دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
سیاست بنیاد امام رضا (ع) کیفی‌سازی جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی است

به گفته معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، سیاست این بنیاد کیفی‌سازی جشنواره‌های رضوی است و این سیاست تا پایان جشنوارهای امسال نیز پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سید حسین سیدی یکشنبه شب در  آیین اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی در فرهنگسرای کومش سمنان با تاکید بر اینکه با این سیاست در صدد تزریق خون تازه‌ای به جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی هستیم، گفت: در گذشته در تمامی ۳۲ استان کشور این جشنواره‌ها برگزار می‌شد که امسال با سیاست جدید شمار این جشنواره‌ها با ادغام جشنواره‌های مشابه به نصف کاهش یافته است.

وی از اجرای برنامه آسیب‌شناسی در پایان جشنواره‌های امسال خبر داد و گفت: یکی از جدی‌ترین برنامه‌ها در برگزاری این جشنواره این است که جنس جشنواره‌ها را با شهرستان و استانی که میزبان آن است، مطابقت دهیم، جشنواره‌های اضافی را با ادغام حذف و بیشتر کیفی‌سازی کنیم و از برگزاری جشنواره‌هایی که کمتر مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد، پرهیز کنیم.

معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) تاکید کرد: در پایان جشنواره‌های امسال آسیب‌شناسی دوباره‌ای انجام خواهد شد و تصمیمات تازه برای برگزاری این جشنواره گرفته می‌شود. با حذف جشنواره از استانی، برنامه‌هایی جایگزین آن خواهد شد و هیچ استانی در زمینه برنامه‌های فرهنگی هنری رضوی بدون برنامه نخواهد ماند.

سیدی آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های رضوی را متفاوت بیان کرد و گفت: در جشنواره‌هایی مانند نامه‌ای به امام رضا (ع) شمار شرکت‌کنندگان بیش از ۱۰۰ هزار نفر و در برخی جشنواره‌های تخصصی این آمار بسیار کمتر است و شمار شرکت‌کنندگان در هر جشنواره‌ای نیز متناسب با موضوع آن متفاوت است.
 

 
در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در سخنانی با تاکید بر لزوم نقد برنامه‌های فرهنگی هنری از سوی مسئولان و مردم گفت: برنامه‌های فرهنگی هنری از جمله جشنواره‌های رضوی باید منجر به تغییر رفتارها و رویکردها در جامعه شود. اگر این برنامه منجر به این اتفاق نشود، تنها یک رزومه و یا گزارش کار خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: به دنبال همه فعالیت‌ها اعم از جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و نیز جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی باید تغییر رفتارها را در جامعه قابل مشاهده باشد در غیر این صورت فعالیتی صورت گرفته و اوقاتی پر شده است.

فضیلت با تقدیر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این دوسالانه با بیان آمار گفت: در حالی که امسال سمنان برای اولین بار میزبان این جشنواره است حضور ۴۴۷ اثر در آن بیانگر استقبال خوب مخاطبان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با بیان اینکه باید از برنامه‌های کلیشه‌ای فاصله گرفت و برنامه‌های کاربردی را در جامعه توسعه داد، خطاب به شرکت‌کنندگان در آیین اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی، افزود: شما نیز در این برنامه‌ها باید با نگاه نقادی شرکت و با انتقادهای سازنده خود مسئولان را در برگزاری برنامه‌های بهتر و جامع‌تر یاری دهید.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر در برنامه‌های فرهنگی هنری از توجه به شعور فاصله گرفته و تنها به شور پرداخته‌ایم متذکر شد: باید در اینگونه برنامه‌ها به حوزه ارتقای معرفتی مخاطبان بیشتر توجه شود و متاسفانه فاصله گرفتن از مباحث شعوری و معرفتی در تراز جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به هجمه اطلاعات در عصر حاضر گفت: فعالیت در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری و قدم زدن در این عرصه موجب ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها یک دهم از این رقم به حوزه سفرنامه اختصاص دارد و بقیه در حوزه خاطره است، گفت: این نشان دهنده این است که فعالیت در حوزه سفرنامه‌نویسی کار سختی است و استقبال کمی از آن شده است.
 

در ابتدای این جشنواره که با حضور مدیرکل فرهگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و نیز داوران این دوسالانه برگزار شد، یکی از چاوشی‌خوانان سمنان اشعاری در مقام و منزلت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرائت کرد.

این برنامه از سالن ورودی مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان آغاز شد و مسئولان مسیر سالن تئاتر شهر در مجتمع را همراه با وی طی کرده و با صلوات و ذکر اشعاری به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) عرض ارادت کردند.
 

 
در پایان این جشنواره و با رای هیات داوران ۱۹ نفر به عنوان برگزیده و افراد شایسته تقدیر شناخته شدند که در آیین اختتامیه با اهدای لوح تقدیر و تنویس جشنواره از صاحبان این آثار تجلیل شد.

در این جشنواره و در بخش خاطره گروه سنی زیر ۱۸ سال، فرزانه خیامی‌نژاد از استان خراسان رضوی با اثر «کیف قشنگ من»، یاسمین زهرا شکل‌آبادی از استان همدان با اثر «خادم‌های مهربان»، مینا مرادیان آذین از استان همدان با اثر «باخت بدون بازی»، شکیبا غلامی از استان همدان با اثر «مردان آهنین» و عطیه نجفی از استان همدان با اثر «مشهد ساندویج» شایسته تقدیر شناخته شدند و لعیا بختیاری از استان لرستان با «حسرت دیدار» عنوان سوم بخش خاطره زیر ۱۸ سال را کسب کرد.

هیات داوران در این بخش اثری را شایسته مقام اول و دوم نشناخت و معرفی نکرد.

همچنین در بخش خاطره گروه سنی بالای ۱۸ سال، زینب سادات‌هاشمی فشارکی از استان قم با «در جنگ با ارژنگ دیو» و شهین امینی از استان آذربایجان شرقی با «چشمان منتظر» را شایسته تقدیر معرفی کرد و عنوان سوم این بخش را به «کرمان، مشهد از غرب» از مهدی زارع از استان سمنان اعطا کرد و رتبه دوم این بخش نیز به مریم رمضانی از استان خراسان شمالی با اثر «برقعه دار» تعلق گرفت.

در بخش سفرنامه گروه سنی زیر ۱۸ سال نیز هیات داوران علی شیرازیان از استان سمنان با «سفری که هیچ‌گاه پایان نخواهد پذیرفت» را شایستنه تقدیر شناخت و عنوان اول این بخش را به اثر «نسبت ما به خدا» از معصومه سادات‌هاشمی فشارکی از استان قم داد.

همچنین «سفری با طعم زیارت» از پارسا موئدی از استان تهران و «سفر من به شهری عاشقانه» از سپیده نعمت الهی از استان فارس در رتبه‌های دوم و سوم این بخش قرار گرفت.

در بخش سفرنامه گروه سنی زیر ۱۸ سال نیز علی رضایی از استان آذربایجان شرقی با «ایستگاه هفت خوان» و آسیه زاهدی از استان هرمزگان با «۴۰ سال دوری» شایسته تقدیر شناخته شدند و محبوبه زارع از استان تهران با «سفری با یک تصادفی!» در رتبه اول قرار گرفت و  فاطمه موسوی از استان همدان با «گنبد آسمان» و زهرا مرفاوی از استان تهران با «آرزوی زیارت» عنوان سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.

هیات داوران در این بخش نیز اثری را شایسته کسب مقام اول نشناخت.

برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر در هشتمین دوسالانه سفرنامه و خاطره‌نویسی رضوی در این جشنواره موفق به کسب لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جوائز نقدی شدند.

در این مراسم همچنین از محمد قاسمی‌پور، رسول گلپایگانی، مرتضی حاجیان‌نژاد و عشرت‌السادات میرحسینی داوران این جشنواره نیز تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها