پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
​هلن کلر چه‌کسی بود؟

گیر تامپسون در کتاب «هلن کلر چه‌کسی بود؟» نویسنده نابینا و ناشنوای آمریکایی را به نوجوانان علاقه‌مند به مطالعه سرگذشت افراد موفق، معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مطالعه سرگذشت افراد موفقی که علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها امیدشان را از دست نداده و توانسته‌اند با تلاش و پشتکار به موفقیت‌های چشمگیری برسند، می‌تواند سبب ایجاد انگیزه در افرادی شود که با کوچکترین مشکلی ناامید شده و در رسیدن به هدف‌شان احساس یأس و ضعف می‌کنند. 

گیر تامپسون در کتاب «هلن کلر چه‌کسی بود؟» که با تصویرگری نانسی هریسون و ترجمه فروغ فرجود از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده، داستان زندگی و موفقیت هلن کلر، نویسنده نابینا و ناشنوای آمریکایی، را بیان می‌کند و می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای مطالعه در تعطیلات آخر هفته باشد.

هلن آدامز کِلِر ۲۷ ژوئن ۱۸۸۰ در تاسکامبیا آلاباما متولد شد و  در ۱ ژوئن ۱۹۶۸ در ایستن کنتیکت درگذشت. او نویسنده نابینا و ناشنوای آمریکایی بود که در 18 ماهگی در اثر ابتلا به بیماری مننژیت، بینایی و شنوایی خود را از دست داد و ارتباطش با دنیای بیرون قطع شد. هنگامی که کلر شش سال داشت، او را به الکساندر گراهام بل نشان دادند و گراهام بل پس از معاینه، یک معلم ۲۰ ساله به نام آن سالیوان (میسی) را که در مؤسسه آموزش نابینایان پرکینز در بوستون فعالیت می‌کرد، برای آموزش او فرستاد.
 
کلر، بین سال‌های ۱۸۸۸ و ۱۸۹۰ زمستان‌ها را در مؤسسه پرکینز، برای آموزش خط بریل گذراند، سپس زیر نظر «سارا فولر» در بوستون، برای آموختن صحبت کردن، دوره‌ای آموزشی و تدریجی را آغاز کرد. او همچنین لب‌خوانی از طریق لمس دهان و گلوی شخص صحبت‌کننده را فرا گرفت. او از زمانی که در دانشگاه «رادکلیف» دانشجو بود، نگارش را آغاز کرد و این حرفه را ۵۰ سال ادامه داد. او علاوه بر «زندگی من» ۱۱ کتاب و مقالات بی‌شماری در زمینه نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر درآورده است.
 
گیر تامپسون در کتاب «هلن کلر چه‌کسی بود؟» با زبانی ساده به مخاطب می‌گوید که هلن چه کسی بوده، زندگی‌اش در کودکی چطور گذشته، چگونه به خودش درس می‌داده، خانم سالیوان چه تحولی در زندگی‌اش ایجاد کرده و سال‌های تحصیلش در مدرسه پرکینز و زندگی در نیویورک و کمبریج چگونه گذشته است.
 
در انتهای کتاب نیز به صورت خلاصه و تیتروار زندگی هلن کلر از سال 1880 یعنی تولدش در 27 جون، از دست دادن بینایی و شنوایی‌اش در 1882، انتشار داستانی با عنوان «داستان زندگی من» در 1903، نوشتن کتاب «در جریان زندگی» در 1929، نوشتن کتابی با عنوان «معلم من، آن سالیوان» در سال 1955 تا زمان مرگش در 1968 در  88 سالگی بیان شده است.
 
 

مطالعه زندگی‌نامه مشاهیر اگر به روشی جذاب نوشته شده باشد، می‌تواند مثل یک داستان پلیسی مهیج برای کودکان و نوجوانان مهیج باشد. درعین حال می‌تواند ارزشمندترین تجربه‌ها و درس‌های زندگی را به خواننده بیاموزد که یقینا در رشد و توسعه دانش و شخصیت او تاثیرگذار خواهد بود زیرا زندگی‌نامه آمیخته‌ای است از ماجراجویی‌ها، شهرت‌ها، ستیزها، تضادها، ایستادگی‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها و همه عناصر لازم برای تبدیل شدن به یک کتاب خواندنی را در بر دارد.
 
از سوی دیگر زندگی‌نامه ابزاری است برای آموزش خلاقیت، تفکر، استنتاج، داوری و پژوهش برای حل مساله و ترجمه این‌چنین زندگی‌نامه‌هایی می‌تواند الگویی برای نگارش زندگی‌نامه مشاهیر ایرانی باشد.
 
انتشارات فاطمی در مرحله اول با نگاهی داستان‌گونه و بیانی ساده همراه با اطلاعاتی مفید 10 عنوان از این آثار، شامل زندگی‌نامه دانشمندان و مشاهیر علمی، ورزشی و فرهنگی جهان را انتخاب و ترجمه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «پابلو پیکاسو چه‌کسی بود؟»، «مارک تواین چه‌کسی بود؟»، «ماری کوری چه‌کسی بود؟»، «چارلی چاپلین چه‌کسی بود؟» و «مارکوپولو  چه‌کسی بود؟» اشاره کرد.
 
انتشارات فاطمی کتاب «هلن کلر چه‌کسی بود؟» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 90 هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها