پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
صالحی: دارایی کتابخانه‌ها در آینده نزدیک دیگر اطلاعات ایستا نخواهد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در یزد، تاکید کرد: در آینده نزدیک، دیگر دارایی کتابخانه‌ها، اطلاعات و داده‌های ایستا نخواهد بود و داده‌های سیال جای آنها را خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، از سری برنامه‌های بیست و هفتمین با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر این دوره از هفته کتاب و جمعی از مسئولان استانی و کتابداران سراسر کشور در محل سالن همایش‌های حضرت رقیه (س) در یزد برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: برداشت من این است که جوهره تمدن اسلامی، کتاب و کتابخوانی است و اگر بخواهیم نقطه‌های آغاز تمدن‌ها را با هم مقایسه کنیم، تفاوت تمدن اسلامی با دیگر تمدن‌ها این بود که با کتاب آغاز شد و با آن گسترش پیدا کرد و به یک دوره طلایی تمدنی رسید.

وی افزود: امروز تغییرات قابل توجهی را در فضای زندگی معاصر خود می‌بینیم و این تغییرات سریع‌السیر هستند؛ این تغییرات هم در بخش‌های مختلف بوده که یکی از آن‌ها در حوزه فناوری اطلاعات است؛ به‌مرور و روزبه‌روز فناوری‌های جدید خود را می‌نمایانند و اتفاقاتی را برای انسان‌های می‌آفرینند.

صالحی با تأکید بر اینکه در حوزه‌های اجتماعی تغییرات قابل‌توجهی در حال وقوع است، تصریح کرد: همچنین محل‌های سوم بجز خانه و محل کار، قالب‌های جدید را پیدا کرده و کتابخانه‌ها و مدارس نیز بازسازی‌ها و نوسازی‌های نوینی خواهند داشت.

در آینده نزدیک داده‌های سیال جای اطلاعات ایستا خواهد نشست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشبختانه نهاد کتابخانه‌های عمومی آینده‌نگری کتابخانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده و اینکه دهه آینده و دهه‌های آینده کتابخانه‌ها چگونه خواهند بود، از دغدغه‌های این قبیل مجموعه‌های فرهنگی است. اما باید به این توجه داشت که خود را در مسیر این تغییرات همراه‌تر و هماهنگ‌تر سازند که اگر این نهادهای اجتماعی خود را با تغییرات هماهنگ نسازند، جبر تاریخی آن‌ها را عقب‌تر خواهند راند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید تغییرات مراوده داشته باشیم، خطاب به کتابداران و مسئولان و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی، گفت: نگاه این است که کتابخانه‌ها باید در دهه‌های آینده به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی چندمنظوره با محوریت کتاب باشند که چشم‌اندازی با تغییراتِ در جریان را نیاز دارد.

صالحی با اشاره به اینکه در آینده دیگر دارایی کتابخانه‌ها، اطلاعات و داده‌های ایستا نخواهند بود، افزود: قبلاً وقتی در کتابخانه‌ای وارد می‌شدیم سؤال اول این بود که چقدر کتاب در مخزن کتابخانه‌ها است اما این مسئله تغییر خواهد کرد و داده‌های سیال جای اطلاعات ایستا خواهد نشست و محدود به مخزن‌های یک کتابخانه نیست.
 
صدها برابر هزینه‌ای که از بخش کتابخوانی دریغ شود، باید خرج زندان‌ها و مبارزه با اعتیاد شود
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این نشست با تاکید بر لزوم حمایت از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: خوشبختانه در کشور ما در مناسبت‌های مختلف در اهمیت این موضوع سخنان فراوانی از سوی مسئولین و مدیران دستگاه‌های مختلف بیان می‌شود. اما متاسفانه این توجه در اغلب اوقات در همان محدوده بیان باقی می‌ماند و تاثیری در پشتیبانی‌ها و فراهم ساختن زمینه برای تحقق اهداف فرهنگی نظام و توصیه‌های مقام معظم رهبری که همواره از مبلغان و مروجان فرهنگ مطالعه بوده و خود بارها مردم عزیز کشور و مخصوصا جوانان و نوجوانان را به مطالعه کتاب‌های مفید دینی، سیاسی، اخلاقی تشویق کرده‌اند، نمی‌گذارد.

وی با اشاره به انتظارات موجود از نهاد متبوعش در جامعه گفت: هفته‌ای بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نمی‌گذرد که تقاضای تاسیس، توسعه یا تعمیر کتابخانه از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران در شهرها و روستاها به ما نرسد. اما بودجه و امکانات لازم برای این مهم در اختیار قرار نمی‌گیرد. البته این کم‌توجهی و گاه بی‌اعتنایی محدود به کتابخانه‌های عمومی نیست، بلکه مجموعه بودجه فرهنگی کشور پایین‌ترین سهم اعتبارات را در بودجه سالیانه کشور دارد.

مختارپور در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین دولتی کشور گفت: در آینده‌ای نزدیک، صدها برابر هزینه‌ای که از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می‌شود، باید خرج بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب‌های اجتماعی شود؛ حتی از جنبه اقتصادی محض هم، صرفه در توجه به امور فرهنگی و مصون‌سازی نوجوانان و جوانان و نسل آینده کشور با گسترش امور فرهنگی سالم و مروج اخلاق و معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

وی با تقدیر از نقش کتابداران در رقم زدن مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور طی یک سال اخیر گفت: کتابداران کتابخانه‌های عمومی سال گذشته از ۲۴ آبان ۹۷ تا ۲۴ آبان ۹۸ را همچون سالیان قبل با تلاش و همت و ابتکارات متعدد و متنوع فرهنگی در کتابخانه‌ها گذراندند و کارنامه درخشانی از خود پدید آوردند. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: خوشبختانه در طول یک سال اخیر دو کتابخانه بزرگ به مجموعه کتابخانه‌های عمومی افزوده شد. اول کتابخانه مرکزی مشهد مقدس و دوم بازسازی و توسعه کتابخانه پارک شهر تهران و تا چند ماه دیگر نیز کتابخانه مرکزی یزد پس از نزدیک به دو دهه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی به بهره‌برداری می‌رسد و در همین هفته کتاب سال جاری، ۲۶ کتابخانه اعم از تازه‌تاسیس یا بازسازی‌شده و سیار به بهره‌برداری می‌رسند.

راه اندازی کتابخانه مرکزی یزد تا پایان سال جاری
محمدعلی طالبی، استاندار یزد در این مراسم گفت: برگزاری برنامه‌ها در خارج از پایتخت و توجه به ظرفیت‌های فرهنگی استان‌های مختلف کشور، از فعالیت‌های ارزنده است و اجرای این برنامه در پایتخت کتاب ایران نشان از توجه به این ظرفیت‌هاست.


وی افزود: امیدواریم که توجه به ظرفیت‌های استان‌ها و مخصوصاً استان‌های فرهنگی و اجتماعی مانند یزد، این استان‌ها مورد توجه دست‌اندرکاران در مرکز باشد. آغاز برنامه‌های هفته کتاب ایران و همچنین آیین تجلیل از مروجان کتاب کشور در پایتخت کتاب ایران افتخاری برای ما است.

طالبی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌ها شاهد قرار گرفتن کتاب در بسیاری از برنامه‌ها هستیم و در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توانیم این امر را شاهد باشیم. در این راستا نیز با نام و عنوان کتاب فعالیت‌های خوبی را در بخش غیردولتی شاهد بودیم.

استاندار یزد انجام فعالیت‌های اجتماع‌محور، راه‌اندازی کتاب‌فروشی‌های متعدد در سطح استان، افتتاح کتابخانه مرکزی تا پایان سال و ایجاد یک رقابت بسیار خوب در فعالیت‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌هایی عنوان کرد که در استان به‌واسطه انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران برگزار شده و می‌شود.

وی به برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی یزد در سال‌های جاری در استان اشاره کرد و گفت: استان یزد نماینده استان‌های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود و در این بخش نیز فعالیت‌های اثربخشی صورت گرفت. افتخار می‌کنیم در سالی که یزد پایتخت کتاب ایران معرفی شده است، در بسیاری از شاخص‌های کتاب‌خوانی جزو رتبه‌های نخست در کشور هستیم و این بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی استان یزد است.

وی در پایان با اشاره به تکمیل کتابخانه مرکزی یزد، گفت: این کتابخانه تا پایان امسال تجهیز و راه‌اندازی خواهد شد و مردم عزیز یزد می‌توانند از آن استفاده کنند.

جمال الدین عزیزی شهردار یزد نیز در این مراسم گفت: امیدواریم این عنوان پایتخت کتاب ایران نام ماندگاری برای ما باشد و این شهر الگویی برای کشور در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی باشد. کتابخانه، کتابدار و کتاب ابرازی برای ترویج کتابخوانی هستند و این امر می‌تواند به ما کمک کند تا میزان مطالعه در جامعه ما گسترش پیدا کند.

شهردار یزد بیان کرد: ما وضعیت مطلوبی در زمینه کتابخوانی نداریم و با وجود اتفاقات متعدد شاهد پائین بودن سرانه مطالعه هستیم که باید برای ان برنامه ریزی کرده و در جهت افزایش آن گام برداریم. کتابداران با ایجاد انگیزه در مراجعین به خصوص جوان و نوجوان می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که کتاب‌های خوب خوانده شود و این میزان سرانه مطالعه در جامعه افزایش پیدا کند.

عزیزی در پایان گفت: امیدواریم عنوان جایزه کتابخوان برتر نیز در شهر و کشور تعریف شود زیرا ترویج فرهنگ کتابخوانی هدف اصلی برنامه‌ها و مراسم‌ها است.

در پایان این مراسم نیز کتابداران برتر کشوری تجلیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط