یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
حاشیه‌های همایش «نویسنده شو» در شیراز

استقبال زیاد مردم و به‌ویژه نوجوانان شیرازی از همایش «نویسنده شو» که امروز یکشنبه در این شهر برگزار شد، توجه بسیاری از اهالی قلم و نویسندگان حاضر در این همایش را به خود جلب کرد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، اولین نشست از سلسله همایش‌های «نویسنده شو» با محوریت «کتاب یک صفحه‌ای» و با هدف ایجاد زمینه‌های تجربه حس خوب نویسندگی برای نوجوانان، در شیراز برگزار شد. این همایش ظهر امروز یکشنبه 12 آبان‌ماه جاری در تالار غزل شیراز با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به ویژه نوجوانان در حالی آغاز شد که تمام صندلی‌های سالن پر شده بود و بسیاری از حضار، نشسته روی زمین، به سخنرانی‌ها گوش می‌دادند.

زهرا افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به عنوان اولین سخنران این همایش، ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع نوجوانان و والدین آنها، به بیان برخی نکات برای نویسنده شدن پرداخت.

وی با اشاره به کاربردهای قانون موسوم به «10 برابر» در راه نویسنده شدن، خطاب به حاضران در سالن، گفت: وقتی تازه شروع به نوشتن می‌کنید، سعی کنید 10 برابر نویسندگان دیگر بنویسید و از زیاد نوشتن پروا نداشته باشید؛ مطمئن باشید که تمرین و ممارست موجب پیشرفت شما خواهد شد.


مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خدمات این کانون طی 54 سال فعالیت آن اشاره کرد و از ابتکار «کتاب یک صفحه‌ای» برای ترویج کتابخوانی و حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر کرد.

امین فقیری نویسنده پیشکسوت شیرازی و داریوش نویدگویی ناشر برتر کشوری هم از دیگر سخنرانان این جلسه با اشاره به طرح «کتاب یک صفحه‌ای» به عنوان طرحی مفید و موثر برای جذب کتاب‌نخوان‌ها به دنیای زیبای کتاب‌خوانی، به ذکر برخی خاطرات خود از اولین تجربه برای ورود به دنیای کتاب پرداختند.

خاطرات امین فقیری که گاهی موجب خنده و شادی نوجوانان می‌شد، از دل‌ زندگی این مرد موی‌سپید فرهنگ ایران حکایت داشت. او نوجوانان را به ورود به دنیای نویسندگی تشویق کرد و گفت: برای نویسنده شدن به نبوغ ذاتی نیاز است که در وجود همه شما حاضرین در این جلسه وجود دارد.


داریوش نویدگویی هم که افتخارات زیادی را در حوزه نشر به دست آورده است، با تشویق نوجوانان به نوشتن، گفت: آنچه انسان‌ها را در تاریخ ماندگار می‌کند، نگاه فرهنگی و علمی و ادبی آنهاست.

وی از تجربه خود در چاپ و نشر کتاب گفت و ادامه داد: کتاب یار غار ماست و چراغ روشنی بخش فرهنگ و جاودانگی است.

احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان هم با بیان اینکه نوجوانی فرصت بسیار خوبی برای آغاز نویسندگی است، به بیان برخی خاطرات خود از حس و حال نویسندگی پرداخت.

این نویسنده مطرح شیرازی با خواندن قسمت‌هایی از برخی کتاب‌هایش که با تشویق حاضران همراه بود، سعی کرد نوجوانان را با دنیای نویسندگی آشنا کند.

اکبرپور که جوایز متعدد ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، خطاب به نوجوانان گفت: شما بسیار جلوتر از من هستید؛ چراکه خیلی زودتر از من شروع به نویسندگی کردید و بی‌شک به شرط ممارست و کوشش در راه نویسندگی از امثال من پیشی خواهید گرفت.


سخنران پایانی این همایش سیدمهدی میرعظیمی خالق کتاب‌های یک صفحه‌ای بود که ضمن قدردانی از حضور نوجوانان در این مراسم گفت: همه شما نویسنده‌اید و بیش از آنکه نیاز به تمرین نویسندگی داشته باشید، باید سعی کنید از این دنیای زیبا خارج نشوید.

او با اشاره به واژه‌های شیراز، داستان و نوجوان گفت: سوغات شیراز ادب است و همین که در این شهر تنفس می‌کنیم کافی است تا ما را به اهالی دنیای ادبیات و نویسندگی تبدیل کند.

وی داستان را بخش جدایی ناپذیر زندگی همه بر شمرد و گفت: داستان ابزاری است تا ما سخنانمان را به کسانی که از ما فاصله دارند، منتقل کنیم؛ این فاصله گاهی مکانی و گاهی زمانی است و حتی گاهی با افرادی که در یک زمان و مکان زندگی می‌کنیم، فاصله فکری و درکی داریم.

این نویسنده شیرازی با مخاطب قرار دادن نوجوانان ادامه داد: خیلی از نوجوانان با خود می‌اندیشند که کسی حرفشان را نمی‌فهمد، یا بزرگتر‌ها از لحاظ اخلاق و سلیقه از آن‌ها دورند؛ همین بهانه خوبی است که قلم برداریم و بر کاغذ بگذاریم تا حرف دل خود و داستان زندگی خودمان را جاری کنیم و به گوش همه برسانیم.

نویسنده کتاب «یک صفحه‌ای» همایش «نویسنده شو» را با این جملات خطاب به نوجوانان به پایان رساند: «نویسندگی هیچ نمی‌خواهد، تمرین هم نکنی نویسنده خواهی شد. شاید کمی دیرتر! همین حالا حرکت کن، گاهی عمر آدم کوتاه است و به آخر داستان قد نمی‌دهد؛ چه بخواهی چه نخواهی؛ همین که نفس می‌کشی، یعنی در مسیر نویسندگی گام برمی‌داری. تو شخصیت اصلی داستان خودت هستی. اصلی‌ترین کاراکتر داستان زندگی‌ات. پس شخصیت خوب با نقش خوب برای بهترین و ماندگار ترین داستان دنیا باش».

*برخی از حواشی همایش نویسنده شو*
استقبال زیاد و مراجعه جمعیت حدود سه برابر ظرفیت سالن افراد را ناگزیر به نشستن روی زمین کرد. احمد اکبرپور و سیدمهدی میرعظیمی نیز ناگزیر کف سالن نشسته بودند.

خوانش کتاب توسط دو نویسنده نوجوان سیده ثنا ناصحی و زهرا متقی فرد که آثارشان به تازگی منتشر شده است، موجب تهییج نوجوانان و ابراز علاقه بیشتر ایشان به نویسندگی شد.

بیش از یکصد نفر از مراجعه کنندگان به سالن مهر هدایت شدند که به دلیل اشکالات فنی از دیدن تصویر همایش محروم ماندند.


تعداد زیادی از نوجوانان و همراهان آن‌ها نیز در راهرو مانده بودند که البته زمان انتظارشان را با گرفتن عکس یادگاری با نویسنده‌ها و تبادل نظر با ایشان جاودانه کردند.

نوجوانان در این همایش با ابراز علاقه به نویسندگان حاضر با ایشان عکس یادگاری گرفتند. حوصله و سعه صدر امین فقیری که بیش از 50 سال از انتشار اولین کتابش می‌گذرد و داریوش نویدگویی که با وجود کسالت از ناحیه چشم، در این همایش حضور فعال داشتند، قابل تامل بود.

احمد اکبرپور، سیدمهدی میرعظیمی با حضور در سالن مهر و در جمع علاقه‌مندان به نویسندگی، از آنها به دلیل کمبود جا عذرخواهی کردند.

همچنین نوجوانان حاضر در جشن امضای کتاب‌های احمد اکبرپور شرکت کردند.

یادآور می‌شود، این همایش توسط موسسه فرهنگی امید آماج و با مجوز و حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس و همکاری کانون پرورش فکردی کودکان و نوجوانان، فرهنگسرای کتاب شهرداری شیراز و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها