شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
نوشتن گروهی درباره یک مکان مشخص، منجر به تنوع در نگاه راوی و زاویه دید می‌شود

محمودی ایرانمهر با اشاره به نوشتن گروهی جمعی از نویسندگان گفت: از نکات مهم این گروه، همکاری برای شکل‌گیری مجموعه داستانی است که منجر به تنوع در نگاه راوی و زاویه دید می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نشست رونمایی از دو مجموعه‌داستان «کافه رُس» و «ناصر‌خُله، ناصرشاه» اثر نویسندگان حمید شهیری، فروزان اسکندری، مژگان شعبانی، سارا رحمانی نهوجی، سپهر سهرابی و احمدرضا احمدوند روز جمعه (12 مهرماه) با حضور علاقه‌مندان به ادبیات و علیرضا محمودی ایرانمهر به عنوان منتقد در کتابفروشی نشرچشمه کارگر برگزار شد.

 این دو کتاب از سوی گروهی از نویسندگان نوشته شده است که در یک مجموعه کنار هم کار می‌کنند. این گروه نویسندگان در هر کتاب درباره یک موقعیت مکانی مشخص (لوکیشن) داستان می‌نویسند. کتاب اول این گروه نویسندگان به نام «گورستان می‌رقصد» سال گذشته منتشر شد که همه داستان‌های این کتاب در گورستان است. البته هر داستان با سبکی مختلف و با نگاهی متفاوت نوشته شده است. کتاب دوم «کافه رُس» به موقعیت مکانی کافه می‌پردازد و در کتاب سوم به فضای یک قلعه باستانی پرداخته‌اند. درواقع در این کتاب‌ها نویسندگان خود را در یک موقعیت مکانی مشخص قرار می‌دهند و هر یک به بیان یک داستان می‌پردازند.
 


این نشست با صحبت‌های محمدجواد کاوه شروع شد که گردانندگی جلسه را به عهده داشت و به معرفی گروه ژو و نشر نسک پرداخت. وی گفت: نشر نسک حامی نویسندگان جوان است. این گروه از نویسندگان فعالیتشان را از بهمن 96 شروع کرد و این دو مجموعه داستان، مجموعه‌های دوم و سوم این گروه است. مجموعه  اول این گروه «گورستان می‌رقصد» نام داشت. سپس؛ «کافه رس» و سوم؛ «ناصر خله، ناصر شاه»
 
در ادامه نشست، علیرضا محمودی ایرانمهر، به معرفی داستان‌های این دو مجموعه پرداخت و گفت: از نکات مهم این گروه، همکاری گروهی برای شکل‌گیری مجموعه داستانی است که منجر به تنوع در نگاه راوی و زاویه دید می‌شود.
 
نویسنده «ابر صورتی» گفت: نکته بعدی؛ وجوه مشترکی است که در کل داستان‌ها با هم هماهنگ می‌شوند و این خاصیت خود مکان انتخابی است که برخی مشترکات را می‌سازد.

این نوع سبک کار با محوریت یک مکان، مثل یک منشور است که از هر زاویه، رنگی از آن ساطع می‌شود.
 
در ادامه، ناشر این گروه که خود از نویسندگان مجموعه است، اظهار امیدواری کرد بتواند راهگشای نویسندگان جوان با استعداد و مشتاق باشد.
 
در پایان، حاضران در جلسه به خرید کتاب با امضای نویسندگان پرداختند.

از جمله حاضران در این جلسه می‌توان به پرستو محبی، یزدان سلحشور، پریوش کامیار و محمد دستگردی اشاره کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها