یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
«دیو کوکی و دلبر» روایتی فانتزی از یک داستان کلاسیک

نوجوانان می‌توانند با «دیو کوکی و دلبر» حس خواندن داستانی کلاسیک و درعین‌حال فانتزی و ترسناک را تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اغلب داستان «دیو و دلبر» را یا خوانده یا شنیده یا فیلم و انیمیشن آن را دیده‌اند؛ حکایت شاهزاده جوان، زیبا و مغروری که با خودخواهی باعث رنجش دیگران می‌شود. یک روز این شاهزاده پیرزن فقیری را که جادوگر است مسخره می‌کند و آن پیرزن شاهزاده را نفرین و جادو می‌کند تا به شکل دیو زشتی درآید و این طلسم تنها درصورتی باطل می‌شود که شاهزاده یاد بگیرد چگونه دیگری را دوست داشته باشد و عشق او را به خود جلب کند وگرنه همیشه زشت می‌ماند.
 
رمان «دیو کوکی و دلبر» نوشته نانسی کمپل الن که در قالب مجموعه «عاشقانه‌های عجیب» به تازگی با ترجمه بیتا ابراهیمی از سوی انتشارات پیدایش راهی کتابفروشی‌ها شده است، روایتی متفاوت با بن‌مایه داستان «دیو و دلبر» را بیان می‌کند، روایتی که گاهی مدرن‌تر و پیشرفته‌تر و گاهی عقب‌تر از دنیای امروز است.
 
نانسی کمپل الن، در این داستان کلاسیک و در عین‌حال فانتزی و ترسناک، که نسخه اصلی آن در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، در خلال ۳۵ فصل، داستان دختر جوانی به نام لوسی پیکت را بیان می‌کند که برای کمک به دخترعموی بیمارش به عمارت بلکول می‌رود. صاحب عمارت مرد خشنی به‌نام لرد مایلز است و لوسی متوجه می‌شود رازی را از او پنهان می‌کند. لوسی متوجه می‌شود روحی ناآرام در عمارت پرسه می‌زند. همان موقع شایعاتی درباره گرگ‌نماها و خون‌آشام‌هایی که از شمال نزدیک می‌شوند، به گوشش می‌رسد. لوسی به مایلز مشکوک می‌شود چون این‌ مرد از مرگ مرموز همسرش کلارا و خواهرش ماری عصبی و برآشفته است.
 
بیتا ابراهیمی درباره این رمان به ایبنا می‌گوید: «نویسنده در این کتاب نسخه‌ای متفاوت و امروزی از دیو و دلبر ارائه کرده است. او در عین حالی که داستانی کلاسیک با روابط حاکم برآن، برخوردهای سنتی و باور به خون‌آشام‌ها و دراکولاها را بیان می‌کند، دنیایی فراتر از دنیای امروز را به‌تصویر می‌کشد، دنیایی که در آن بخش اعظم پرسنل و کارکنان رباط‌هایی هستند که تنظیم می‌شوند و مردم برای سفر و نقل مکان از بالن‌های پیشرفته استفاده می‌کنند. براین اساس نمی‌توانیم این رمان را در ژانر خاصی دسته‌بندی کنیم و می‌توانیم بگوییم «دیو کوکی و دلبر» داستان فانتزی ترسناک کلاسیک است.
 
این مترجم در ادامه نثر داستان را خوب ارزیابی می‌کند و توضیح می‌دهد: داستان‌پردازی خوب نویسنده، مخاطب را با خودش همراه می‌کند. توالی زیبایی که در داستان وجود دارد کشش لازم برای خواندن ادامه داستان را در مخاطب ایجاد می‌کند و او از عاشقانه‌ای آرام لذت می‌برد، عشقی به تدریج شکل می‌گیرد و باعث تحولاتی در فرد می‌شود. در این داستان تم کارآگاهی و پلیسی و هیجان و استرس نمی‌بینیم.
 
من به نوجوانان پیشنهاد می‌کنم با خواندن این رمان، لذت خواندن رمانی آرام و بدون استرس را تجربه کنند. آن‌ها با مطالعه این کتاب، پی می‌برند که عشق، روندی است ناشی از آگاهی و دوس داشتن می‌تواند با آگاهی و درایت شکل بگیرد و باعث تغییرات مثبت و سازنده در فرد شود.»
 
انتشارات پیدایش، کتاب «دیو کوکی و دلبر» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 62هزارتومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها