پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
سرانه کتاب در بوشهر؛ هر 100 نفر 77 جلد!

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اعلام کرد: در حال حاضر به ازای 100 نفر در کتابخانه‌های عمومی بوشهر 77 جلد کتاب وجود دارد یعنی در واقع ما حتی یک کتاب هم به‌ازای هر نفر نداریم!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، سیدعلی‌هاشمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در نشستی خبری به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با اعلام این خبر گفت: هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مغتنم برای فرهنگ ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه است؛ از این‌رو سعی کردیم با برنامه‎ریزی ویژه‌برنامه‎هایی کتاب‌های مفید معرفی شوند. مسوولان را به همکاری در حوزه کتاب ترغیب کنیم. همچنین در جریان این هفته، نویسنده‌های مطرح و مخاطب‌پسند، کتابدارها و کتابخوان‌های برتر معرفی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای 440 ویژه‌برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی در استان، تصریح کرد: این هفته با نواختن زنگ مطالعه و کتاب در مدرسه تاریخی سعادت با حضور مسوولان استانی آغاز شد. دیگر برنامه‌های این هفته عبارتند از: تجدید عهد و پیمان با شهدا با حضور کتابداران استان، دیدار با خانواده شهید احمدی‌جوان شهید مدافع حرم، نشست تخصصی مصطفی رحماندوست در روستای چهارروستایی، برگزاری بیش از 80 نشست تخصصی کتابخوان، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی (25 آبان‌ماه)، بخشودگی جرائم دیرکرد کتابخانه‌ها، دیدار کتابداران با ائمه جماعت، مسابقه کتابخوانی و نقاشی، کارگاه‌های آموزش قصه‌گویی، برگزاری نشست کتابخوان با موضوع ولایت و مهدویت و...

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 11 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف از سوی خیّرین به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شد، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان بالغ بر 900 هزار جلد است که این رقم با توجه به جمعیت استان بسیار ناچیز است؛ چون طبق شاخص‌های کتابخوانی باید به‌ازای هر نفر، چهار جلد کتاب موجود باشد، این در حالی است که استان بوشهر در حال حاضر به ازای 100 نفر 77 کتاب دارد یعنی در واقع ما حتی به‌ازای هر نفر یک کتاب هم نداریم!


هاشمی در خصوص سرانه مطالعه استان نیز توضیح داد: متاسفانه در این زمینه آمار دقیقی نداریم؛ چراکه در شیوه‌های ارزیابی سرانه اختلاف نظر است؛ از یک سو، برخی مطالعات فضای مجازی یا حتی خواندنِ زیرنویس تلویزیون را جزو مطالعه حساب می‎کنند و از سوی دیگر، برخی هم فقط مطالعه آثار مکتوب را معیاری برای سنجش میزان مطالعه افراد قرار می‎دهند. افزون بر این، عده‌ای هم بر این عقیده هستند که مطالعه هدفمند و غیر هدفمند هر دو معیاری برای سنجش سرانه مطالعه قرار گیرد. از این‌رو، ما هنوز به روش مشخصی برای سنجش سرانه مطالعه استان دست نیافته‎ایم و اظهار نظر در این باره، حساس و چالش‌برانگیز است.

وی با اشاره به اینکه 66 کتابخانه عمومی نهادی در استان بوشهر وجود دارد و 10 کتابخانه عمومی استان هم مشارکتی است، افزود: 7 کتابخانه مشارکتی در بوشهر، 2 کتابخانه در برازجان و یکی هم در خورموج فعالیت می‌کنند. 44 کتابخانه در شهرهای استان و 22 کتابخانه هم در روستاها هستند. تنها شهرهای بدون کتابخانه استان،  بوشکان و بادوله هستند که البته در این دو شهرستان به‌زودی پس از جانمایی زمین و تخصیص اعتبار، ساخت کتابخانه آغاز خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه 39 هزار و 847 نفر در حال حاضر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که از این شمار، 55 درصد اعضا را بانوان و 45 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: طبق پایشی که امسال صورت گرفت، از میان 10 رده موضوعی که کتاب بر اساس آنها به امانت داده می‌شود، آثار رمان و داستان رتبه اول را در اختیار دارند. کتاب‌های حوزه دین، روانشناسی و تاریخ به‌ترتیب موضوعات دیگری بودند که طبق این پایش، امسال در استان بوشهر از آنها استقبال شده است.

هاشمی با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی استان بوشهر در فضایی بالغ بر 2200 مترمربع در نیمه دوم سال جاری گفت: در حال حاضر 24 هزار مترمربع فضای کتابخانه‎ای در استان داریم که طبق شاخص‌های تعریف شده، به ازای هر 100 نفر باید 4 مترمربع فضا وجود داشته باشد اما در حال حاضر 2.4 مترمربع برای مطالعه عمومی افراد در اختیار داریم؛ یعنی بیش از 50 درصد این فضا در استان مهیا است که با اضافه شدن کتابخانه‌های در حال ساخت این فضا افزایش می‎یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر در پایان در خصوص راهبرد این نهاد در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، یادآور شد: باید بپذیریم که سرانه مطالعه در استان ما پایین است و برای ارتقای سرانه هم باید از خانواده‌ها آغاز کنیم؛ چون خانواده نقش موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایفا می‌کند. از این رو ما کارگاه‌های متنوعی را نظیر آموزش قصه‌گویی برای والدین و... در طول سال اجرائی می‌کنیم تا بتوانیم تاثیرگذار ظاهر شویم؛ اما والدین هم باید در زمینه کتابخوانی خلاقیت به خرج بدهند و به راهکارهای کارشناسان حوزه کتاب گوش بدهند و آنها را به کار بندند تا بتوانیم نسلی کتابخوان را پرورش بدهیم.

یادآوری می‌شود، هفته کتاب و کتابخوانی با شعار «حال خوش خواندن» از 23 تا 30 آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها