جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
ولادت پیامبر مهربانی در قلم نویسندگان

هفدهم ربيع‌الاول، سالگرد ولادت پيامبر اسلام (ص) است؛ پيامبری كه پيام مهرورزی دين اسلام را در قالب رسالتی بزرگ بر جهانيان عرضه كرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زندگانی، سیره و شخصیت‌ پیامبر (ص) پس از اسلام به قلم بسیاری از نویسندگان و محققان نگارش شده است و آن‌ها با نگاهی موشکافانه بخش‌هایی از مراحل زندگی پیامبر اسلام (ص) را مکتوب کرده‌اند.

ولادت پیامبر اسلام (ص) نقطه عطفی در تاریخ بشریت است و کتاب‌هایی با محوریت این اتفاق باشکوه منتشر شده و گزارش پایین نگاهی به برخی از مهم‌ترین این کتاب‌ها است.

بامداد اسلام
این کتاب به قلم عبدالحسین زرین‌کوب نگارش شده است و به بررسی شرایط مکه و شبه جزیره عربستان قبل از تولد و در خلال تولد حضرت محمد (ص) می‌پردازد و سپس به صورت خلاصه‌وار اما کامل، تاریخ اسلام را پس از وفات پیامبر تا پایان دولت اموی که سال ۱۳۲ هجری قمری باشد بررسی می‌کند. زرین‌کوب در این کتاب نیز مانند سایر آثار پژوهشی خود با دقتی موشکافانه به بررسی تاریخ اسلام و ولادت پیامبر (ص) پرداخته است.
چاپ اول این کتاب در سال 1346 توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است.


سیمای پرفروغ محمد (ص)
کتاب حاضر ترجمه‌ کتاب «کحل البصر» است. نگارنده در این کتاب ضمن بیان زندگی حضرت محمد (ص) از زمان تولد تا رحلت به شرح اخلاق و سیره‌ ایشان می‌پردازد و موضوعاتی چون وفات حضرت عبدالمطلب، ازدواج با حضرت خدیجه (س) و زندگی افرادی چون ابوطالب را بررسی می‌کند. در پایان نیز جنگ‌های پیامبر (ص) را معرفی می‌کند.
سیمای پرفروغ محمد (ص) ترجمه کحل البصر تألیف شیخ عباس قمی به ترجمه محمد محمدی اشتهاردی در سال 1370 از سوی انتشارات ناصر در قم منتشر شده است.
 
 
فروغ ابدیت
فُروغ ابدیت؛ تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم(ص) و کتابی تاریخی به زبان فارسی اثر جعفر سبحانی تبریزی است که به زندگانی پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد. نویسنده بیان داشته در این کتاب، به روایت وقایع مهم و حوادثی که آموزندگی بیشتری دارند پرداخته و از تفصیل و بیان رویدادهای جزئی خودداری شده است. کتاب در دو جلد منتشر شده و مجموعا مشتمل بر ۶۵ فصل است.
این کتاب تألیف جعفر سبحانی از سوی نشر بوستان کتاب قم قـم در 1072 صفحه در سال 1372 منتشر شده است.


محمد(ص) آخرین پیامبر
کتاب «محمد(ص) آخرین پیامبر» یکی از مجموعه‌های «اسلام برای همه» است که به بررسی تاریخ زندگی پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) پرداخته است. مجموعه‌ «اسلام برای همه» به قصد معرفی اسلام برای همگان منتشر می‌شود و شامل چهار بخش است: اعتقادات، اخلاق، احکام و تاریخ. کتاب‌های این مجموعه در حوزه‌ این چهاربخش است.
در نگارش کتاب‌های این مجموعه کوشیده شده دو ویژگی «مختصر» و «مفید» بودن لحاظ شود. بدین‌صورت که مطالب هر کتاب علمی و استوار و به دور از آوازه‌گری و حجم آن به اندازه‌ای باشد که خواننده بتواند در یک نشست از خواندن آن فارغ شود.
این کتاب به قلم سیدحسن اسلامی در سال 1376 توسط سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسیده است.


 

نبی رحمت
این کتاب اوضاع قبل از ولادت پیامبر اسلام و تاریکی‌ها و گمراهی‌‌های حاکم برآن وضعیت، حکام مقتدر آن زمان را به طور کامل به تصویر کشیده شده، تا خواننده پی ببرد که چگونه خورشید نبوت و رسالت، با نور تابانش توانست تاریکی‌های گوناگون را بزداید و جهان را با نور اسلام منور سازد.
 همچنین در آخر کتاب ارمغان‌‌های جاویدان و جهانی نبوت را که به بشریت محروم اهدا شده است به طور فشرده بر شمرده تا برای همه روشن شود به راستی این پیامبر عظیم الشان، رحمةالعالمین است.
 این کتاب تأ‌لیف علامه سید ابوالحسن حسنی به ترجمه محمد قاسم قاسمی از سوی نشر شیخ الاسلام احمد جام در سال 1376 منتشر شده است.


منظومه محمد (ص): از ولادت تا نبوت
در این کتاب در قالب مثنوی سرگذشت دوران مختلف حضرت محمد (ص)، از ولادت تا نبوت، به نظم کشیده شده است. ابیات آغازین این مثنوی چنین است:
«در حریم عشق بین ده پسر/ قرعه افتادش به دلبند پدر/ نام عبدالله چون آمد برون/ غم در اعماق مطلب گشت فزون/....»
این کتاب به قلم علی اصغر کریمی توسط نشر فراشناختی اندیشه در سال 1382 منتشر شده است.


منتهی‌الامال
کتاب حاضر در چهارده فصل مشتمل بر متن کامل «منتهی الامال» تالیف حاج شیخ عباس قمی است که طی آن زندگی و سیره حضرت رسول اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بازگو می‌شود. در هر فصل دوران کودکی، مشخصات (نام، لقب، ولادت، نام پدر، مادر و ... (مختصری از مکارم اخلاقی و عبادات یکی از چهارده معصوم (ع)) ذکر می‌شود. ضمن آن که مطالبی در باب فعالیت‌های اجتماعی، کرامات، و نحوه شهادت این بزرگان فراهم می‌آید. بخشی از کتاب نیز به ذکر احادیثی از ایشان اختصاص دارد.
این کتاب تألیف عباس قمی به ترجمه سعید خراطها و فرید فتحی توسط نشر تک در سال 1383 منتشر شده است.  


طلوع انفجار ـ پیام و پیام آور
نویسنده ضمن اینکه به میلاد پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد در این کتاب اندیشه‌های عدالت خواهانه پیامبر اکرم (ص) را شرح و تبیین می‌کند. همچنین رسالت پیامبر و برخی آموزه‌های اسلام را تشریح نموده به آیاتی چند از قرآن استناد می‌نماید. وی خاطر نشان می‌کند: در این کتاب، سخن از نخستین حرکت و اصیل‌ترین انگیزه‌های آن است، مردی که قالب نظام ارزش‌های حاکم بر جامعه خود را در می‌نوردد، جاهلیت ناشی از نظم بردگی و رباخواری، و نظم بردگی و فساد ناشی از جاهلیت را با تکیه بر ایمان و صداقتی شگفت‌انگیز انکار می‌کند، قلمرو انکار او همچون پتکی سنگین بر زیربنای نظام جاهلی، یعنی بر شیوه کار و نحوه تولید و توزیع دسترنج انسانی و همچنین بر روبنای این نظام، یعنی اخلاق و سنت بندگی و بت پرستی و تحقیر زن و تبعیض‌های اجتماعی کوبیده می‌شود این کتاب، کوششی است در توجیه رسالتی که هدف آن برقراری عدالت است.
کتاب «طلوع انفجار ـ پیام و پیام آور» به کوشش علی اصغر حاج سید جوادی توسط نشر آبی در سال 1382منتشر شده است.

گزارش لحظه به لحظه از ولادت پیامبر (ص)
کتاب حاضر گزارشی است که طی آن ولادت پیامبر (ص) را در هفت مرحله «وقایع نزدیک ولادت»، «پیش‌گویی از ولادت»، «توطئه قبل از ولادت»، «جهان در شب ولادت»، «ادیان در شب ولادت»، «لحظات ولادت» و «هفته‌ اول ولادت» در قالب داستان بازگو شده است.
کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» نوشته محمد رضا انصاری توسط انتشارات دلیل ما در سال 1383 منتشر شده است.


میلاد نور؛ پیامبر (ص) از تولد تا بعثت
این کتاب از ولادت پیامبر (ص) آغاز و تا  جوانی حضرت رسول اکرم (ص) و بعثت ایشان ادامه می‌یابد. این کتاب با بیانی داستانی، به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب تألیف نجف علی مهاجر از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال 1385 منتشر شده است.


 
محمد (ص) رمانی بر اساس زندگی داستان زندگی پیامبر
محمد (ص) روایتی است که در پانزده بخش به سرانجام رسید . زاویه دید راوی اول شخص است، شخصی یهودی که در رمان به عنوان یک دانشمند معرفی می شود از طرف شورای عالی یهود مأمور می‌شود به سمت پیامبر اسلام گرایش پیدا کرده و یا او را کشته یا عقایدش را به چالش بکشد.
رمان محمد (ص) در سال 1386 نوشته ابراهیم حسن‌بیگی در سال 1386 منتشر شده است.


آنک آن یتیم نظر کرده
این کتاب روایتی از زندگی پیامبر(ص) از زمان تولد تا هجرت به حبشه است که با نثری تاریخی که به فارسی دری نزدیک است نگاشته شده است. کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» به قلم محمدرضا سرشار از سوی انتشارات به‌نشر راهی بازار کتاب شده است.
این رمان در سال 1392 از سوی نشر سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها