پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
آیت‌الله مصباح: ایمان مردم قبل از انقلاب ضعیف بود

آیت‌الله مصباح یزدی، سرمایه انقلاب اسلامی را ایمان معرفی کرد و گفت: قبل از انقلاب نیز این سرمایه در بین مردم وجود داشت ولی ضعیف بود، امام خمینی (ره) این سرمایه را به‌خوبی شناخت و آن را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و حجج اسلام محمود رجبی قائم مقام و ناصر سقای بی‌ریا معاون پژوهش این موسسه در مصلای قدس شهر قم برگزار شد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی در ابتدای این همایش نظریات جامعه‌شناسی پدیده‌های اجتماعی را همانند پدیده‌های فردی دارای یک پیدایش و افول دانست و گفت: افرادی که این نظریه را پذیرفته‌اند، باور داشتند برای انقلاب اسلامی نیز چنین اتفاقی روی می‌دهد و این انقلاب روزی به پایان می‌رسد، اما بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خط بطلانی بر روی نیت‌های پلید دشمنان و توطئه گران بود.
 
وی با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود، اضافه کرد: برای اینکه در مسیر گام دوم انقلاب حرکت کنیم، باید در مسیر تحقق اهداف عالی و بلند حرکتی جدی داشت و باید ضمن حفظ موقعیت فعلی، یک پله بالاتر برویم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ظرفیت‌هایی را که انقلاب اسلامی به ظهور رساند، مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: در انقلاب اسلامی ما شاهد هستیم نوجوانی تربیت شد که امام خمینی درباره او فرمود این نوجوان رهبر ماست و چنین ظرفیت‌هایی در نسل جوان ما وجود دارد.
 
آیت الله مصباح، سرمایه انقلاب اسلامی را ایمان معرفی کرد و گفت: امام خمینی (ره) ما را نسبت به این سرمایه ارزنده آگاه کرد. قبل از انقلاب نیز این سرمایه در بین مردم وجود داشت ولی ضعیف بود، امام خمینی این سرمایه را به خوبی شناخت و آن را تقویت کرد.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بر حفظ سرمایه ایمانی نسل جوان تاکید کرد و گفت: اگر این سرمایه از بین برود در برابر دشمنان مبنایی برای ایستادگی ندارند و این خطر آینده ما را تهدید می‌کند.
 
به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی نیاز داریم
در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) هم در سخنانی فعالیت فرهنگی در مکتب اسلام را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند که یا علی، اگر تمام مواهبی را که در کُرات وجود دارد در اختیار تو بود و اینها را در راه خدا انفاق می‌کردی، با هدایت کردن یک انسان مقایسه کنی، ارزش هدایت انسان بسیار بیشتر است.


وی صدور بیانیه در مقاطع حساس را امری عقلایی برشمرد و یادآور شد: بزرگان ما بارها بیانیه‌های مختلفی صادر کرده‌اند، عهدنامه مالک اشتر، وصیت نامه امیرالمومنین (ع)، سخنان اهل‌بیت (ع)، منشور روحانیت، وصیت‌نامه سیاسی امام و بیانیه اخیر رهبر انقلاب، همه در قالب بیانیه قرار دارند.

قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره) حرکت امام را حرکت تمدن ساز معرفی کرد و گفت: وقتی امام خمینی (ره) از صدور انقلاب سخن می‌گوید، روشن است منظور صدور قوای نظامی نبوده و باید فرهنگ انقلاب صادر شود.
 
وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب در حساس‌ترین و مناسبت‌ترین مقطع زمانی صادر شد و خدا را از صدور چنین بیانیه جامعی شاکریم. بیانیه گام دوم انقلاب پنج مرحله را نشان می‌دهد که ما در قسمت‌های پایانی تحقق دولت‌های اسلامی هستیم، در واقع سه مرحله از این پنج مرحله سپری شده است و در حال حاضر ما به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی نیازمند هستیم.
 
حجت الاسلام رجبی تصریح کرد: ما در برخی از زمینه‌ها در دنیا در رتبه نخست قرار داریم و اینها مرهون تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب بوده است. نسل جوانی که از رویش‌های انقلاب است، قابل اعتماد رهبر حکیم انقلاب بوده و قطعا نظیری برای شخصیت رهبر انقلاب پیدا نمی‌شود و این شخصیت ارزشمند ایشان به غنای بیانیه افزوده است.
 
این استاد حوزه علمیه مخاطب بیانیه‌ را عموم مردم دانست و یادآور شد: مخاطب این بیانیه عموم مردم هستند، اما تکیه‌گاه آن جوانانی هستند که توان خود را در خنثی‌سازی توطئه‌ها نشان داده‌اند و بیش از ۴۰ بار در این بیانیه از لفظ جوان استفاده شده است.
 
قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه امید موتور محرک هر حرکت بزرگ است، گفت: ملتی که امید خود را از دست بدهد، از قافله تحول باز می‌ماند و ملتی که از این قافله بازبماند، محکوم به شکست است، بنابراین ملتی که ناامید است، شکست خواهد خورد.
 
رجبی بیان کرد: در قرآن تاکید شده اگر کسی امید به خدا داشته باشد، این امید سبب می‌شود که انسان از مسیر توحید منحرف نشود. سراسر بیانیه گام دوم انقلاب از منظر امید بوده و سیاق آن تکیه بر توانایی جوانان است، جوانان باید به عنوان منبع انرژی، امید را به جامعه پمپاژ کنند.
 

باید راه بر هر گونه قرائت شخصی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب بسته شود
در پایان همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) به ایراد سخن پرداخت و گفت: گام اول انقلاب از مساجد و حسینیه‌ها و هیئات مذهبی آغاز شد و تجلی همدلی و همراهی برای یک حرکت سرنوشت‌ساز در راهپیمایی روز عید فطر سال ۵۷ و در محل مصلای فعلی تهران رقم خورد؛ حرکتی که قبل از آنکه طومار رژیم پهلوی را تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ به هم بپیچد.
 
حجت الاسلام بی‌ریا تاکید کرد: امروز برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب وارد میدان شده‌ایم، در این تبیین باید راه بر هر گونه قرائت شخصی بسته شود و این بیانیه لازم است سند بالادستی باشد. متاسفانه همان‌گونه که در دیگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب شاهد بوده‌ایم، این بیانیه نیز ممکن است دستخوش نگاه‌های شخصی توسط برخی جریانات خاص شود، باید تلاش شود از وقوع این اتفاق جلوگیری شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    قوی تر بود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها