سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
محرک‌های تأثیرگذار در بروز بیماری‌های غده تیروئید

کتاب «همراهی هوشمند با تیروئید و بیماری‌های آن»، ضمن بیان تأثیر محرک‌ها و شرایط مختلف روی غده تیروئید، به مخاطب درباره مفاهیم مرتبط با این غده مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید، دانستنی‌های مفیدی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، غده تیروئید، غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در قسمت عرضی حنجره، در جلوی گلو قرار گرفته ‌است. این غده، جزو بزرگترین غدد اندوکرین بوده و از دو لوب تشکیل شده ‌است. وزن تیروئید حدود 25گرم و اندازه آن در مردان بزرگتر است. اندازه تیروئید در زنان، در دوران قاعدگی و حاملگی افزایش می‌یابد. در رویکرد منطقی به ارزیابی تیروئید، ابتدا باید مشخص کرد که آیا هورمون محرکه تیروئید مهار، طبیعی یا افزایش یافته‌ است. به‌جز موارد نادر، طبیعی بودنِ سطحِ خونیِ هورمون، وجود اختلال اولیه عملکرد تیروئید را رد می‌کند. پس از مشاهده سطح غیرطبیعی هورمون محرکه تیروئید، باید میزان هورمون‌ها در گردش خون اندازه‌گیری شود تا بتوان تشخیص پرکاری تیروئید (کاهش هورمون) یا کم‌کاری تیروئید (افزایش هورمون) را اثبات کرد.
 
اختلالات هورمونی غده تیروئید، تأثیر مستقیمی در بروز ناباروری دارد، بنابراین بررسی علل این اختلالات در ابتدای درمان ناباروری، ضروری و بااهمیت است. به‌نظر پزشکان، اختلالات تیروئید از شایع‌ترین اختلالات غدد به‌ویژه در زنان به دو صورت آشکار و پنهان است. حدود یک تا دو درصد علل و مشکلات باروری و کم شدن قدرت باروری زنان، مربوط به مشکلات غدد ازجمله غده تیروئید است. اختلالات غده تیروئید در مردان نیز در سنین بلوغ، سبب کوتاهی قد یا تأخیر بلوغ و در جوانی سبب ناتوانی‌های جنسی می‌شود، اما به‌طور کلی شیوع آن در مردان بسیار کمتر از زنان است.
 
کتاب «همراهی هوشمند با تیروئید و بیماری‌های آن»، مخاطب را با مفاهیم مختلف مرتبط با تیروئید مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید، همچنین تأثیرات محرک‌ها و شرایط مختلف روی این غده، آشنا می‌کند. این کتاب به همت حمیدرضا بذرافشان؛ فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم، امیر بهرامی احمدی؛ عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران و امیرهوشنگ احمدی‌پور، تألیف و گردآوری شده است.  


پرکاری تیروئید؛ علل بروز و عوارض
«غده تیروئید در افراد سالم به میزان کافی هورمون تولید کرده و در اعمال مهم بدن تأثیرگذار می‌باشد. این هورمون‌ها پارامترهای مختلف سوخت و ساز بدن مانند مقدار مصرف کالری، میزان احساس گرما و کنترل وزن را تنظیم می‌کنند. هورمون‌های تیروئیدی در برخی از اعضای بدن نیز تأثیرات اختصاصی دارند. به‌عنوان مثال در قلب، هورمون‌های تیروئیدی باعث افزایش میزان ضربان قلب می‌شوند. پرکاری تیروئید به حالتی اطلاق می‌شود که مقدار زیادی هورمون به بافت‌های بدن برسد. علل متفاوتی برای پرکاری تیروئید وجود دارد. به علت افزایش سوخت و ساز بدن، بیماران احساس گرمای بیشتری می‌کنند و اغلب با وجود مصرف غذای زیاد، کاهش وزن دارند. بعضی از بیماران دچار افزایش وزن می‌شوند که علت آن افزایش بیش از حد اشتها است. بیماران احساس خستگی کرده و دچار اختلال خواب می‌شوند. لرزش دست‌ها، نامنظم و تند شدن ضربان قلب نیز ایجاد می‌شود. بیماران ممکن است زودرنج و به آسانی آشفته شوند. وقتی پرکاری تیروئید خیلی شدید باشد، بیماران از تنفس کوتاه، درد سینه و ضعف عضلات زجر می‌کشند. بعضی علائم مثل استفراغ، خارش، نارسائی قلب، سکته مغزی و یا حتی بیماری روانی می‌تواند مرتبط با پرکاری تیروئید باشد.»


بیماری هاشیموتو چیست؟
«بیماری هاشیموتو و یا التهاب تیروئید، یکی از بیماری‌های خودایمنی و یا اتوایمیون بافت تروئید بوده و در این اختلال، سیستم ایمنی بدن بر علیه بافت‌های خودی قرار گرفته و فعالیت می‌کند. بر این اساس، در بیماران مبتلا به بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به تیروئید حمله می‌کند. این موضوع می‌تواند به کم‌کاری تیروئید ختم شود که در آن تیروئید هورمون کافی برای نیاز بدن تولید نمی‌کند...عامل اصلی بیماری هاشیموتو هنوز مشخص نشده است، اما عوامل زیادی در بروز آن نقش بازی می‌کنند. بیماران مبتلا به هاشیموتو، اغلب اعضای خانواده‌ای دارند که مبتلا به بیماری تیروئیدی یا دیگر بیماری‌های خودایمنی هستند. این موضوع نشان می‌دهد که توارث در بروز بیماری تروئیدیت هاشیموتو نقش دارد.
 
همچنین میزان بروز هاشیموتو در زنان هفت برابر مردان گزارش شده و این موضوع نشان‌دهنده این مورد است که هورمون‌های جنسی ممکن است نقش مهمی در بروز هاشیموتو ایفا نمایند. به‌علاوه، برخی از زنان مشکلات تیروئیدی را طی اولین سال‌های پس از زایمان خود تجربه می‌کنند. هرچند که این‌گونه مشکلات معمولا رفع می‌شوند، تقریبا 20 درصد این زن‌ها، بیماری هاشیموتو را طی سال‌های بعدی نیز نشان می‌دهند. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که داروهای مشخص و یُد بسیار زیاد که عنصری لازم برای ساخت هورمون‌های تیروئیدی در بدن شما است، ممکن است افراد را مستعد ابتلای به بیماری هاشیموتو در آینده نماید. علاوه بر این، بروز این بیماری در افرادی که در معرض اشعه قرار گرفته‌اند، مانند افرادی که قربانی بمب‌های اتمی در ژاپن، حادثه هسته‌ای چرنوبیل بوده و یا برای سرطان خود مانند هوچکین پرتودرمانی می‌شوند، بیشتر از سایر افراد گزارش شده است.»                                                                                                                           
نخستین چاپ کتاب «همراهی هوشمند با تیروئید و بیماری‌های آن» در 91 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات صالحیان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها