یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
رسیدن به ساحل سلامتی با تلفیق طب سنتی و مدرن

کتاب «درمان در نسل نوین طب سنتی»، با تلفیق طب سنتی و طب مکمل، روش‌های تشخیصی و راهکارهای اصلاحی را به مخاطب پیشنهاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ کتاب «درمان در نسل نوین طب سنتی»، تألیف محمد اکرامی با همکاری طیبه قاسم‌پور و هانیه دیوانی در هشت فصل با عنوان‌های «اعصاب و روان»، «اختلالات حرکتی»، «دستگاه گوارش»، «غدد»، «دستگاه گردش خون»، «پوست و مو»، «دستگاه تناسلی»، «سایر بیماری‌ها»، با تلفیق طب سنتی و طب مکمل، روش‌های تشخیصی و راهکارهای اصلاحی را به مخاطب پیشنهاد می‌کند.
 
این کتاب با تجمیع نقاط قوت طب سنتی و طب مکمل، تلاش دارد با بهره‌گیری از مزایای برخی طب‌های پرکاربرد، برخورداری از تجربیات طب جدید و استنباط بهتر از بدن انسان، افق روشنی در اصلاح و بهبود سبک زندگی ترسیم کند. این اثر در واقع، تلفیقی از طب سنتی ایرانی، طب مدرن، طب اسلامی، زبان‌شناسی چینی، عنبیه‌شناسی، اوریکولوتراپی، نبض‌شناسی و دیگر طب‌های مکمل است که محمد اکرامی آن‌ها را در مراکز علمی داخل و خارج از کشور فراگرفته است. به عقیده نویسنده، بیشتر ناراحتی‌های جسمی و روحی انسان، از سبک زندگی غلط ناشی می‌شود.

 
نکاتی مفید برای اختلال اوتیسم
«در این بیماری، اگر تغذیه بدن و به‌خصوص مغز کامل باشد و مواد مغذی به همه‌جای بدن برسد، کمبود بدن که از اختلال کارکرد مغز ناشی شده، برطرف می‌شود و میان مغز و بدن هماهنگی برقرار می‌شود... اساس درمان اوتیسم در طب سنتی، گرم کردن مغز است. پخش موسیقی آوایی، نوای قرآن و در کل هر آوای گرمی، برای چنین افرادی مفید است. چکاندن مرزنجوش در بینی مفید است. چکاندن روغن بنفشه به بینی، مزاج سرد را معتدل می‌کند. ذات بنفشه طوری است که خلط گرم را سرد و خلط سرد را گرم می‌کند. برای اوتیسم گاهی بسیار درمان‌کننده است. در جهت کمک به روند درمانی اوتیسم، مصرف آب انار شیرین یا رب انار شیرین، گلابی و ازگیل مفید است. دم‌کرده اسطوخودوس نافع است. ترکیب آب هویج ایرانی (زردک)، آب شلغم با عسل و آب سیب قرمز تازه بعد از شام مفید است. همچنین ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل با یک قاشق چایخوری نعناع و زنجبیل و چند رشته زعفران سودمند است.»
 
 
رفع یبوست، نخستین قدم در درمان روماتیسم
«اولین قدم در درمان رماتیسم، رفع یبوست است. ابتدا باید شکم را روان کرد، به‌خصوص با آلو بخارا و انجیر. در این مورد بهتر است نسبت آلو بخارا به انجیر بیشتر باشد. آلو با سنای اصل هم عالی است. قدم بعد، پاکسازی اخلاط است. هر خلط بیماری‌زا باید از بدن خارج شود. در روماتیسم باید تمام موارد زائد تا بیرون مشایعت و تعقیب شوند. در تمام بیماری‌ها، صفرا قطعا نقش دارد. برای تشخیص اخلاط بیماری‌زا باید مشخصاتی که در غلبه اخلاط درنظر گرفته می‌شوند، بررسی گردند. در طب اسلامی، سودا و صفرا را بیماری نمی‌دانند، مگر در موقعی که به‌هم برخورد کرده و مرّه ایجاد کنند. برای پاکسازی رگ‌ها از اخلاط مزاحم و کمک به درمان روماتیسم، مصرف اسموتی جعفری و لیموترش مفید است. بعد از پاکسازی، هضم‌ها را باید بررسی کرد. مثلا بایستی روده، کلیه، عروق و اندام بررسی شوند... گام‌های بعدی قلیا کردن، تصفیه خون، رفع منشأ سردی، رطوبت یا عفونت است؛ مثلا آنژین، موجب روماتیسم قلبی می‌شود، پس ابتدا آنژین باید رفع شود. به‌علاوه کلیه، آدرنالین و کورتیزول حتما باید بررسی شوند.»


بهبود عملکرد ریه با خوردن حلزون جوشانده!
«آسم نوعی بیماری التهابی مزمن در مجاری هوایی است که با خِس‌خِس سینه، تنگی نفس و سرفه همراه است. آسم معمولا به دو صورت بروز می‌کند: نوع خشک که بیشتر در اثر انقباض پدید می‌آید و نوع تَر که اغلب التهابی است. در درمان آسم، مصرف گیاهانی نظیر هویج، گلپر، برگ بارهنگ، انجدان رومی، آنفغوزه و همچنین استنشاق پوست بُز و خوردن حلزون جوشانده موثر هستند. کلاژن موجود در بدن حلزون، عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد. گلپر را در شیر شتر بجوشانید و بنوشید. ترکیب 10 عدد سیر، 2 قاشق چایخوری آویشن و چندین قطره روغن زیتون را به شکل قرص درآورده و هر روز به اندازه یک فندق میل کنید. میوه بِه پخته در شیر به همراه کمی عسل برای رفع آسم و تنگی‌نفس سودمند است. ترکیب عسل، زنجبیل و فلفل سیاه معجونی شفابخش است که به جریان اکسیژن و آرامش رگ‌های خونی در ریه‌های مبتلا به آسم کمک می‌کند.»


درمان سردی رحم
«در طب سنتی، مزاج رحم را سرد و تَر می‌دانند، اما اگر میزان سردی و تَری آن بیش از حد معمول باشد، مشکلات بسیاری پدید می‌آید. به همین دلیل، با مصرف خوراک‌هایی با طبع گرم یا استفاده از تزریق‌ها، آبزن‌ها و روغن‌مالی‌های گرم، می‌توان رحم را از درون یا به‌صورت موضعی گرم کرد. تزریق عسل، تزریق عسل و بومادران، تزریق زرده تخم‌مرغ محلی و یا ترکیب هرسه گرم‌کننده است. تزریق ترکیب 10 واحد عسل و یک واحد روغن زیتون اصل مفید است... وقتی رحم، چیزی مثل تخم یا کیست را درون خود جای دهد، به سمتی خم می‌شود تا دوباره چیز جدیدی نپذیرد. اگر این کجی به حالت عادی برنگردد، رحم دوباره نمی‌تواند بارور شود. بومادران و مالیدن روغن بنفشه اصل، خاصیت تنظیم کردن و برگرداندن جایگاه اولیه و اصلی رحم و تخمدان را برعهده دارد. هیچ گیاهی مثل بومادران نمی‌تواند میزان هورمون‌ها، شکل رحم و دیگر بی‌نظمی‌های دستگاه تناسلی را تنظیم کند. البته بومادران زرد مفیدتر است...باید توجه داشت که گرم کردن افراطی دستگاه تناسلی نیز خود باعث نازایی می‌شود، زیرا گرما تخمک را از بین می‌برد، اما این حالت بسیار نادر است.»
 
نخستین چاپ کتاب «درمان در نسل نوین طب سنتی» در 394 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 65 هزار تومان از سوی انتشارات عمیدی در تبریز راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها