌ها نقش دیپلماسی صنعتی، تجاری و فرهنگی را بر عهده دارند و این نقش در ارتباط و رفت و آمد با افراد فرامرزی فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی اتفاق می‌افتد.
 
شجاع در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم ثبت‌نام بازدیدکنندگان نمایشگاه، یادآور شد: این ثبت‌نام می‌تواند اطلاعات و آمار ارزشمندی در اختیار برگزارکنندگان و غرفه‌داران قرار دهد تا در سال آینده با استراتژی و پیش‌بینی شرایط حضور بهتر و موثرتری در این رویداد داشته باشند.
 
وی اما با انتقاد از عملکرد غرفه‌گذاران توضیح داد: متاسفانه غرفه‌گذاران در زمینه اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های خود در نمایشگاه خوب عمل نمی‌کنند و بر این تصور هستند که دعوت از بازدیدکنندگان به عهده برگزارکننده است؛ در حالی که آن‌ها باید در ارتباط با مشتریان خاص و مصرف‌کنندگان در فضای مجازی آن‌ها را به حضور در نمایشگاه ترغیب کنند.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران همچنین به تفاوت نرخ اجاره‌‌بهای ارزی و ریالی غرفه‌ها در نمایشگاه نیز انتقاد کرد و ادامه داد: نگاهی به نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی نشانگر این است که فقط در ایران دریافت اجاره‌بها به دو نرخ گرفته می‌شود و همین تفاوت موجب می‌شود که تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان خارجی به صورت مستمر در نمایشگاه حضور نداشته باشند.
 
شجاع همچنین درباره ارتباط با نمایشگاه‌های بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی برای تبادل غرفه توضیح داد: علاوه بر این اقدامات از مدیران کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده‌ایم، همچنین مدیران و روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط با حوزه چاپ و نشر نیز برای حضور در این رویداد دعوت شده‌اند.
 
حشمت‌ا‌لله بسطامی، مدیر روابط عمومی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران در سخنانی گفت: امسال کارگاه‌های آموزشی متنوعی با همکاری مراکز دانشگاهی و صاحبان تکنولوژی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهیم کرد و شرایطی ایجاد می‌کنیم تا تبادل اطلاعات به خوبی انجام شود.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه توجه به بعد بین‌المللی نمایشگاه در اولویت قرار دارد و تبادل اطلاعات، بازاریابی بین‌المللی و صادرات صنعت چاپ را به شکل ویژه دنبال خواهیم کرد.
 
بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران 8 تا 11 آذر ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها