سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
جعفریان: عاشورا را مردمی کنیم/ تاکید بر پرهیز از سیاست زدگی

رسول جعفریان با تاکید بر مردمی کردن عاشورا گفت: عاشورا را دچار سیاست زدگی نکنیم و به عنوان ابزاری در کشمکش‌های خودمان استفاده نکنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین «چله عشق» عصر امروز ۲۹ مهر ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران طی سخنانی گفت: مقدمتان را در مراسم تکریم آثار ماندگار و خالقان این آثار گرامی می‌دارم، آمده‌اید تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ مبتنی بر معرفت و حسین ارایه دهنده این معرفت به بشریت است تا انسان‌ها بدانند ماموریت بشریت کسب آرامش و دوست داشتن دیگر انسان هاست.

وی افزود: بدین سان تجربه زیست بهشتی را در سرای این جهان حس کنند. اینک در جمع کسانی هستیم که با خلق آثارشان حسین را از غربت و تنهایی درآورند و حمیت، ایثار، وفاداری و... به عهد حسینی را در سایه عشق به نمایش گذاشتند تا ما بدانیم حسین رسالتش را در عشق به انسان‌ها برای نجات از گمراهی، کمال و دانایی و تا بدان جا رسانده که زمزمه‌شان چنین به گوش برسد.

او ادامه داد: ما اینک برای امام زنده‌ای دور هم جمع شده‌ایم که فریادش را به گوش بشنویم. سلام بر یاری کنندگان عاشورا در آیین «چله عشق»‌.

در ادامه این مراسم سپس در بخش تألیف و پژوهش اشرف بروجردی، پیروز حناچی شهردار تهران و... روی سن آمدند و از مرحوم سیدشهاب الدین مرعشی نجفی تجلیل کردند.

فرزند مرعشی نجفی در این باره گفت: پدرم قبلا کتابی داشتند که شرحی بر کتاب قاضی روح‌الله بود. تحریر دومی از این کتاب کردیم که نامش کتاب موسوعه الامامه بود؛ این کتاب در برگیرنده آرای اهل سنت و خوشبختانه ده جلد از این کتاب درباره امام حسین(ع) است. این کتاب تاکنون چندین جایزه از ایران و خارج کشور گرفته است و این را هم باید بگویم پدرم تا حدودی منزوی بود ولی آثار زیادی را تألیف کرد.

در ادامه این مراسم از عباس محدث قمی به عنوان دیگر خالق اثر عاشورایی تجلیل شد. یکی از بستگان او نیز طی سخنانی عنوان کرد: ایشان مشهور به نگارش کتاب مفاتیح است اما او فقیهی ادیب بود و کتاب مشهور ایشان «سفینه البحار» است که ایشان بیشتر از ۲۰ سال برای آن زحمت کشیدند. تعبیر خودشان این است که سابقه چنین کاری برای کتابی وجود نداشته است.

سیدجعفر شهیدی نویسنده «پس از پنجاه سال» فرد دیگری بود که در این مراسم از او تجلیل شد. در این بخش نوه وی گفت: این کتاب پژوهشی تازه بر قیام امام حسین(ع) و به چند زبان ترجمه شده است.

محمد ابراهیم آیتی نویسنده «بررسی تاریخ عاشورا» و رسول جعفریان نویسنده «تاملی در نهضت عاشورا» از دیگر تجلیل‌شوندگان بودند.

جعفریان هم در این مراسم طی سخنانی گفت: من تعجب کردم که کتاب این حقیر انتخاب شده است؛ اولین بار این اثر را طی برنامه تلویزیونی در ۲۰ سال قبل ارایه کردم و از آن زمان تاکنون به طور مکرر چاپ شده است. اغلب یادداشت‌هایی درباره عاشورا می‌نویسم و آخرینش این بود که سعی کنیم عاشورا را مردمی نگه داریم، آن را دچار سیاست زدگی نکنیم و به عنوان ابزاری در کشمکش‌های خودمان استفاده نکنیم.

محمد اسفندیاری نویسنده «کتابشناسی تاریخی امام حسین» نیز در این مراسم تقدیر شد. او نیز طی سخنانی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵ هزار کتاب به فارسی و عربی درباره امام حسین(ع) نوشته شده که چهار هزار عنوان آنها ویژه صد سال اخیر است. من از میان این پنج هزار کتاب صد کتاب را که مهمترین آثار درباره امام حسین(ع) است، به ترتیب زمان بررسی کردم.

سپس از مرحوم دکتر علی شریعتی نویسنده «شهادت و حسین وارث آدم» تجلیل شد که احسان شریعتی فرزند او روی صحنه آمد و گفت: این کتاب نیازی به معرفی ندارد. شریعتی و این متن تاریخی متعلق به همه نهضت‌های آگاهی و هر جبهه‌ای که مبارزه حق و باطل در آن وجود دارد، است. شریعتی و نهضت حسینی ادامه دارد.

در بخش ادبیات از علی موسوی گرمارودی شاعر «خط خون» تجلیل شد. موسوی گرمارودی در این بخش گفت: ما کارهای ناقابلی ارایه داده‌ایم. دعا کنیم آنها بپذیرند و آن سو آبرویی داشته باشیم، اهمیت این سویی کارهای ما در این است که برای اولین بار من و طاهر صفارزاده مفاهیم آیینی را در قالب شعر سپید گفتیم. من هم «خط خون» را اوایل انقلاب سرودم.

سیدمهدی شجاعی نویسنده «آفتاب در حجاب» نیز مورد تقدیر قرار گرفت. از مرحوم قیصر امین‌پور شاعر «نی‌نامه» نیز در این مراسم تجلیل شد.

همسر قیصر امین‌پور در این بخش اظهار کرد: خوشحالم که در جمع این استادان هستم.
سپس ابوالقاسم حسین‌ جانی شاعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش عنوان کرد: این شعر بعد از قطعنامه صلح گفته شد یعنی یک فراخوان برای با هم شدن و به راه افتادن است. عاشورا یک ساختارشکنی است که از طریق آن می‌توان روح را در این جغرافیای جهانی دمید. وظیفه ما است که عاشورا را از جنس عاشورای حسینی و ایجاد حرکت در زمینه کربلا تصویر کنیم نه عاشورای یزیدی. قادر طهماسبی شاعر «اگر زینب نبود» نیز مورد تجلیل قرار گرفت. وی در این بخش شعری درباره عاشورا خواند. مرحوم سیدحسن حسینی شاعر «راز رشید» نیز تجلیل شد.

همچنین محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، لوریس چکناواریان، مجید انتظامی، صدیقه بحرانی، تورج زاهدی، فردین خلعتبری و حسام الدین سراج در دیگر بخش از این آیین ملی که مربوط به بخش موسیقی می شد مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم مجید انتظامی آهنگساز و موسیقیدان برجسته کشور پس از 6 سال دوری از رهبری ارکستر قطعه «روز واقعه» را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اجرا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها