دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
برنامه‌های روز بزرگداشت حافظ اعلام شد/ صالحی و کزازی؛ سخنرانان ویژه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اعلام کرد: آئین‌های یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با نشست‌های علمی با موضوع «حافظ و انسان امروز» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در آستانه روز بزرگداشت حافظ (20 مهرماه)، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این روز پرداخت و افزود: بیست و سومین مراسم بزرگداشت حافظ از 18 مهرماه آغاز می‌شود و تا 21 مهرماه ادامه دارد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ویژه برنامه‌های یادروز حافظ با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت 19 در آرامگاه حافظ آغاز خواهد شد.

سهرابی از برپایی نمایشگاه نگارگری با موضوع حافظ و با آثاری از رضوان کریمی در روز 19 مهرماه خبر داد و گفت: امسال و با توجه به همزمانی روز بزرگداشت حافظ با ماه صفر، محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی ایرانی به همراه نی‌نوازی متناسب با این روزها، به اجرای برنامه موسیقی می‌پردازد.

وی با اعلام اینکه برنامه‌های یادروز حافظ در 29 شهرستان استان فارس برگزار خواهد شد، افزود: نمایشگاه آثار مهدی فلاح از خوشنویسان مطرح کشور که بارها دیوان حافظ را کتابت کرده است، ساعت 18 روز 20 مهرماه در نگارخانه تار و پود آغاز به کار می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس از قطعی شدن حضور دکتر میرجلال الدین کزازی در روز 21 مهرماه در شیراز و به مناسبت یادروز حافظ خبر داد و گفت: این استاد زبان و ادبیات فارسی در نشست تخصصی حافظ و ادبیات سخنرانی خواهد کرد.

سهرابی در ادامه به افتتاح نمایشگاهی از آثار خوشنویسان فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی این استان در روز 20 مهرماه در ساعت 18 اشاره کرد که حاوی آثار هنرمندان برجسته کشوری است.

وی به برنامه‌های جنبی یادروز حافظ هم اشاره کرد و گفت: گلباران مزار حافظ در صبح روز 20 مهرماه با حضور فرهنگ‌وران و هنرمندان و برگزاری ویژه برنامه دانش‌آموزی و دبیران طرح حافظ‌خوانی با مشارکت آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های بزرگداشت روز حافظ است.

در ادامه کاووس حسن‌لی، مدیر مرکز حافظ شناسی، موضوع سخنرانی‌های نشست علمی بیست‌ و سومین یادروز حافظ را اعلام کرد و با بیان اینکه بخش اول نشست‌های علمی یادروز حافظ از ساعت 8.15 دقیقه روز 20 مهرماه آغاز می‌شود، گفت: دکتر محمدعلی نعمت‌الهی (استاد دانشگاه علوم قرآنی) با موضوع انسان در نگاه حافظ و ملاصدرا، دکتر علی رجایی (استاد دانشگاه اراک) با موضوع تاريخ خلقت، مفهوم انسان و انسان بودن نزد حافظ و گوته، دکتر امیرحسین ماحوزی (استاد دانشگاه) پیرامون حافظ و روان‌شناسی ترس، دکتر نصرالله امامی (استاد دانشگاه اهواز) درخصوص حافظ و جامعه‌ انسانی پیرامونش سخنرانی می‌کنند.

دبیر علمی یادروز حافظ همچنین درباره سخنرانان بخش دوم نشست‌های علمی یادروز حافظ و موضوع سخنرانی‌های آنها عنوان کرد: دکتر اصغر دادبه (استاد دانشگاه) درباره حافظ و انسان امروز (حافظ برای انسان امروز چه حرفی دارد؟)، دکتر علیرضا نیکویی (استاد دانشگاه گیلان) پیرامون نقد رهیافت فلسفی به شعر حافظ (معطوف به پرسش‌های انسان)، کاوه بهبهانی (پژوهشگر) درخصوص حافظ، دیگری و دگرپذیری، سخنرانی می‌کنند.

حسن‌لی از رونمایی از دانشنامه 11 جلدی در یادروز حافظ خبر داد و درخصوص وضعیت پژوهشکده حافظ هم اعلام کرد: یکی از مطالبات ما از مدیران فرهنگی اختصاص زمین برای این پژوهشکده بود که خوشبختانه در محوطه تاریخ چهل مقام در جوار آرامگاه حافظ از سوی استانداری فارس قطعه زمینی اختصاص یافت.

وی از رفع موانع قانونی این زمین خبر داد و افزود: چند ماهی است که روی طراحی نقشه این پژوهشکده کار می‌کنیم و در این ارتباط با معماران برجسته کشوری رایزنی کردیم تا طرح اولیه ارایه کنند.

حسن‌لی با بیان اینکه پس از داوری نهایی طرح ساخت پژوهشکده حافظ اعلام خواهد شد، گفت: امیدواریم با نهایی شدن زمین، مسیر ساخت این پژوهشکده هموار شود.

مدیر مرکز حافظ شناسی در دفاع از عملکرد آن، گفت: در 20 سال گذشته یش از 15 هزار نفر دوره‌های حافظ شناسی را در این مرکز گذرانده‌اند.

دبیر علمی بزرگداشت حافظ از تولید 300 مقاله در طول این سال‌ها خبر داد و اضافه کرد: نزدیک 50 مقاله برای نشست‌های علمی یادروز حافظ بیست و سوم سفارش داده شد.

وی همچنین از تولید 30 برنامه تلویزیونی 50 دقیقه‌ای برای کشورهای حوزه بالکان خبر داد و تصریح کرد: با برگزاری مراسم یادرروز حافظ قطعا انتظار ساخت یک سالن برای این شخصیت جهانی نداریم، زیرا این خواست همگانی نیاز به یک اراده ملی داریم.

حسن‌لی با تصریح اینکه در طول سال‌های اخیر دست کم به 5 چهره بین‌المللی نشان حافظ شناسی اعطا شد، گفت: این درحالی است که 327 نشست حافظ شناسی و خوانش دیوان حافظ با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مرکز حافظ‌شناسی برگزار شده است.

دبیر علمی بزرگداشت حافظ در عین حال از برگزاری برنامه‌های یادروز حافظ در 30 کشور دیگر خبر داد و پیرامون نکوداشت پرویز خائفی و جمال زیانی به عنوان حافظ پژوهانی که در سال جاری رخ در نقاب خاک کشیدند، اعلام کرد: در مراسم یادروز حافظ در قالب نماهنگی یادمان این چهره‌های ماندگار گرامی داشته می‌شود.

نشست‌های علمی بیست و سومین یادروز حافظ با موضوع «حافظ و انسان امروز» از ساعت 8.15 تا 12.30 روز شنبه 20 مهر در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها