شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
بیش از دوهزار و پانصد کتاب در جشنواره فارابی داوری می‌شوند

رئیس دبیرخانه یازدهمین جشنواره فارابی با تاکید بر این که در این دوره از جشنواره ۵۷۶۹ اثر در سامانه این جشنواره به ثبت رسید، اظهار کرد: از این تعداد ۲۵۹۴ اثر که حدود ۴۵ درصد آثار را شامل می‌شود، در بخش کتاب بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، ظهر روز شنبه یازدهم آبان ماه، با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم و عبدالامیر نبوی دبیر علمی جشنواره برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، غفاری با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه انسانی و اسلامی متمرکز شده و در این زمینه به مرجعیت رسیده است، اظهار کرد: اگر تاریخ این علوم را در حوزه نظری و سیاستی و کاربردی در نظر بگیریم، درمی‌یابیم با تغییرات جامعه حجم این علوم نیز افزایش پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به دیدار اخیر نخبگان جوان با رهبری گفت: در این دیدار بیشتر بحث‌های حوزه علوم غیر‌انسانی بود، اما مقام معظم رهبری تأکید داشتند که باید نخبگان حوزه علوم انسانی را مورد توجه قرار دهند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اذعان کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی منجر به رونق علوم انسانی و اسلامی می‌شود، در هر دوره این جشنواره نگاه‌ها معطوف به انجام کارهای موثرتر بوده است.
 
غفاری با تاکید بر اینکه جشنواره فارابی دارای وجهه بین‌المللی است، گفت: اکنون توانسته‌ایم سهم علوم انسانی و اجتماعی را نه تنها در مقیاس ملی بلکه به صورت بین‌المللی افزایش دهیم. این جشنواره به ترویج گفتمان‌سازی علوم انسانی و اجتماعی کمک خواهد کرد و می‌تواند در ترغیب جوانان کشور به تحصیل در حوزه علوم انسانی موثر باشد.
 

محمدرضا غفاری
 
وی ادامه داد: با توجه به جایگاه آثاری که کارشناسان در حوزه علوم انسانی تولید می‌کنند، این جشنواره می‌تواند به افزایش توجه جوانان نخبه نسبت به حوزه علوم انسانی منجر شود. امیدواریم که جشنواره همانند سابق و با رونق بخشی بیشتر بتواند به حوزه نظری و سیاستی در جامعه موثر واقع شود.
 
پس از غفاری، حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم اظهار کرد: با توجه به تراکم برگزاری اختتامیه رویدادهای علمی مانند جشنواره‌های خوارزمی و فارابی در زمان‌های مشابه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیاست‌ گذاری‌های جدیدی اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم گیری‌های جدید وزارت علوم قرار است چهار فصل علمی وزارت علوم تعریف شود؛ به گونه‌ای که جشنواره‌ فارابی در فصل بهار، جشنواره شیخ بهایی در تابستان، هفته پژوهش در فصل پاییز و جشنواره خوارزمی در فصل زمستان برگزار می‌شود.
 
میرزایی با تاکید بر این که بر این اساس یازدهمین دوره جشنواره فارابی در فصل بهار سال ۹۹ برگزار می‌شود، تاكيد کرد: حوزه علوم انسانی یکی از حوزه‌های مورد توجه در همه کشورها است و در ایران نیز متناسب با تحولات صنعتی و علمی اقدام به برگزاری جشنواره فارابی در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی شده است.
 

حسین میرزایی
 
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی با اشاره به جزئیات یازدهمین جشنواره فارابی عنوان کرد: این دوره از جشنواره آثار دریافتی در چهار قالب طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته، کتاب پژوهشی تالیفی، رساله‌های دکتری تخصصی و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد تعریف شده است.
 
وی اضافه کرد: به غیر از بخش کتاب که ممکن است فایل دیجیتالی آن در اختیار مولف نباشد، کلیه آثار ارسالی به این جشنواره به صورت دیجیتالی خواهد بود. به گفته وی باوجود این سیاست‌گذاری در سال گذشته، ۱۵ درصد از آثار ارسالی در بخش کتاب‌های پژوهشی به صورت الکترونیکی دریافت شد.
 
رئیس دبیرخانه یازدهمین جشنواره فارابی با تاکید بر این که در این دوره از جشنواره ۵۷۶۹ اثر در سامانه این جشنواره به ثبت رسید، اظهار کرد: از این تعداد ۲۵۹۴ اثر که حدود ۴۵ درصد آثار را شامل می‌شود، در بخش کتاب بوده است.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر آن ۵۳۶ طرح پژوهشی خاتمه یافته (۹ درصد)، در بخش رساله دکتری  ۱۲۲۱ عنوان (۲۱ درصد) و در بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد ۱۴۱۸ اثر (۲۵ درصد) به این جشنواره ارسال شد.
 
میرزایی با تاکید بر این که در این دوره از جشنواره تعداد آثار ارسال شده ۱۱ درصد رشد داشته است، گفت: در میان گروه‌های پانزده گانه داخلی این جشنواره و یک گروه بین‌المللی، بیشترین آثار دریافتی مربوط به گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی با ۶۷۱ اثر بوده است. در رتبه دوم گروه علوم اقتصادی، مدیریت و مالی با ۶۱۰ اثر قرار گرفت و در رده سوم گروه زبان، ادبیات و زبانشناسی قرار دارد که ۵۸۱ اثر را شامل می‌شود.
 
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی افزود: تا دو دوره پیش، ثبت آثار در جشنواره تنها به صورت خود اظهاری بوده است و از آن جایی که این روش، نمی‌تواند جامعیت را در حوزه داوری آثار برتر به ارمغان بیاورد از دانشگاه‌ها و به‌طور مشخص از مدیران گروه‌های علمی خواسته شد تا رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برجسته در حوزه‌های مرتبط با این جشنواره را به ما اعلام کنند.
 
وی با بیان این که معرفی آثار از سوی دانشگاه یک مرحله از داوری محسوب می‌شود، گفت: ۷۱ درصد از آثار ارسالی به جشنواره در این دوره به صورت خوداظهاری و ۲۹ درصد با مشارکت حقوقی دانشگاه‌ها بوده است. همچنین ۷۰ درصد آثار مربوط به مردان و ۳۰ درصد آن مربوط به زنان است.
 
میرزایی با تاکید بر این که این جشنواره در دو بخش بزرگسال و جوان برگزار می‌شود، یادآور شد: ۶۵ درصد آثار دریافت شده مربوط به بزرگسالان و ۳۵ درصد آن مربوط به محققان جوان بوده است و در این دوره مشارکت پژوهشگران جوان با رشد ۴ درصدی مواجه بوده است. به گفته میرزایی پژوهشگران زیر 35 سال در جشنواره فارابی در گروه جوان طبقه‌بندی می‌شوند.
 
وی همچنین تاكيد کرد: براساس ضوابط جشنواره فارابی آثاری که حدنصاب امتیازات لازم را در بخش داوری چندگانه کسب کرده باشند به عنوان طرح‌های برتر معرفی خواهند شد و داوری جایزه به این صورت نیست که الزاماً یک اثر به عنوان برنده انتخاب شود.
 
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی همچنین با اشاره به تعداد طرح‌های برتر معرفی شده در این جشنواره توضیح داد: هدف گذاری ما آن است که در گروه‌های پانزده گانه این جشنواره در بخش بزرگسال و جوان ۳۰ نفر به عنوان پژوهشگران برتر معرفی شوند ولی در برخی از موارد که آثار برجسته و فاخر بیشتر باشد، تعداد برگزیدگان از ۳۰ نفر فراتر خواهد رفت.
 
او همچنین با اعلام اینکه دریافت آثار در بخش بین‌الملل تا پایان ماه نوامبر ادامه دارد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره نحوه تامین بودجه جایزه گفت: جشنواره فارابی دو دوره است که در ردیف سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و دو سوم از هزینه‌های آن از این مسیر و یک سوم از هزینه‌ها توسط وزارت علوم تامین می‌شود. بر همین مبنا اگر چه مبلغ جایزه به‌ویژه در حوزه بین‌الملل چندان چشم‌گیر نیست ولی امیدواریم مشکلی برای تامین آن وجود نداشته باشد.
 
به گفته میرزایی: جشنواره فارابی در طراز جشنواره‌های نخبه‌گانی قرار دارد و از این حیث برگزیدگان آن در بخش ملی از کلیه امتیازهای دیگر جشنواره‌های نخبه‌گانی نظیر جشنواره خوارزمی برخوردار خواهند شد.
 

عبدالامیر نبوی
 
همچنین عبدالامیر نبوی، دبیر علمی جشنواره نیز با اعلام این موضوع که با تصمیم شورای سیاست‌گذاری، از این دوره یک کمیته علمی با نام کمیته مطالعات میان‌رشته‌ای به جشنواره اضافه شده است گفت: بهره‌گیری بیشتر از کمک‌های انجمن‌های تخصصی علمی، حضور جدی بانوان عضو هیئت علمی در کمیته‌های جشنواره در مقام رئیس کمیته و داور، همکاری نزدیک دانشگاه‌ها، حضور جدی دانشگاه‌های شهرستان‌ها در تمامی مراحل جشنواره و همراهی با موسسات معتبر تخصصی بین‌المللی در حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از ویژگی‌های این دوره جشنواره است.
 
او همچنین گفت: ما در دوره‌های اخیر جشنواره شاهد پدیده جالبی و افتخارآمیزی بوده‌ایم و آن تمایل تعدادی از برندگان برای اهدای جایزه خود به دانشجویان و کتابخانه‌هاست که در جشن پایانی این دوره از جایزه گزارشی از پدیده ارائه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها