سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
داستان «افسوس» اهالی ادبیات برای آلبوم شجریان و قربانی

آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی در شرایطی منتشر شد که انتشار قطعه «افسوس» به نام هوشنگ ابتهاج حاشیه‌های زیادی را در روزهای گذشته ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آلبوم موسیقی «افسانه چشم‌هایت»، اثر مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان با همکاری مهیار علیزاده و با اشعاری از احمد شاملو، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، محمدعلی بهمنی، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی، بعد از چند سال تاخیر و وعده نهایتا روز یکشنبه (19 آبان‌ماه) منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.
 
هنوز یک روز از انتشار این آلبوم نگذشته بود، که یلدا ابتهاج، فرزند هوشنگ ابتهاج (سایه)، ضمن انتشار عکسی که در آن قطعه خوانده شده در آلبوم «افسانه چشم‌هایت» و منتسب به پدرش را عینا بازتاب می‌داد، در اینستاگرامش نوشت: «بازهم بى‌دقتى! در جايى كه كتاب شعر شاعر موجود است چرا اين همه بى‌دقتى، نمي‌دانم. اين شعر از سايه نيست! دو بيت آن هم از فريدون مشيرى است. ظاهرا در عصر ما اينترنت محل و امكان خوبى ست براى به‌دست آوردن اطلاعات، اما يقينا خيلى از اين اطلاعات درست نيست و كنترلى هم بر اين امر نيست.

دوستان عزيز در مورد سايه بايد گفت او كم شعرترين شاعر دوران ماست و تنها سه كتاب از او موجود است: 1- سياه مشق (اشعار كلاسيك)، 2-تاسيان(شعر نو)، 3- بانگ نى (منظومه مثنوى) به كتاب‌ها مراجعه كنيم!»
 
بعد از انتشار این پست، واکنش‌های مختلفی نسبت به این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد و کاربران زیادی نسبت به این موضوع اظهار تاسف کردند که چرا این اتفاقات در موسیقی ما تمامی ندارد و تا چه زمان قرار است که حق و حقوق شاعر در تولید یک اثر پایمال شود؛ چراکه اگر دست‌اندرکاران این آلبوم به فکر پرداخت حقوق این شاعر بودند، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.
 
مهیار علیزاده آهنگساز آلبوم «افسانه چشم‌هایت» بعد از این اتفاق با انتشار متن و یک ویدئو نسبت به حواشی پیش آمده درباره قطعه «افسوس» توضیحاتی را ارائه داد.

علیزاده در این ویدئو توضیح داده است: «می‌خواستم مراتب سپاسگزاری خودم را نسبت به تمامی مهر و محبت‌هایی که در این پنج سال به من و آلبوم افسانه چشم‌هایت داشتید، اعلام کنم. دست تک تک شما عزیزان را برای انتقادهای به جایی که راجع به قطعه «افسوس» داشتید، می‌بوسم. این قطعه در اینترنت سال‌هاست که به اسم استاد ابتهاج ثبت شده و من هم بدون کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای فکر می‌کردم که این شعر سروده ایشان است. ولی با صحبتی که با خانواده ایشان داشتم متوجه شدم که متاسفانه این شعر سروده ایشان نیست. به هر حال با ناشر اثر، علیرضا قربانی، همایون شجریان هماهنگ شده که این اشتباه در چاپ‌های بعدی اصلاح شود و من مراتب عذرخواهی خودم را نسبت به استاد ابتهاج، خانواده ایشان و تمامی هنردوستان عزیزم ابراز می‌کنم. امیدوارم از موسیقی این اثر لذت ببرید.»

وی در توضیح این ویدئو نیز آورده است: «ویدیو بالا مربوط است به حواشی و البته اشتباهی که در بروشور آلبوم «افسانه چشم‌هایت» رخ داده. در ویدیو دوم نیز دو نمونه از شمار زیاد سایت‌ها و وبلاگ‌هایی ‌که این ابیات را به نام استاد ابتهاج ثبت کرده‌اند برای شما به اشتراک گذاشته‌ام... با صحبتی که با خانواده استاد داشتم، آن‌ها هم بر این امر صحه گذاشتند که این اشعار مدت‌هاست به اشتباه به اسم استاد سایه ثبت شده‌اند. بدیهی است که مسئول این بی‌دقتی شخص من هستم که انتخاب اشعار و آهنگسازی بر روی آن‌ها وظیفه من بوده و امیدوارم که به سرعت و در نسخه‌های تجدیدچاپ، این مورد و همینطور دو اشتباه تایپی در دفترچه سی‌دی اصلاح گردد. امید که از این آلبوم لذت کافی ببرید.»
 
بعد از انتشار این ویدیو یلدا ابتهاج این پست را منتشر کرد و نوشت: «سلام دوستان عزیز این فیلم توضیحی است از آقای مهیار علیزاده درباره استفاده اشتباه از شعری که به غلط در اینترنت منسوب به سایه بوده است. امیدوارم به حاشیه‌های اضافی نپردازیم و از تجربه‌هایمان درس بهتری بگیریم. ما همگی برای هر کار مناسب نیاز به دقت و وسواس بیشتری داریم.»

البته این پایان ماجرا نبود و افراد مختلفی در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.
 
نکته مهم در این اتفاق این است که اگر مهیار علیزاده که مسئول انتخاب شعرهای این آلبوم بوده است، اصول حرفه‌ای کار را رعایت می‌کرد و بابت استفاده از این شعر از خانواده ابتهاج اجازه می‌گرفت این اتفاق رخ نمی‌داد. البته پیش از این هم علیرضا قربانی شعر «ارغوان» را بدون اجازه سایه خوانده که باعث ناراحتی این شاعر شده بود.
 
این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که متاسفانه ما از اتفاقات گذشته درس نمی‌گیریم؛ همین چند روز پیش بود که تهیه‌کننده ویژه برنامه قیصر امین‌پور در رسانه ملی به دلیل استفاده از منابع اینترنتی شعرها و دکلمه‌هایی را به اشتباه در برنامه‌ خود پخش کرده بود یا چند ماه پیش خواندیم که روی در و دیوار باغ پدری سهراب سپهری شعرهایی به اشتباه از این شاعر نوشته شده است.
 
البته این اتفاقات مربوط به روزها و ماه‌های گذشته نیست و یادمان هست که در سال‌های گذشته خواننده‌ اهل مطالعه‌ای مثل محسن چاوشی هم دچار چنین اشتباهی شد و شعری از یک دختر جوان را اشتباهی به جای شعر شهریار خواند.

همه موارد بالا،‌ این نکته را به ما یادآور می‌شود که اگر خوانندگان حرفه‌ای ما از یک مشاور ادبی در تهیه آلبوم‌های موسیقی استفاده کنند، هیچ کدام از این اتفاقات رخ نمی‌دهد و ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در فضای موسیقی کشور نخواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها