شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
استقبال بچه‌ها از کتاب‌های مربوط به شخصیت‌های کربلا زیاد است

عباس رمضانی، نویسنده کتاب «دوست خوب امام» معتقد است آنچه برای بچه‌ها اهمیت و جذابیت دارد، محتوای آثار است و می‌گوید: چالش‌ اصلی کتاب‌های دینی این است که برخی مستند نیستند و براساس اسناد معتبر نوشته نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز بیست و هفتم مهرماه مصادف با اربعین حسینی است. کودکان و نوجوانان می‌توانند در این روز با مطالعه آثاری که درباره امام‌حسین (ع)، فرزندان و یاران ایشان منتشر شده، با ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی این بزرگواران آشنا شده و از آن‌ها الگوبرداری کنند. «دوست خوب امام» از جمله این آثار است که در قالب مجموعه 14 معصوم به تازگی از سوی انتشارات کتاب تارا روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 
این کتاب که به قلم عباس رمضانی به رشته تحریر درآمده، دربردارنده 10 قصه‌ از زندگی امام‌ حسین‌(ع) با نام‌های «خواب عجیب، چراغ هدایت، دوست خوب امام، باران رحمت الهی، هم سفره با فقرا، نگاه مهربان امام، بیعت هرگز، حکومت ری، غلام فداکار و پیراهن کهنه» است که با تصویرگری فروغ بیژن منتشر شده است.
 
عباس رمضانی که آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان در کارنامه‌اش دارد، درباره این اثر به ایبنا گفت: کتاب «دوست خوب امام» یک جلد از مجموعه 20 جلدی است شامل قصه‌هایی از زندگی 14 معصوم علیهما سلام و شش جلد بقیه شامل قصه‌هایی از زندگی حضرت زینب (س)، حضرت فاطمه معصومه (س)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی اصغر (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) است.
 
وی درباره انتخاب عنوان کتاب «دوست خوب امام» توضیح داد: انتخاب نام این کتاب براساس روایتی است که از زندگی حضرت پیامبر (ص) نقل شده است؛ وقتی که حضرت با اصحابشان درحال عبور از کوچه‌های مدینه بودند تعدادی بچه را می‌بینند که در حال بازی هستند، پیامبر می‌ایستند و به سمت بچه‌ها می‌روند و دست نوازش برسر یکی از بچه‌ها می‌کشند، وقتی که پیامبر برمی‌گردند، اصحابشان می‌پرسند این بچه‌ چه کسی بود؟ و پیامبر پاسخ می‌دهند جبرئیل به من پیغام داده این بچه دوست حسین من است. و من نام این کتاب را از روی این روایت برداشتم.

 
 

رمضانی با بیان اینکه همه کتاب‌های این مجموعه نثر ساده و روانی دارند، افزود: این مساله مطالعه کتاب‌ها را برای بچه‌ها جذاب کرده است. همچنین سعی کرده‌ام از روایت‌های مورد علاقه بچه‌ها انتخاب کنم. این روایت‌ها کاملا مستند است و از اسناد قابل اعتماد استخراج شده است.
 
نویسنده «مردان مبارز» با اشاره به اینکه کتاب «دوست خوب امام» امسال منتشر شده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است، میزان بازخورد آن را خوب ارزیابی کرد و گفت: این مجموعه مورد استقبال بچه‌ها قرارگرفته است، مخصوصا کتاب‌های «دو دست چون دو بال» شامل قصه‌هایی از زندگی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، «دوست خوب امام» و «قصه‌هایی از زندگی حضرت علی اصغر (ع)». در حال حاضر هم برخی از جلدها به پایان رسیده و امیدواریم بتوانیم چاپ دوم این مجموعه را منتشر کنیم.

به گفته این نویسنده، به‌طورکلی استقبال بچه‌ها از کتاب‌های مربوط به شخصیت‌های کربلا خیلی زیاد است و این محدود به ماه محرم و صفر نمی‌شود. بچه‌ها کلا علاقه خاصی به شخصیت‌های کربلا دارند. و این علاقه نشأت گرفته از محیط خانواده، اجتماع و تا حدی کتاب‌های درسی است. هرچند که در کتاب‌های درسی اطلاعات خیلی مختصر است و بچه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب‌های داستانی روی می‌آورند.

رمضانی در ادامه به آثار دینی در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در این حوزه کتاب‌های زیادی منتشر شده، هر کدام از این کتاب‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. از جمله قلم نویسنده، محتوای اثر، کتابسازی و ... و هرکسی از زاویه‌ای خاص به کار نگاه می‌کند.
 
این نویسنده و معلم آموزش و پرورش، افزود: نمی‌توانیم بگوییم تعداد کتاب‌های این حوزه زیاد است زیرا هرچه در این حوزه کار شود بازهم جای کار وجود دارد. بچه‌ها با این کتاب‌ها با سیره امامان و معصومین آشنا می‌شوند که تاثیرات مثبتی در شناخت راه و روش زندگی‌شان و اخلاق و رفتار آن‌ها دارد.
 
وی درباره کیفیت آثار دینی نیز توضیح داد: کیفیت کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر می‌شود چه از نظر فیزیکی و چه از نظر محتوایی افت و خیزهایی وجود دارد اما آنچه مورد توجه مخاطبان است، محتوای آثار است. بیش از 70 درصد آثاری که در حوزه دین منتشر شده، برای بچه‌ها جاذبه دارند، و 30 درصد بقیه هم به دلایل مختلف مانند کتابسازی ضعیف یا محتوای غیرمستند برای بچه‌ها جذابیتی ندارد. یکی از چالش‌های اصلی کتاب‌های مذهبی این است که برخی مستند نیستند و براساس اسناد معتبر نوشته نمی‌شوند.
 
رمضانی گفت: آنچه که من به عنوان معلم آموزش و پرورش در برخورد با بچه‌ها متوجه شدم این است که آن‌ها از هر کتابی که محتوای خوب داشته باشد استقبال می‌کنند و این مساله مختص به حوزه دین یا تاریخ نیست درمورد همه حوزه‌ها همین‌گونه است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها