شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
احمدی: نمایشگاه‌های کتاب در جریان‌سازی‌های فرهنگی تاثیرگذاراند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب استانی اصفهان، گفت: نمایشگاه‌های کتاب در جریان‌سازی‌های فرهنگی تاثیرگذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، محمدمهدی احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه 18 آبان‌ماه در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان، گفت: بهترین پیشنهاد برای توسعه فرهنگ مطالعه در کشور معرفی هرچه بهتر کتاب در نمایشگاه‌ها است.

وی افزود: سه عامل برای اینکه منطق کتابخوانی در جامعه شکل بگیرد، وجود دارد؛ اولی اصلاح نگاه به کتاب، دومی شناخته شدن کتاب به عنوان یک برند و سومی فضیلت کتاب است تا جامعه به کتاب گرایش پیدا کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر نگاه به کتاب به عنوان یک فضیلت و برند فرهنگی علمی شناخته شود، آنجاست که به عنوان یکی از عوامل اصلی پیشرفت در زندگی شناخته می‌شود و اگر این سه عامل در جامعه وجود داشته باشد، آنجاست که جامعه ما یک جامعه کتابخوان خواهد شد.
 
احمدی با اشاره به اینکه کتاب در اصل انرژی‌ساز است، گفت: فضای مجازی شاید در کاهش مطالعه موثر باشد، اما در انتقال انرژی مثبت کتاب و کتابخوانی موثر نیست.
 
وی با بیان اینکه با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در جامعه کتابخوان اتفاقات بهتری رخ خواهد داد و کتاب جایگاه خود را پیدا خواهد کرد، افزود: نمایشگاه‌های کتاب در جریان‌سازی‌های فرهنگی تاثیرگذار است و مردم استان را با تازه‌های کتاب آشنا خواهد کرد. کمک به نمایشگاه کتاب کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی در استان اصفهان است.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تضمین فرهنگ جامعه درون کتاب است و تمام بودجه برای کتاب توجیه منطقی و عقلانی دارد و نمایشگاه کتاب میت واند جامعه را به سمت رشد و تعالی هدایت کند.

انتشار 90 هزار جلد کتاب در 7 ماهه اول سال در اصفهان
همچنین در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب اصفهان ، گفت: چرخه کتاب چرخه ارزشمندی است که از خالق اثر شروع و به مخاطب ختم می‌شود و همه این چرخه برای سرمایه اصلی که کتاب‌خوان‌ها هستند می‌چرخد و اگر‌ کتابخوان از نمایشگاه بهره ببرد، چرخه مفید خواهد بود و در غیر این صورت چرخه مفید واقع نشده است.


وی ادامه داد: ۱۵۰ کتابفروشی در سطح استان اصفهان دایر است، همچنین حدود 90 هزار عنوان جلد کتاب در 7 ماهه نخست سال چاپ شده که با توجه به سرانه پایین مطالعه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: ویژگی خاص نمایشگاه کتاب امسال این است که تنها به خرید و فروش کتاب بسنده نشده و محتوای نمایشگاه به‌گونه‌ای است که فضای استان در این مدت مردم را به مطالعه کتاب ترغیب کند. همچنین کارگاه‌های متفاوتی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد و برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه ویژه داریم.

انصاری در ادامه گفت: یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های فرهنگی کتاب است؛ در امروز، دیروز و فردای ایران اسلامی کتاب همیشه نقش مهم و تاثیرگذاری داشته است و کشور ایران به برکت نظام اسلامی دارای کتابی به نام قرآن به عنوان معجزه پیامبر است که در مکتب ما به قرآن قسم یاد شده است.

وی افزود: رهبر انقلاب در چرخه کتاب همواره نقش مهمی داشته‌اند اما در این حوزه همچنان کار‌های انجام نشده زیادی داریم اما شهر ما در زمینه‌های فرهنگی حوزه نشر و کتاب شهری پر رونق  و خوشنام است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ادامه داد: مردم استان اصفهان، مردم فرهنگ دوستی هستند و استقبال آنها از نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه کتاب بستگی به نحوه عرضه متولیان دارد. در چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب همه تلاش کرده‌اند تا آنچه در توان دارند را برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه انجام دهند.

درباره سرانه پایین مطالعه کتاب نباید آرام بگیریم 
همچنین قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در  آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه اصفهان اظهار کرد: کتاب خواندن به منزله نفس کشیدن برای انسان‌های خردمند است و کتاب خوراک روح بشری است و اگر این خوراک درست انجام شود انسان‌های شایسته‌ای در خدمت مردم خواهند بود.


وی ادامه‌ داد: خرد تکمیلی از تجربه برمی‌خیزد و کتابخوانی برای این است که بتوانیم خرد مردم را پیش ببریم، غلبه بر هر مشکلی نیاز به مطالعه دارد و اگر هرساله چنین مجموعه‌ای شکل می‌گیرد و همه شما عاشقانه به این صحنه وارد می‌شوید، برای این است که جامعه اهل مطالعه داشته باشید.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در استان اصفهان درصد پایینی دارد، تصریح کرد: در مورد سرانه مطالعه نباید آرام بگیریم باید درد را بشناسیم و برای حل مشکل سخن بگوییم.

وی ادامه داد: ۳۲۷ میلیارد بودجه برای نمایشگاه گذاشته شده است که از این مبلغ ۱۲۲ میلیارد برای فعالیت‌های فرهنگی است و همچنین شهرداری ۵۲ مرکز مطالعه کتابخوانی تاسیس کرده و محور فرهنگی چهارباغ نیز باعث جذب مخاطبان به مقوله کتابخوانی شده است.

نوروزی گفت: اگر اهل مطالعه باشیم، خردمند می‌شویم؛ انسان خردمند با دارا بودن ویژگی‌هایی چون عقل، تجربه‌ و صحبت‌های‌ مستند جایگاه باِلایی دارد. حل هر مشکلی و تسلط بر هر معضلی نیاز به مطالعه دارد.

شهردار اصفهان برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصتی برای افزایش سران مطالعه دانست و یادآور شد: اگر سرانه مطالعه کم است، باید ریشه مشکل را یافت و برای حل آن تلاش کرد. بخشی از بودجه‌ شهر اصفهان به مسائل فرهنگی اختصاص دارد. اقداماتی مانند ساخت ۵۲ مرکز مطالعه و کتابخانه، پروژه گذر فرهنگی چهارباغ و توسعه کتابخانه مرکزی از مواردی که در بخش فرهنگی به آن پرداخته شده است؛ اینها مواردی است که حتی دو یا سه وزارتخانه هم نمی‌توانستند آن را انجام دهند.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با شعار «بخوان برای زندگی» از امروز ۱۸‌ آبان‌ماه تا ۲۳ همین ماه همه‌روزه از ساعت ۹ الی ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در پل تاریخی شهر اصفهان شهرستان دایر است. بیش از ۴۰۰ غرفه و ۵۰۰ ناشر با حدود ۹۷ هزار عنوان‌ کتاب در چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها