سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بیشترین سهم را در تولید کتاب داشته‌اند

در مجموع 518 اثر به مرحله داوری جشنواره کتاب سال دانشجویی رسیده بود که 87 درصد از سوی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و 10درصد توسط اشتغال به تحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست خبری بیست‌وششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور عادل تقوی؛ رییس انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی و حامد علی‌اکبرزاده معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی امروز بیست ویکم آبان ماه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست علی‌اکبرزاده گفت: مهم‌ترین هدف این جشنواره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است تا حد زیادی در طول این سال‌ها جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به موفقیت‌های زیادی رسیده و به اهدافی که مدنظر بوده نائل شده است؛ اما هنوز نیازمند رشد روزافزون است باید بیش از پیش برای دانشجویان و دانشگاهیان شناخته شده‌ باشد.
 
وی افزود: بی‌شک یکی از بازوهای اصلی رشد جشنواره‌های این چنینی رسانه‌ها و حمایتی است که از سوی آن‌ها شامل حال این جشنواره می‌شود.
 
در ادامه تقوی با اشاره به روند بیست‌وششمین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: این دوره از جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی فعالیت خود را با فراخوانی که در اردیبهشت ماه داده بود آغاز کرد و تا پایان تیرماه به دانشجویان برای ارسال آثار خود مهلت داده شد. در مجموع 518 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید. لازم به ذکر است آثار شرکت‌کنندگان با اشتغال به دانشجویی آن‌ها همزمانی داشت که این اصلی‌ترین خصیصه شرکت در جشنواره است و ما هرساله به این موضوع توجه اساسی می‌کنیم.
 
وی درباره آمار آثار راه‌ یافته به مرحله داوری این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: لازم به ذکر است که از این 518 اثر 64 درصد آثار تالیف و 36 درصد ترجمه بودند. همچنین 87 درصد آثار از سوی دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های دولتی، ده درصد از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و سه درصد هم از دیگر مراکز آموزش عالی مربوط ارسال شده بود.  همچنین 75 درصد شرکت‌کنندگان آقا و 25 درصد را بانوان تشکیل می‌دادند.
 
وی افزود: بعد از اتمام زمان ارسال آثار دبیرخانه در شش گروه اصلی  و پنج موضوع فرایند داوری در چهار مرحله انجام شد. در این چهار مرحله داوری، طبق شاخص‌ها اعضای هیات علمی، استادان دانشگاه‌ها این مسئولیت را برعهده گرفتند. حتی برگزیدگان ادوار گذشته در ارزیابی آثار کمک شایانی کردند. در مجموع بعد از داوری‌هایی که انجام شد شاهد افزایش کمیت و کیفیت در برخی گروه‌ها بودیم. در نهایت هشت اثر به عنوان برگزیده، 14 اثر شایسته تقدیر در روز اختتامیه این جشنواره اعلام خواهد شد.
 
تقوی درباره طیف وسیع موضوعات در جشنواره کتاب سال دانشجویی و بخش‌های ویژه این جشنواره گفت: به لحاظ موضوع و زمینه محتوایی کتاب‌ محدودیتی نداریم و تنها اصلی‌ترین خصیصه که فرد مترجم و مولف باید دانشجو باشد برایمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در بخش ویژه از دانشجویان اهل قلم تقدیر به عمل خواهد آمد و طبق روال سال‌های گذشته بخشی هم به عنوان بخش جنبی در جشنواره است که از استاد خادم کتاب قدردانی خواهد شد. هر ساله در این بخش از سوی کمیته داوری فردی را مورد تقدیر قرار می دهیم که سابقه طولانی و شاخص در امر کتاب و ترویج کتابخوانی در فضای دانشگاهی داشته باشد. در جشنواره سال جاری از استاد  سیدمصطفی محقق داماد تقدیر ویژه به عمل خواهد آمد.
 
رییس انتشارات جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد:  در بخشی دیگر از ناشرانی که سهم بزرگی در حمایت از آثار دانشجویان دارند تقدیر خواهیم کرد. لازم به ذکر است که این جشنواره عرصه‌ای برای شکوفایی نوقلمان دانشجوست که شاید آثار آن‌ها در مقایسه با دیگر نویسندگان و مترجمان دارای وزن علمی کمتری باشد اما فعالیت ناشرانی که در این زمینه به نوعی حامیان دانشجویان به حساب می‌آیند قابل تقدیر و ارزش است. در واقع فضاهای اینچنینی پله موفقیت بسیاری از دانشجویان است ما فعالیت‌های بسیاری از برگزیدگان سال‌های گذشته را رصد می‌کنیم و بارها شاهد موفقیت آنان در رده‌های بالاتر مانند کتاب سال جمهوری اسلامی بوده‌ایم.
 
تقوی با اشاره به فعالیت‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به مناسبت هفته کتاب گفت: در نظر داریم همزمان با هفته کتاب علاوه بر برگزاری اختتامیه بیست‌و‌ششمین دوره کتاب سال دانشجویی نشست‌های تخصصی در قالب نقد سخن برگزار کنیم. در این نشست‌ها آثار و تالیفاتی که درخور توجه هستند به بوته نقد و معرفی از سوی صاحب‌نظران می‌نشینند افرادی که خودشان در همان موضوع صاحب تالیف هستند.    
 
وی افزود: علاوه بر نشست‌های نقد سخن اتفاق دیگر تاسیس باشگاه کتابخوانی برای فرزندان جهادگران که در راستای ترویج کتابخوانی در رده سنی کودک و نوجوان است.
 
حال خوش خواندن در کنار نشر بی‌حال
در ادامه علیزاده با اشاره به اهمیت کتاب در سازمان جهاد دانشگاهی گفت: اینکه یکی از با سابقه‌ترین برنامه‌های جهاد دانشگاهی به کتاب اختصاص دارد نشانگر توجه ویژه سازمان جهاد دانشگاهی به مولف کتاب و ترویج کتابخوانی است. اگر بخواهم کمی درباره چالش‌های نشر دانشگاهی سخن بگویم، باید گفت حال کتاب و نشر دانشگاهی اصلا خوب نیست به‌رغم اینکه شعار هفته کتاب سال جاری حال خوش خواندن است.
 
وی افزود: قطعا یکی از مهم‌ترین تالیفاتی که یک مولف می‌تواند داشته باشد، اولین تالیف وی است. با توجه به اینکه اغلب دانشجویان در دوران دانشجویی اولین تالیفاتشان منتشر می‌شود و معمولا این آثار برداشتی از پایان‌نامه‌ها درمقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است، باید چالش‌های جدی پایان‌نامه‌ها را در نظر گرفت چه از نظر کپی‌رایت و چه از نظر عدم وجود پایان‌نامه‌های کاربردی که ممکن است در حوزه کتاب هم تسری پیدا کند.
 
علیزاده گفت: عدم آشنایی با نگارش کتاب و نبود پایان‌نامه‌های کاربردی از مشکلات اصلی نشر دانشگاهی است که باید نگاه دقیق‌تری به آن کرد. به علت گرانی کاغذ و مشکلات موجود در نشر معمولا ناشران ترجیح می‌دهند کتاب‌هایی که به چاپ‌های بالاتر می‌رسند را منتشر کنند و حمایت جدی از نشر دانشگاهی نمی‌کنند. در نظرسنجی که در نمایشگاه کتاب تهران از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی صورت گرفت، معلوم شد اغلب دانشجویان علارغم اینکه می‌توانند نقش مهمی در حوزه کتاب‌های تخصصی داشته باشند اما بیشتر تمایلشان کتاب‌های ادبیات و رمان بود.

وی افزود: از دیگر چالش های این نشر این است که هنوز تهیه کتاب علارغم گسترش ارتباطات برای دانشجویان امکان‌پذیر نیست و  بحث دیگر مربوط به کپی‌رایت و پایین بودن تیراژ کتاب است که متاسفانه بسیاری از کتاب‌ها با عدد بسیار پایین منتشر می‌شوند و بسیاری از ناشران مجبورند که به این میزان دست به انتشار کتاب بزنند.
 
گفتنی است مراسم اختتامیه بیست‌وششمین دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی بیست و هشتم آبان ماه در سالن دهشور دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها