پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
داوری: مثنوی درواقع بیان عارفانه‌ی قرآن به زبانی شاعرانه است

رضا داوری استاد ادبیات فارسی دانشگاه دامغان در اولین دورهمی گروه دانشجویی «بارمان» در این شهر، گفت: مولوی سخن قرآن را به‌زبانی شاعرانه، بیانی عارفانه و نزدیک به ذهن بشر گفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رضا داوری استاد ادبیات فارسی دانشگاه دامغان، شامگاه چهارشنبه 22 آبان‌ماه در دورهمی گروه دانشجویی «بارمان» که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سرای فرهنگ دامغان (خانه تسنیم) برگزار شد، گفت: بزرگترین شخصیت‌های جهانی در حوزه مذهب، پیامبر اسلام (ص)، حضرت موسی (ع) و حضرت مسیح (ع) هستند؛ همانطور که در فلسفه نفر نخست ارسطو، شاگرد افلاطون بوده است.
 
مدرس ادبیات فارسی دانشگاه دامغان افزود: کتاب پیامبر، قرآن کریم و اثر معروف مولوی مثنوی بوده که هر دو برای هدایت مکتوب شده است. این دو اثر شباهت‌های زیادی و تفاوت واحدی با هم دارند؛ با توجه به اینکه هر دو اثر برای هدایت و نجات بشریت است، مطالب در سراسر کتاب‌ها پراکنده است زیرا خداوند هر جا و در هر قسمتی که لازم دیده است، آیاتی را برای هدایت و نجات انسان آورده است و به همین دلیل نمی‌توان گفت فقط در سوره خاصی برای هدایت انسان‌ها آیاتی آمده است.
 
داوری تصریح کرد: در قرآن در تمامی 114 سوره مطالبی برای هدایت آمده است؛ همانطور که در مثنوی در شش دفتر ابیات بی‌شماری برای این منظور سروده شده و به رشته تحریر در آمده است. معرفی مثنوی به دلیل اینکه زاییده و آفریده ذهن انسان است، نسبت به قرآن و آیات آن، راحت‌تر است.
 
استاد ادبیات دانشگاه دامغان سپس ادامه داد: بسیار پیش می‌آید که وقتی به قرآن و آیات و نشانه‌های آن اشاره و استناد می‌کنیم، شاهد جبهه‌گیری جوامع مختلف و بقیه مذاهب غیرمسلمان هستیم؛ جهان همیشه محل ستیز مذاهب بوده اما جوامع نسبت به بعضی از سخنان هیچ‌گونه ایرادی روا نمی‌دارند و {این سخنان} مورد قبول همگان است. مولوی حرف قرآن را به‌زبانی شاعرانه، بیانی عارفانه و نزدیک به ذهن بشر گفته است.

مولوی چگونه مولوی شد؟
وی در پاسخ به این پرسش که مولوی چگونه مولوی شد؟، گفت: قبل از مولوی هم شخصیت‌هایی همچون امام محمد غزالی داشتیم که به تمام زوایای روح بشر پی برده بود و این مسایل را در کتاب مشهور خود کیمیای سعادت نیز بیان کرده است. امام محمد غزالی بسیار خوب به معنی «من عرف نفسه» رسیده اما نتوانسته مولوی شود؛ زیرا فاقد بیان عارفانه و زبان شاعرانه‌ی نزدیک به ذهن بشر به اندازه مولوی بوده است؛ او نیازمند یک جهش، تلاطم و جوشش از درون بود و نمی‌دانست چگونه باید این موضوع را ساماندهی کند.
 

ادبیات فارسی و ادبیات جهان بدون عشق، هیچ است
داوری اضافه کرد: مولوی، مثنوی را با عشق شروع کرد؛ قلب هر انسانی سرشار از عشق است و باید در انسان عشق بجوشد؛ فرقی ندارد عشق انسان زمینی باشد یا آسمانی؛ اگر عشق را از ادبیات فارسی و ادبیات جهان بگیریم، هیچ چیز باقی نخواهد ماند. هستی شاعران به عشق است و عشق، راه رسیدن انسان را برای رسیدن به سعادت و کمال، هموار می‌سازد و اساسا خداوند آدمی را خلق کرده تا عاشق باشد.
 
این مدرس دانشگاه دامغان ضمن بیان اینکه عشق خواه حقیقی، خواه مجازی سبب تحول اخلاق و تزکیه نفس می‌شود و صفایی چون بخشندگی و سخاوت و شجاعت و بی‌اعتنایی به مادیات و دلبستگی‌های دنیوی و پرهیز از خودخواهی و نخوت در اثر تاثیر عشق است، افزود: فقها مخالف به‌کار بردن عبارت عشق درباره خداوند بوده‌اند و این موضوعی بوده که اختلاف نظر و دشمنی میان عارف و فقیه را در پی داشته و از نظر فقیه عقل و استدلال برای رسیدن به معرفت و کمال لازم و کافی است؛ در حالی‌که عرفا قدرت عشق را برتر از عقل دانسته‌اند و معتقد بوده‌اند که عشق الهی در مبارزه با عقل همواره پیروز بوده است چراکه عقل حساب‌گر و محتاط و عشق شادی بخش، بی‌پروا و مایه تزکیه نفس و کسب معرفت خداوند است.

«خانه تسنیم» سرای فرهنگ دامغان است 
در ادامه‌ی این دورهمی، امیرنظام نصیری قائم مقام خانه تسنیم دامغان در سخنانی گفت: خانه تسنیم دامغان با اقدامات تاریخی، فرهنگی و ادبی خود به عنوان یك سرای فرهنگی شناخته می‌شود؛ تلاش جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون رونمایی کتاب ، تجلیل از مولفین و مفاخر ادبی دامغان، فرهنگ‌سازی و جلب توجه عمومی در حوزه‌های مختلف، معرفی میراث فرهنگی و ظرفیت ‌های گردشگری شهرستان به‌منظور جذب گردشگر و پیگیری حفاظت از آثار و بناهای تاریخی از جمله هدف‌های این سازمان مردم نهاد است.
 
عضو هیئت مدیره خانه تسنیم دامغان یادآور شد: برپایی کتابخانه تازه تاسیس با حدود 200 جلد از کتاب‌هایی با محوریت دامغان در موضوعات تاریخی، جغرافیایی، گردشگری، ادبیات فارسی و .. جهت تسهیل در کار پژوهشگران، ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی و عكس‌های قدیم آثار تاریخی دامغان و پایگاه دامغان شناسی از جمله بخش‌های دیگر این مجموعه است.
 
نصیری همچنین از اقدام اخیر این سازمان مردم‌نهاد در ایجاد کافه کتاب خبر داد و افزود: تمامی علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی هر هفته پنجشنبه‌ها در محیط صمیمی و دلنشینِ خانه تسنیم گرد هم جمع می‌شوند و نسبت به معرفی کتاب و تبادل دانش و اطلاعات کتاب‌های خوانده شده اقدام می‌کنند.

یادآوری می‌شود، «بارمان» یک گروه دانشجویی است که توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه دامغان تشکیل شده است و در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کند و درواقع رسانه فرهنگ‌دوستانی است که در این حوزه قدم برمی‌دارند و از طرفی هم برنامه‌هایی برای جذب افراد به سمت کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها