یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
تمرکززدایی نقطه قوت این دوره از هفته کتاب است

مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری هفته کتاب گفت: در هفته کتاب بسیاری از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته در خارج از مرزهای تهران رخ خواهد داد که نقطه قوت این رویداد فرهنگی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش (یکشنبه 19 آبان) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر این رویداد فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم حسینی‌پور با اشاره به مشارکت 70 سازمان و نهاد مختلف در برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: تعداد سازمان‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده امسال نسبت به دوره‌های اول، تعداد اصلا قابل مقایسه نیست و با وجود همه مشکلات اقتصادی که کشور را درگیر خود کرده، این مشارکت چشم‌گیر است.
 
وی افزود: در بحث مشکلات اقتصادی، بیش از سایر حوزه‌ها، حوزه فرهنگ درگیر می‌شود و اولین بخشی که از سفره مردم کنار می‌رود مباحث فرهنگی است اما خوشبختانه سازمان‌ها و نهادها مشارکت قابل توجهی در این رویداد دارند.
 
حسینی‌پور با بیان اینکه بخشی از این سازمان‌ها دولتی و متولی حوزه کتاب هستند، گفت: بخش دیگر مثل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با کتاب ارتباط سازمانی ندارند ولی مشارکت خوب و موثری در سطح ملی دارند.
 
دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: بخش دیگر مشارکت‌کنندگان ما نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی نشر هستند که برنامه‌های متنوعی را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند.
 
وی همچنین درباره رویکرد برنامه‌های هفته کتاب در بیست‌وهفتمین تجربه برگزاری‌اش گفت: رویکرد اول ما مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد بود که این موضوع همواره مطالبه اصلی اصحاب رسانه بوده است که این هفته مردمی‌تر باشد و از جنبه دولتی آن کاسته شود. در این راستان انجمن قلم و سایر تشکل‌ها را در برگزاری این هفته مشارکت دادیم.
 
حسینی‌پور تمرکززدایی را رویکرد دیگر هفته کتاب دانست و گفت: تمرکززدایی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها در دوره وزارت دکتر صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار جدی گرفته شده است و اکنون نیز در هفته کتاب بسیاری از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته در خارج از مرزهای تهران رخ خواهد داد که نقطه قوت این رویداد فرهنگی به شمار می‌آید.
 
وی با بیان اینکه استان‌ها ظرفیت بسیار خوبی دارند که باید از آن‌ها استفاده شود، عنوان کرد: از سال گذشته این رویکرد آغاز شد و افتتاحیه هفته کتاب در شهر پایتخت کتاب انجام شد. امسال نیز در ادامه این روند افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب انجام می‌شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز برنامه سالانه تجلیل از کتابداران را در یزد برگزار خواهد کرد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب همچنین درباره انتخاب شعار حال خوش خواندن برای بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز توضیح داد: در شورای سیاستگذاری هفته کتاب، شعارهای زیادی با همکفری اصحاب رسانه جمع‌آوری و بحث‌های زیادی درباره آن شد و نظر اکثریت بر این بود که شعار «حال خوش خواندن»در سال گذشته حس خوبی در جامعه و بین اصحاب نشر ایجاد کرد و اگر به شعار سال قبل وفادار باشیم بهتر است.
 
وی افزود‌: در این زمینه جمع‌بندی بر این بود که شعار سال گذشته را انتخاب کنیم و از آنجایی که امسال برگزاری هفته کتاب با سال‌روز میلاد رسول اکرم (ص) همزمان است، امیدواریم این شعار بتواند حس و حال خوبی یه حوزه نشر تزریق کند.
 
حسینی‌پور همچنین درباره بحث وقف در حوزه کتاب گفت: سیاست ما این است که افکار عمومی و اصحاب رسانه در بخش وقف کتاب بیشتر وارد شوند. بحث وقف در حوزه کتابخوانی بسیار مهم است و در این زمینه مکاتباتی نیز با سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده است، همچنین با آستان قدس رضوی نیز مذاکراتی برای گسترش این فرهنگ انجام داده‌ایم.
 
به گفته وی، برگزاری مراسمی مانند مشاهیر بزرگ وقف در خانه کتاب با هدف معرفی واقفان خوب در حوزه کتاب و کتابخوانی و تجلیل از خیران وقف کتاب نیز در برنامه‌های ما قرار دارد.

حسینی‌پور درباره مشارکت سازمان‌ها و همچنین تشکل‌های مرتبط با حوزه نشر  گفت بیش از 70 سازمان و نهاد و تشکل و انجمن در این دوره از هفته کتاب مشارکت دارند که حاکی از رشد 20 درصدی است.
 
وی افزود: در برگزاری برنامه‌های بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب نگاهمان فقط به داخل مرز‌ها نیست؛ بلکه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌های این دوره از هفته کتاب در 12 کشور مختلف از‌جمله ترکیه، اوگاندا، لهستان، آلمان، مجارستان و پاکستان با همکاری رایزنی‌های فرهنگی و مراکز و نهاد‌های ایران‌شناسی برگزار خواهد شد.
 
به گفته دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب رونمایی از کتاب و برگزاری نشست‌های مختلف با هدف تقویت تعامل بین ایران و سایر کشور‌ها برگزار می‌شود.        
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اهمیت به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در خارج از کشور با هدف کاهش شکاف نسلی در فرزندان خانواده‌های مقیم خارج از ایران گفت: امید‌واریم، همکاری ستاد هفته کتاب دوره‌های بعد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داشته باشد.    
 
حسینی‌پور با اشاره به نقش تسهیل‌‌گری خانه کتاب در جریان برگزاری برنامه‌های نهاد‌های مشارکت‌کننده هفته کتاب بیان کرد: هفته کتاب، رویداد تبلیغی و ترویجی است؛ به‌عبارت دیگر برخلاف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که جنبه اقتصادی دارد، هفته کتاب، دارای جنبه تیلیغی  و ترویجی است بنابراین نقش اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها اساسی محسوب می‌شود.  
 
وی درباره  برنامه‌های ویژه سازمان  صدا و سیما در هفته کتاب ادامه داد: رادیو فرهنگ به مناسبت هفته کتاب سال 1398 ، تعداد قابل‌توجهی تیزر تبلیغی تولید کرده که در طول این هفته پخش خواهد شد.
 
دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب ادامه داد: 21 آبان‌ماه مراسم تجدید میثاق اهالی فرهنگ از‌جمله کتابداران با آرمان‌های امام راحل(ره) سه‌شنبه ساعت 9 و 30 دقیقه در حرم مطهر برگزار می‌شود.

 حسینی‌‌پور بیان کرد: مراسم افتتاح هفته کتاب با حضوردکتر سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یزد پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود.
 
وی افزود: ادای احترام به دومین شهید محراب، شهید آیت‌الله صدوقی، بازدید از باشگاه‌ها کتابخوانی و طرح فرشته کتاب، اقتتاح دو کتاب‌فروشی، بازدید از کتابخانه تخصصی قرآنی یزد، نواختن زنگ کتاب در مدارس، آیین اختتامیه نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی با معرفی 24 اثر برگزیده از برنامه‌های استان یزد در هفته کتاب است.  

دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب از برگزاری آئین تجلیل از کتابداران برتر از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی در یزد خبر داد.       
 
حسینی‌پور بیان کرد: طرح «کتابخانه همسایگی» تعدادی از برج‌های تهران در 22 منطقه با همکاری سرای‌های محله صاحب کتابخانه می‌شوند.  قفسه‌ این کتابخانه‌ها از سوی شهرداری و کتاب‌ها از سوی موسسه خانه کتاب تامین می‌شود.
 
وی افزود: جشنواره «با کتاب محمد» با هدف تجلیل از اهالی قلم فعال در تولید محتوا با موضوع حضرت رسول اکرم(ص) از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب بیان کرد: دومین جشنواره کتاب و فضای مجازی با موضوع صفحه خیال با هدف توجه به استارتاپ‌ها و صنایع خلاق در حوزه کتاب و نشر در هفته کتاب برگزار می‌شود.
 
به گفته مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، اختامیه هفدهمین دوره جشنواره کتاب و  رسانه نیز در هفته کتاب برگزار می‌شود. استقبال اهالی رسانه با ارسال 1000 اثر از این دوره جشنواره، رشد 100 درصدی را نشان می‌دهد. سایت و تندیس جشنواره ارتقا پیدا کرده و آئین نامه این رویداد همزمان با هفدهمین دوره تدوین شده است.
 
حسینی‌‌پور افزود: اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در پژوشگاه فرهنگ هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی به میزبانی خانه اندیشمندان علوم انسانی، برگزاری 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه به همت وزارت آموزش و پرورش، برگزاری اختتامیه مسابقه دانایی توانایی با مشارکت 500 هزار دانش‌اموز و معرفی 400 برگزیده روز 26 آبان‌ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی  اجرای طرح وقف کتاب از سوی وزارت جهاد کشاورزی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.
 
دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: بیست و ششمین دوره کتاب سال دانشجویی از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. این رویداد که یکسال بعد از هفته کتاب آغاز شد، با توجه به اهمیت آن نیازمند حمایت و تقویت است.

وی افزود: پنجمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات به همت انجمن کتابداری درهفته کتاب و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی دو روز برگزار می‌شود. آینده‌نگری در حوزه نشر و ارتباطات و اطلاعات از محورهای اصلی این همایش است.

حسینی‌پور با اشاره به برگزاری همایش ادبیات کودک و نوجوان،‌ توضیح داد:‌ این همایش در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، حدود 86 اثر به این همایش ارسال شده است و قرار است این مراسم 27 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره کودک دانایی با مشارکت بانک صادرات از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است، گفت: تاکنون 580 اثر به این دوره از جشنواره ارسال شده و قرار است در مراسم اختتامیه 14 اثر برگزیده و 100 اثر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب تاکید کرد: همایش ملی حقوق نشر از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز 25 آبان برگزار می‌شود و جشن ملی مترجمان و مترجم محبوب من نیز از سوی انجمن مترجمان  عناوین دیگر برنامه‌های این هفته هستند.

وی ادامه داد: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همزمان با هفته کتاب در همه استان‌ها به جز شهر تهران با دانش‌آموزان در مدارس دیدار می‌کنند.

به گفته حسینی‌پور، مراسم تجلیل از ناشران برتر سال 1397 و رونمایی و رونمایی از جلد دوم «تاریخ شفاهی» نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته است.

نامگذاری روزهای هفته کتاب
حسینی‌پور همچنین به نام‌گذاری روزهای هفته کتاب اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته سیاست بر این بود سازمان‌ها و نهادها در طول سال برنامه‌های حوزه کتاب را دنبال و در هفته کتاب اختتامیه آن ‌را برگزار می‌کردند و ما به همان نسبت روزهای هفته کتاب را نامگذاری می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه امسال این رویکرد تغییر کرده است، ادامه داد: روز چهارشنبه (22 آبان‌ماه به نام «کتاب و پایتخت کتاب ایران»، پنجشنبه (23 آبان‌ماه) به نام «کتابخانه، کانون فرهنگی محله»، جمعه(24 آبان) به نام «کتاب معجزه پیامبر (ص)»، شنبه (25 آبان‌ماه) به نام «وقف کتاب، ترویج کتابخوانی» و یکشنبه (26 آبان‌ماه) به نام «مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان» نامگذاری شده است.
 
حسینی‌پور افزود: همچنین دوشنبه(27 آبان‌ماه) به نام «کودک، کتاب‌، آینده»، سه‌شنبه (28 آبان‌ماه) به نام «کتاب مبنای تمدن»، چهارشنبه (29 آبان‌ماه) به نام «کتاب، رسانه و فضای مجازی» و پنجشنبه (30 آبان‌ماه) به نام «کتابفروشی پاتوق فرهنگی» نامگذاری شده‌اند.
 
وی همچنین به برگزاری نشست‌های تخصصی در سرای اهل قلم همزمان با هفته کتاب اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های مختلفی در موضوعات مرتبط با حوزه نشر و کتاب توسط انجمن‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه کتاب درباره موضوعاتی چون گرنت، طرح تاپ، رونمایی کتاب، تقدیر از نویسندگان کودک و نوجوان پیش‌بینی شده است.
 
پائیزه کتاب فقط در تهران
دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری پائیزه کتاب همزمان با این هفته توضیح داد: با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این طرح مکاتبات و جلساتی داشتیم اما به دلیل اینکه چشم‌انداز روشنی از بودجه حوزه فرهنگ وجود ندارد و همچنین تامین نشدن اعتبار این طرح، قرار شد طرح پائیزه کتاب برگزار نشود.
 
وی افزود: البته ما در پاسخ استدلال‌ کردیم و گفتیم که به پول نقد نیازی نیست بلکه باید توسط معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهد ایجاد شود اما به دلیل نبود چشم‌انداز روشن زیر بار تعهد نرفتند.
 
حسینی‌پور با بیان اینکه درباره برگزاری پائیزه کتاب با سازمان‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی و اقتصادی برای تامین بخشی از هزینه این طرح رایزنی کردیم، گفت: شب گذشته در جلسه‌ای که با معاونت اجتماعی شهرداری تهران داشتیم و هماهنگی‌های صورت‌ گرفته، شهرداری تهران هزینه برگزاری پائیزه کتاب در شهر تهران را تقبل کرد و مراحل ثبت‌نام از امروز آغاز می‌شود.
 
وی با اشاره به زمان برگزاری این طرح گفت: طرح پائیزه از 23 تا 30 آبان‌ماه با مشارکت کتابفروشان تهران با تخفیف 20 درصدی برای همه کتاب‌ها برگزار خواهد شد.
 
حسینی‌پور با بیان اینکه رویکرد ما در دوره‌های قبل این بود که از آثار تالیفی حمایت بیشتری کنیم اما در عمل شاهد بودیم که اتفاق معناداری در فروش آثار ترجمه و تالیف رخ نداد؛ البته مطالبه کتابفروشان نیز این بود که تفاوت تخفیف در سیستم حسابداری اختلال ایجاد می‌کند ونهایتا به این جمع‌بندی رسیدیم که در طرح پائیزه 20 درصد یارانه به همه کتاب‌ها داده شود.
 
حسینی‌پور با بیان اینکه اگر بنگاه‌ها و نهادهای دیگر در تهران یا استان‌های زمینه برگزاری طرح را دارند، ما در خانه کتاب، زمینه فنی و نرم‌افزاری آن را مهیا خواهیم کرد، عنوان کرد: البته این کار پیش از این انجام شده است و ما تابستان امسال در استان اردبیل، همزمان با «هفته اردبیل» طرح تابستانه کتاب را برگزار کردیم.
 
وی با طرح این موضوع که اگر شهرداری‌ها، استانداری‌ها و نهادهای دیگر کمک کنند این ظرفیت وجود دارد که طرح‌های فصلی به فراموشی سپرده نشود، گفت: یکی از طرح‌های مهم دوره دکتر صالحی اجرای طرح‌های فصلی بود. طرح‌های حمایتی عادلانه‌ترین طرح بود در پرداخت یارانه به مصرف‌کننده است به‌عبارت دیگر درحریان این طرح، مصرف‌کننده‌ها برای  انتخاب کتاب بین آثار تالیفی و ترجمه‌ای حق انتخاب دارند.  

 طرح همت عالی و کمک به کتابفروشان سیل‌زده
مدیرعامل موسسه خانه کتاب همچنین به حادثه سیل در استان‌های لرستان و خوزستان اشاره کرد و گفت: دو هفته گذشته از شهرستان پلدختر و کتاب‌فروشی‌های آسیب‌دیده از سیل این منطقه بازدید داشتیم، بیش از 200 تا 300 میلیون تومان از کتاب‌های یک کتابفروشی دچار آسیب شده بود.
 
حسینی‌پور یادآور شد:‌ در این زمینه قرار است طرح «همت عالی» و برگزاری هفته کتاب پلدختر تهران اجرا شود و کتاب‌هایی آسیب‌دیده به تهران منتقل شود و شهروندان تهران با خریداری این کتاب‌ها در این طرح مشارکت کنند تا کتابفروشی‌ها بتوانند ادامه حیات دهند، زیرا در این استان‌ها ساختمان بعضی از کتابفروشی‌ها هم از بین رفته است.
 
وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی می‌توانند در راستای مسئولیت اجتماعی در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند، گفت: قرار است شهرداری تهران در این زمینه زیرساختی فراهم کند و زیرپل کریمخان این طرح به زودی اجرایی شود .
 
حسینی‌پور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هزینه‌های برگزاری هفته کتاب، گفت: ما از پیشروترین موسسات در حوزه شفافیت مالی بودیم، به خصوص در طرح‌های فصلی که میزان یارانه هر کتابفروش را روی سایت بارگذاری کردیم، درباره سایر هزینه‌ها نیز این کار را انجام داده‌ایم. درباره هفته کتاب نیز این آمادگی وجود دارد که به‌صورت شفاف فهرست هزینه‌ها و میزان کمک به نهادها و انجمن‌ها در پایان هفته کتاب بعد جمع‌بندی به اصحاب رسانه اعلام کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها