جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
شریعتی: جانمایه اشعار قیصر امین‌پور دغدغه‌های انسانی است

استاندار خوزستان در دوازدهمین جشنواره ملی شعر «در کوچه آفتاب» نکوداشت قیصر امین‌پور، گفت: جانمایه آثار قیصر امین‌پور مرکب از دغدغه‌های روحی انسان، عشق به کمال و معرفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، دوازدهمین جشنواره ملی شعر «در کوچه آفتاب» نکوداشت قیصر امین‌پور با حضور فرماندار، نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و شاعران کشوری از جمله عبدالجبار کاکایی و حمیدرضا شکارسری و دوستداران فرهنگ، شعر و ادب فارسی در تالار قیصر شهرستان گتوند برگزار شد.

در این جشنواره غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با بیان اینکه قیصر امین‌پور، گلی از بوستان فرهیختگی و خلاقیت است و جانمایه آثارش مرکب از دغدغه‌های روحی انسان، عشق به کمال و معرفت است، گفت: ادبیات ایران در طول تاریخ با شاعران بزرگی چون فردوسی، مولانا، حافظ ، سعدی و... گره خورده است که با آثار شکوهمندی که از خود برجای گذاشتند، همواره مایه مباهات و افتخار ایرانیان بوده اند.

وی باب یان اینکه خمیرمایه ایرانیان با شعر آمیخته شده است، افزود: در بین هنرها هیچ هنری به اندازه شعر در جان و روح ایرانیان نفوذ نداشته و در دین مبین اسلام بخصوص تشیع، شعر از جایگاه مناسبی برخوردار بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی شاعران همیشه مورد تکریم امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند و جلسات هرساله مقام معظم رهبری با شاعران، نشان از همین عنایت و توجه به این قشر فهیم است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شعر قیصر امین‌پور تصریح کرد: در شعر قیصر مفاهیم ارزشی مانند اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، دفاع مقدس، شهدا و تکریم انسان وجود دارد و این شاعر فرزانه در طول حیاتش به دنیال ترویج ارزش‌های معنوی بود و بر هیمن اساس در پیشگاه خدا مورد لطف و رحمت است.
 
شریعتی دارا بودن مفاهیم ارزشی و انقلابی در آثار این شاعر والا را یکی از نقاط مهم برشمرد و گفت: با توجه به هنرپرور بودن این استان و رویش‌های درخشان در وادی مشاهیر و مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی و هنری،  جشنواره شعر قیصر ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد و حضور ما در این جشنواره، تکریم و پاسداشت این ارزش‌های انقلابی است.


در این آیین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: قیصر نه تنها به مقوله‌ انسانیت بلکه فراتر از آن به حوزه‌های ایدئولوژیک در آثارش پرداخت و همین پیوند کلام جاودانه، قیصر را برجسته می‌کند.

محمد جوروند افزود: قیصر امین‌پور و هنرمندان هم‌نسل او در دهه ۷۰ با یک تیپ شخصیتی و فکری در حوزه ادبیات داستانی توانستند کارهای بزرگی انجام دهند.

وی در پایان پرداختن به مقوله‌های مقدس را از عناصر برجسته در آثار این شاعر دانست و عنوان کرد: به کار بردن این مفاهیم ارزشی در وهله نخست شاعر را به ابدیت می‌رساند و ازسویی ساختار شعری را متعالی می‌کند.

یادآور می‌شود، برپایی نمایشگاه کتاب و نمایشگاه خوشنویسی با عنوان «در مسیر باد» از اشعار قیصر امین‌پور در محل تالار قیصر از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود. دوازدهمین جشنواره ملی شعر «در کوچه آفتاب» شامگاه نهم آبان ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها