پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
نوجوان‌ها «گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ‌ها» را بررسی کردند

نوجوان‌ها کتاب «گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ‌ها» نوشته جمشید خانیان را در برنامه کتابخورها بررسی و نقد کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ايران (ایبنا)، برنامه کتابخورها که عصر چهارشنبه 17 مهرماه در نشر چشمه پریس برگزار شد، ميزبان جمشيد خانیان و جمعی از نوجوانان بود. در این جلسه کتاب «گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره رنگ‌ها» اثر جمشيد خانیان خوانده و بررسی شد. 

در ابتدای جلسه شایان عمان، عضو گروه کتابخورها به ارائه توضیحاتی درباره جمشيد خاندان و فعالیت‌هایش پرداخت و در ادامه رضوان خرمیان، نويسنده و مترجم و برگزارکننده جلسه، از بچه‌ها خواست تا نظراتشان را درباره طرح جلد کتاب بگويند. اکثریت بچه‌های گروه کتابخورها نظر یکسانی درباره طرح جلد داشتند و آن را نپسندیده بودند. امیرحسین یکی از اعضای گروه درباره طرح جلد گفت که رهی با توجه به توصیفات و متن، لباسی کاملا متفاوت در تصویر به تن دارد و نشانه‌هایی بی‌ارتباط با داستان روی جلد کار شده است.

سایر بچه‌ها هم معتقد بودند بهتر بود برای طرح جلد از طرح دیگری استفاده می‌شد و جمشيد خاندان در جواب سوال مهیار که آیا تصویرگر، کتاب را خوانده است یا نه، گفت که فکر نمی‌کند تصويرگر، کتاب را خوانده باشد و ظاهرا خودش هم از طرح روی جلد راضی نبود.

بعد از صحبت درباره طرح جلد نوبت به صحبت درباره پیرنگ، ساختار و عناصر داستانی کتاب شد و بچه‌ها یک‌به‌یک نظرات خود را به اشتراک گذاشتتند. این‌بار همگی موافق بودند که پیرنگ و شخصیت پردازی در این اثر بسیار قوی است و داستان به‌خوبی سیر روایت خود را طی می‌کند.

 

در ادامه بچه‌ها داستان را به‌صورت کلاسیک از زبان خودشان روایت کردند و هر کدام روایت‌های تقریبا یکسانی را با جزئیات کم‌و‌بیش ارائه دادند. 

زمان داستان موضوع دیگری بود که در این جلسه بررسی شد. جمشید خانیان معتقد بود در فصل‌های مختلف این کتاب، زمان‌های متفاوتی وجود دارد و در هر اتفاق کتاب، زمان متفاوتی بسترساز آن اتفاق است. گاهی زمان واقعی و کیهانی است و گاهی زمان زیسته‌ هر شخصیت است و دراین‌باره با ذکر مثال منظورش را شفاف کرد.


پس از این درباره شخصیت‌پردازی کتاب صحبت شد و اینکه کتاب پنج شخصیت مهم دارد ولی در باطن دو شخصیت اصلی‌اند به همراه یک شخصیت که درواقع حضور فیزیکی در داستان ندارد؛ ولی نقشش در داستان مهم و محوری است و باعث استواری داستان و وقوع اتفاقات اصلی می‌شود.

این جلسه با پرسش و پاسخ و تعریف خاطره پایان یافت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها