چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
رونمایی از کتاب «هیدروپلیتیک؛ سویه‌ها و رویکردها»

مراسم رونمایی از کتاب «هیدروپلتیک؛ سویه‌ها و رویکردها» اثر کاویانی‌راد چهاردهم مهرماه با حضور جمعی از کارشناسان، استادان و دانشجویان در پژوهشکده مطالعات راهبردی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «هیدروپلتیک؛ سویه‌ها و رویکردها» دویستمین اثر منتشر شده از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی است. پژوهشکده نیز به همین مناسبت، رونمایی از کتاب «هیدروپلیتیک سویه‌ها و رویکردها» را برگزار کرد. در قالب این برنامه کارشناسان و استادان این حوزه به طرح دیدگاه درباره کتاب و لزوم توجه مراکز علمی و دانشگاهی در قالب همکاری با سازمان‎ها و نهادهای دست‎اندر کار تأکید کردند.

در ابتدای مراسم مراد کاویانی‌راد بعد از خیر مقدم به مهمان معرفی این کتاب گفت: از محموع آب‌های سطح زمین کمتر از نیم درصد آن در قالب آب شیرین در شکل رواناب‌های سطحی و آب‌خوان‌ها در دسترس بشر هستند. همین میزان اندک نیز بسیار ناهمسان و نابرابر در سطح کره زمین پراکنده است و امروزه بنیاد امنیت، ثبات و توسعه کشورها قرار گرفته است. این در حالی است که طی چند دهه گذشته برخاسته از تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، شهرنشین شدن جمعیت، گسترش کشاورزی ناکارا و توسعه صنعتی در بسیاری کشورها و مناطق همین منابع محدود آب آلوده و رو کاهش گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: از آنجا که محدودیت منابع در مقیاس فرو و فراملی به رقابت و تنش بازیگران مناسبات قدرت انجامیده است بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران و کارگزاران از واژه «هیدروپلیتیک» برای تبیین چنین وضعیتی استفاده می‌کنند. یافته‌ها گویای آن هستند که کشورهای واقع بر کمربند خشک جهان از جمله کشور خودمان در حوزه پایدارای منابع آب شیرین وضعیت بغرنجی خواهد داشت. اما دشوار آنگاه رخ می نمایاند که برداشت واحدی از مفهوم هیدروپلیتیک وجود ندارد و برداشت های موجود نیز از منظر جغرافیای سیاسی ناقص و تک بعدی است.

کاویانی در ادامه افزود: کتاب «هیدروپلیتیک سویه‌ها و رویکردها» در قالب 10 مقاله از اندیشمندان برخی حوزه‌های علوم انسانی که به کوشش دکتر مراد کاویانی‌راد هیات علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی و همکار علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی گرداوری شده رویکردی هم‌افزایانه برای تبیین این مفهوم و سویه های مختلف آن به شمار می رود. کتاب یاد شده دویستمین اثر منتشر شده توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی است.

در پایان مراسم کتاب «هیدروپلتیک؛ سویه‌ها و رویکردها» با امضای مراد کاویانی‌راد به رسم یادبود به مهمانان تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها