چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
نباید بگذاریم توطئه‌ها سبک زندگی‌مان را تغییر دهند

امام جمعه دامغان در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان گفت: باید مباحث فرهنگی را با توجه به آداب و رسوم و شرایط خاص هر منطقه بومی‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت‌الاسلام سید محمد حسینیان، امام جمعه دامغان رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان گفت: حرکتی که جمعیت شیعه طی چند سال اخیر به صورت خودجوش جهت زیارت کربلای معلی و نجف اشرف به صورت پیاده در ایام اربعین انجام داده است، تلاش‌های دشمن را به منظور اختلاف بین امت شیعه خنثی کرده است و نماد وحدت است.
 
وی با این مقدمه در شروع این جلسه گفت: در جلسه ای که با پرسنل و شورای آموزش و پرورش داشتیم 107 واحد آموزشی آماده سازی شده و 900 دبیر و آموزگار سازماندهی شدند.
 
حسینیان افزود: احیا یا‌دواره شهداء در سطح مدارس، زنده کردن غبار روبی شهدا، سازماندهی هیئت مذهبی 30 مدرسه و چهار طرح امیدان، بهنام، روشنا و امین از جمله اقدامات مثبت و سازنده در این راستا بوده است.
 
امام جمعه دامغان تصریح کرد: علاوه بر اقدامات فوق دو طرح «انتظار مهدویت» و «مصباح الهدی» که هر سال یک امام را برای شناسایی می‌گذارند و سال گذشته امام جواد بوده و با پیشنهاد بنده امسال امام زمان برای این طرح انتخاب شد از جمله برنامه‌های شورای آموزش و پرورش و شورای فرهنگ عمومی بود.
 
نماینده ولی فقیه در شهرستان دامغان یادآور شد: برگزاری جشن تکلیف 500 نوجوان پسر و 500 نوجوان دختر، تفسیر قرآن، محافل انس با قرآن و نشست با مدیران مدارس خانم به جهت حفظ عفت عمومی و تقویت آن و مقابله با فتنه جدید در آخرالزمان که همانا شکستن عفت عمومی است از جمله اقدامات مثبت بود.
 
وی ضمن تاکید بر فعال شدن نظارت اجتماعی افزود: شورای فرهنگ عمومی باید درک عمیق از زمان را بیشتر توجه کند زیرا به عنوان مرکز ثقل و اتاق فکر شهرستان است. ارزش‌ها را رصد کنیم و نگذاریم ضد ارزش‌ها ترویج پیدا کند.
 
حسینیان به بعضی از معضلات موجود در کشور و به تبع آن در شهرستان از جمله قبح زدایی، سست شدن بنیان خانواده به تاثر از فضای مجازی، شراب خواری، همخوابگی بدون ازدواج، بی بندوباری، تعصب زدایی، شبهه افکنی و هجوم به ارزش‌ها اشاره کرد و افزود: نگذاریم که توطئه‌ها سبک زندگی‌مان را تغییر دهد.
 

امام جمعه دامغان تصریح کرد: وقتی بدعت‌ها در جامعه آشکار می‌شود باید اهل فن و عالمان در صحنه حاضر شوند که اگر نشوند به فرموده پیامبر اسلام ضربه می‌خورند و هر کس به سهم خودش باید در این عرصه گام بردارد.
 
رئیس اداره آموزش و پرورش دامغان گفت: خانواده آموزش و پرورش بزرگترین خانواده کشور است و فرهنگ از ارزش بالایی برخوردار است که به فرموده مقام معظم رهبری «فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را برایش فدا کنم و ارزش فرهنگ بسیار بالاست چون جوهره هر تمدنی فرهنگ است».
 
وی ضمن بیان اینکه 4 جلسه در مورد پوشش ایرانی اسلامی داشتیم، افزود: استفاده از وصیت نامه شهدا جهت سفارش به حفظ حجاب، معرفی کتاب در مورد عفاف و حجاب، ارسال منشور عفاف و حجاب و ارسال کتاب عفاف و حجاب از جمله کارهای انجام شده در این حوزه بوده است.
 
کاتبی همچنین از مبحث خرده فرهنگ‌ها به عنوان یک آفت بزرگ نام برد و گفت: ورودی‌های که به شهرستان می‌آیند، دارای فرهنگ‌های متفاوتی هستند که تاثیرات زیادی بر رفتار دانش آموزان می‌گذارند و با فرهنگ اصیل دامغانی همخوانی ندارد.
 

سیدمحمد رضا حسینی در ادامه گفت: باید ببینیم ذوق و شوق نسل جوان به چه سمتی است و به همان سمت و سو حرکت کنیم تا به اهدافمان برسیم. درواقع باید نیاز سنجی کنیم و پی ببریم چه چیزی از ما می‌خواهند.
 
وی افزود: هنر و فرهنگ بحث اصلی و مطالبه جدی جوانان است. با دیدن صحنه‌هایی از نمایش شوق حضور که دو شب قبل توسط گروه هنری حنانه تهران برگزارو به صورت بی‌نظیر استقبال شد ضمن اینکه تداعی کننده وقایعی بود که فقط در تاریخ شنیده بودیم اما پی به مظلومیت ائمه و کاروان امام حسین می‌بریم.
 
رییس دفتر نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جوانان با دیدن صحنه‌های عاشورا به صورت نمایش و هنرهای مختلب بهتر و بیشتر به سمت دین گرویده می‌شوند.
 
وی توضیح داد: برخورد با آسیب‌های اجتماعی در قاب هنر تاثیر گذارتر خواهد بود و باید تلاش کنیم به وسیله هنر با بی حجابی و سایر معضلات مقابله نماییم.
 
سیدماکان ترابی عضو شورای شهر دامغان هم در سخنانی گفت: هر ایده و اندیشه ای که به هنر آمیخته نشود محکوم به نابودی است، یکی از مصادیق هنر تاثیر آن بر انسانهاست. کار نیکو و شایسته دیگری که این روزها با بهانه هفته کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان در حال انجام است حفظ دکلمه و حکایتهایی از گلستان سعدی است.
 
وی افزود: ما معتقدیم کودکی که از سنین نوجوانی پا در این عرصه گذاشته و با آثار فاخر سعدی و حافظ سر و کار دارد در آینده بسیار راحت‌تر می‌توان مسائل بزرگتر و دغدغه‌های فرهنگی اجتماعی را با او در میان گذاشت.
 

مسلم نصرتی در ادامه گفت: از مقوله فرهنگ و فرهنگ عمومی نباید به راحتی گذشت. عدم وفای به عهد، عدم رعایت حقوق دیگران، عدم رعایت بهداشت فردی و.... از جمله آسیب‌هایی است که دامنگیر شده است.
 
وی افزود: مردم ما به ذات جهت گیری فرهنگی خوبی دارند به عنوان مثال در آئین‌های مذهبی همچون محرم و اربعین یا در مناسبت‌های ملی مثل 22 بهمن و روز قدس مشارکت اجتماعی خوبی دارند و بیانگر اعتقادات درونی افراد است.
 
نصرتی یادآور شد: علل و عوامل آسیب به فرهنگ را می‌توان تناقضات فرهنگی و صداو سیما دانست. بعضی برنامه‌هایی که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی پخش می‌کند، از نظر فرهنگی آسیب زاست و این مورد را می‌توان در نوع حجاب و سایر اتفاقاتی که در سیمای جمهوری اسلامی می‌افتد، دید.
 
شهردار دامغان بیان کرد: علاوه بر آموزش و پرورش و دانشگاه، حوزه هم باید پژوهش محور حرکت کند و علما نقاط ضعف و آفت‌ها را شناسایی کنند و ناهماهنگی بین ارگانها را بررسی کنند؛ زیرا با توجه به اینکه مدتها می‌گذرد ولی هنوز شاخص مشخصی برای بعضی امور همچون حجاب و عفاف نداریم.
 

گلی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان گفت: با توجه به اینکه دادستان عضو شورای فرهنگ عمومی نبود اما توفیق شد و ما را در شورای فرهنگ عمومی پذیرفتند که بتوانیم در این عرصه خدمتگزار مردم باشیم.
 
وی در آغاز ضمن اشاره به جمله ای در مورد امر به معروف و نهی از منکر که برگرفته از کتاب آیینه سرخ فام تالیف امام جمعه دامغان بود «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط خواهند گشت» بیانات خود را با گلایه از وضعیت فعلی فرهنگ شروع کرد.
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان افزود: چرا علی رغم همه کارهایی که کردیم ولی باز هم عقب هستیم و با وضعیت مطلوب فاصله داریم. دیگر فرصت اینکه بگوییم فلان دستگاه کم کاری کرده گذشته و باید همه وارد عمل شویم و کوتاهی نکنیم.
 
وی گفت: 28 دستگاه متولی اجرا و نظارت در امر فرهنگ هستند اما با توجه به اینکه همه ما مسئولیم و انقلابی هستیم نمی‌خواهیم هزینه کنیم که یا نادانسته است یا ناخواسته اما چند صباحی که در مسند خدمت هستیم، باید پاسخگو باشیم و برای آخرت کار کنیم.
 
گلی سپس بیان کرد: در مقوله فرهنگی برای دادستان و رکن قضایی پیش بینی خاصی نشده شاید به این دلیل که امر فرهنگی را نباید با سیستم قضایی داخل کنیم. اما دامغان شهر چندان بزرگی نیست و می‌توان با غلبه بر فرهنگ بدی که حاکم شده غالب شد؛ مشروط به اینکه هر کس به وظیفه اش عمل و احساس مسئولیت کند.
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان تصریح کرد: علی رغم اینکه در سطح ملی در بعد پرورشی آموزش و پرورش مغفول مانده‌ایم با توجه به بررسی‌های به عمل آمده آموزش و پرورش دامغان خوب عمل کرده اما وضعیت دانشگاه‌های ما مطلوب نیست و واقعا تاسف‌بار است.
 
وی افزود: آنقدر که دانشگاه می‌تواند در مقوله فرهنگ می‌تواند برخورد کند هیچ نهادی نمی‌تواند زیرا غلبه تهاجم فرهنگی بیشتر و شدیدتر از کارهای فرهنگی ماست. دانشگاه‌ها راحت می‌توانند بعضی مسائل همچون حجاب و عفاف را کنترل نمایند.
 
مدعی العموم دامغان ادامه داد: دیگر نمی‌گوییم باید رعایت شود با توجه به اینکه در سال‌های 96 و 97 به تمامی ارگانهای دولتی و حراستها مبنی بر رعایت حجاب و عفاف مکاتبه کردیم الان باید برخورد کنیم و تا برخورد قضایی صورت نگیرد وضعیت بسامان نخواهد شد.
 

گلی بیان کرد: تاکنون چقدر به بازدارندگی عمل کردیم؟ چه قدر برخورد قانونی کردیم؟ اما انتظار ما از فرمانداری و حراست ادارات و سازمان‌ها این است که قانون سال 1365 را رعایت کنند.
 
وی در پایان ضمن درخواست احیای مجدد ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دخالت بعضی مسئولین همچون میراث فرهنگی و گردشگری در امر قضایی گلایه کرد و گفت: در برخی موارد دخالت‌ها باعث می‌شود که نتوانیم کارها را درست انجام دهیم و شاهد تلفات جانی، فرهنگی و مالی باشیم.

لزوم تشکیل تیم‌های بازرسی اصناف و نهادهای ذیربط جهت نظارت بر عرضه پوشاک مناسب اسلامی، ایرانی، تلاش در راستای به‌کارگیری بیش از پیش هنر برای ترمیم آسیب‌های اجتماعی، تشکیل تیم‌های تذکر لسانی با هدایت ستاد امر به معروف و همکاری نیروی انتظامی جهت احیای این فریضه به عنوان نظارت اجتماعی به ویژه در معابر اصلی اماکن عمومی شهر و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی علمی و کارشناسی ناهنجاری‌های اجتماعی موجود در شهرستان و مقابله با رواج ضدارزش‌ها، از جمله مصوبات نشست شورای فرهنگ عمومی دامغان بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    توطئه ها باز هم توهمات يك ذهن بيمار معلول
  • سامان مرادی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    «بدعت»، «خطر خرده‌فرهنگ‌ها»، «هنر و فرهنگ اصیل» و... اینها همان اصطلاحات حکومتی است که جامعه را قطبی می‌کند و افراد را به دو گروه متعهد و غیرمتعهد تقسیم می‌کند. این طرز نگاه تابحال مشکلات فراوانی درست کرده که هنوز هم ادامه داره. ما خودمون که تابحال از «متعهدها» خیری ندیدیم ولی حتما این اوضاع برای خودشون خیر فراوانی داره که هنوز همون ادبیات را در همه محافل به کار میبرن.
  • سامان مرادی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    «بدعت»، «خطر خرده‌فرهنگ‌ها»، «هنر و فرهنگ اصیل» و... اینها همان اصطلاحات حکومتی است که جامعه را قطبی می‌کند و افراد را به دو گروه متعهد و غیرمتعهد تقسیم می‌کند. این طرز نگاه تابحال مشکلات فراوانی درست کرده که هنوز هم ادامه داره. ما خودمون که تابحال از «متعهدها» خیری ندیدیم ولی حتما این اوضاع برای خودشون خیر فراوانی داره که هنوز همون ادبیات را در همه محافل به کار میبرن.
  • سامان مرادی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    «بدعت»، «خطر خرده‌فرهنگ‌ها»، «هنر و فرهنگ اصیل» و... اینها همان اصطلاحات حکومتی است که جامعه را قطبی می‌کند و افراد را به دو گروه متعهد و غیرمتعهد تقسیم می‌کند. این طرز نگاه تابحال مشکلات فراوانی درست کرده که هنوز هم ادامه داره. ما خودمون که تابحال از «متعهدها» خیری ندیدیم ولی حتما این اوضاع برای خودشون خیر فراوانی داره که هنوز همون ادبیات را در همه محافل به کار میبرن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها