دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
تبریز با وجود 2 میلیون نفر جمعیت فقط شش کتابفروشی دارد

استاندار آذربایجان شرقی در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت:‌ تبریز امروز با 2 میلیون نفر جمعیت تنها 6 کتابفروشی دارد، در حالی که در دهه 50 حدود 26 کتابفروشی در این شهر مشغول فعالیت بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز ساعتی پیش با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: این نمایشگاه در شهری برگزار می‌شود که خاستگاه و پایگاه صنعت چاپ و نشر کشور بوده و هست، تبریز طلایه‌داری خود را حتی بعد از سال‌ها درگذشت عباس‌میرزا نایب‌السلطنه که بانی و مروج مظاهر مدرنیته در دوران حکمفرمایی در آذربایجان بود حفظ کرده است.
 
وی افزود: تبریز در فاصله سال‌های 1330 تا 1350 دومین جایگاه را در صنعت چاپ و نشر کشور داشت و به واسطه همین امر تبریز مرکز اندیشمندان، روشنفکران و قلم‌ به دستان مبارز علیه دوران پهلوی مستبد بود.
 
پورمحمدی با بیان اینکه سال‌ها بزرگان فکر و اندیشه این شهر را به عنوان مرکز سکونت اختیار کرده بودند، عنوان کرد: در دهه 50 بازار شیشه‌گرخانه تبریز میعادگاه دانشجویان، دانش‌پژوهان و محققان بود، در آن زمان 26 کتابفروش بزرگ در شیشه‌گر خانه وجود داشت، آن‌هم زمانی که تبریز 500 یا 600 هزار نفر جمعیت داشت.
 
وی تاکید کرد: این در حالی است که امروز تبریز با 2 میلیون نفر جمعیت، 6 کتابفروشی بیشتر ندارد، با وجود اینکه هنوز هم بهترین‌های صنعت چاپ در این استان هستند ولی بازار نشر و کتاب و مطالعه بازار سردی است، ما هنوز یک روزنامه سراسری نداریم و سرانه فرهنگی ما قریب نصف سرانه فضاهای فرهنگی کشور است.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: اکنون مشکلاتی در زمینه سخت‌افزاری چاپ و نشر وجود دارد، از سوی دیگر ده‌ها ناشر مجوز فعالیت گرفتند ولی تعداد کمی از آن‌ها فعال هستند، به نظرم این موضوعات از جمله مباحثی است که باید در این نشست‌‌ها و جمع‌ها روی آن اندیشیده شود.
 
وی تاکید کرد: اکنون خوشحالم مجالی فراهم شده تا بستری برای تعالی فکری، خواندن، مطالعه و تلاقی افکار ایجاد شود تا صاحبظران دور هم بیایند و درباره این مسائل صحبت کنند، همچنین امیدوارم با حضور بزرگان ادب، ناشران، نویسندگان و صاحبان اثر و نمایندگان پایگاه‌های خبری همفکری شود و راه‌حلی برای بسیاری از این مشکلات پیدا کنیم.
 
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب 29 مهر تا 4 آبان 1398 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برپا است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریور ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    با سلام . فرمایش جناب پورمحمدی استاندار محترم در مورد کمبود کتابفروشی در تبریز صحیح است ولی شش کتابفروشی مقداری قدری اغراق به نظر میرسد. گمانم براین است که ایشان فقط کتابفروشان بین میدان ساعت و چهارراه شهناز را محاسبه کرده اند . در حوالی میدان ساعت و ارتش شمالی۴ کتابفروش به اسامی طاها ، سپهر ، به‍ارستان ، شفیع زاده وجود دارد و اینها هیچکدام لوازم تحریر ندارند و صرفا کتابفروشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها