دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
عرضه 25 هزار عنوان کتاب انگلیسی در هفدهمین نمایشگاه کتاب کاربردی/ احتمال تعطیلی نمایشگاه در سال آینده

هفدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی با عرضه آثار 170 ناشر خارجی از 19 تا 22 آبان ماه امسال در کتابخانه دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست اطلاع‌رسانی هفدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی ظهر امروز (دوشنبه 13 آبان) با حضور احد رضایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل برگزار شد، در این نشست برنامه‌ها و اقدامات این نمایشگاه معرفی شد.
 
رضایی در این نشست با اشاره به عرضه 25 هزار عنوان انگلیسی در هفدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی گفت: کتاب‌های 170 ناشر خارجی از سوی 11 شرکت در نمایشگاه عرضه خواهد شد که بخش عمده آن‌ها به آثاری در حوزه علوم انسانی اختصاص دارد.
 
وی افزود: در میان کتاب‌های ارائه شده 13 هزار عنوان به علوم انسانی، 5500 عنوان هنر، 4300 عنوان مهندسی و علوم پایه و 2200 عنوان به کتاب پرشکی اختصاص دارد که همه آن‌ها چاپ 2017 به بالا هستند.
 
رضایی با اشاره به تخفیف در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه، توضیح داد: با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی، همچنین بهای ارز، کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه با حداقل تخفیف 25 درصدی ارائه می‌شوند و ناشران برای برخی کتاب‌ها تخفیف 50 و 60 درصدی نیز در نظر گرفته‌اند.
 
وی یادآور شد: البته ما از تعداد شرکت‌کنندگان و کتاب‌هایی که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند راضی نیستیم اما از آنجایی که قیمت کتاب‌ها بسیار بالا است و از این آثار حمایت نمی‌شوند، ناشران کمتر برای حضور در این رویداد رغبت نشان دادند.
 
به گفته رضایی، البته امسال از نظر فضا نیز با کاهش روبه‌رو بودیم و درحالی‌که سال گذشته حدود یک هزار متر مربع فضای مفید در اختیار داشتیم، امسال به دلیل قرار دادن سالن مطالعه در این بخش، این فضا به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
 
وی همچنین درباره روند قیمت‌گذاری برای کتاب‌ها توضیح داد: از آنجایی که این نمایشگاه بدون هیچ یارانه‌ای برگزار می‌شود، مجبور هستیم که قیمت‌ها را بر اساس بهای ارز در بانک مرکزی تعیین کنیم و با تخفیف گرفتن از ناشر اصلی از کتاب‌خوان‌ها و خریداران حمایت کنیم.
 
زنگ خطری برای بخش بین‌الملل نمایشگاه
رضایی در بخش دیگر صحبت‌های خود کاهش تعداد کتاب‌ها و ناشران را زنگ خطری برای بخش‌ بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت:‌ نمایشگاه کتاب‌های کاربردی، قسمت کوچکی از بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران است و از آنجایی که سال‌های گذشته قیمت ارز پایین‌تر بود، کتاب‌های بیشتری در این بخش عرضه می ‌شد که امسال چنین امری محقق نشد.
 
وی تاکید کرد: به همین دلیل است که نگرانی‌ها برای بخش بین‌الملل زیادتر است و با توجه به زمان نامناسبی که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده، ممکن است که این بخش ضعیف‌تر از سال گذشته برگزار شود.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل با اشاره به کاهش کتاب‌های خارجی،‌ عنوان کرد: امسال در نمایشگاه کتاب کاربردی، حدود 30 درصد از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه افت داشتیم و به همین دلیل نگران بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران هستیم.


 
به‌روز نبودن منابع علمی کتابخانه‌ها یک خطر جدی است
رضایی همچنین از حمایت نکردن وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نمایشگاه کتاب کاربردی انتقاد کرد و گفت: در سال‌های گذشته این دو وزارتخانه حمایت خوب و مثمرثمری از این رویداد فرهنگی انجام می‌دادند اما اکنون سال‌ها است که خود را کنار کشیده‌اند و فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران از کتاب‌های خارجی حمایت می‌کند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه ما خواستار کمک وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا با اختصاص ردیف بودجه و خریداری کتاب برای کتابخانه‌های تحت پوشش خود، علاوه بر به‌روز کردن منابع علمی از ارائه این آثار در کشور حمایت کنند.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان اینکه عدم حمایت وزارتخانه‌های مرتبط آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: درصورتی‌که از برگزاری این نمایشگاه حمایت نشود، این امکان وجود دارد که نمایشگاه در سال آینده برگزار نشود زیرا حمل و نقل و عرضه این حجم کتاب جدید و به‌روز‌، هزینه‌های زیادی به‌همراه خواهد داشت.
 
رضایی کمبود آثار جدید و به‌روز در کتابخانه دانشگاه را یک خطر جدی برای جامعه دانشگاهی کشور دانست و گفت: در گذشته‌ سالانه بودجه‌های قابل توجهی برای خریداری و به‌روز کردن منابع درسی و دانشگاهی به کتابخانه‌های دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شد اما این بودجه به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است.
 
وی تاکید کرد: دانشگاه‌های معتبر کشور در چنین شرایطی چگونه می‌توانند به‌روز بودن منابع خود را حفظ کنند و کتاب چاپ جدید در اختیار دانشجویی که توانایی خرید کتاب‌های جدید را ندارد، قرار دهد.
 
رضایی با اشاره به کاهش فروش ناشران خارجی، عنوان کرد: اردیبهشت ماه امسال کتاب‌های نماینده ناشران خارجی یک سوم سال‌های قبل فروش رفت و در چنین شرایطی نمی‌توان امیدوار بود که ناشر خارجی برای حضور در بازار ایران سرمایه‌گذاری کند.
 
هفدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی از 19 تا 22 آبان 1398 هر روز از ساعت 9 تا 17 در تالار علامه ‌امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها