شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
علامه طباطبایی به معنای واقعی در حوزه تحول ایجاد کرد

آیت‌الله رضا استادی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شیخ ‌هادی فقهی از شاگردان علامه طباطبایی، گفت: کسی که به معنای واقعی در حوزه تحول ایجاد کرد، ایشان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مراسم بزرگداشت آیت‌الله شیخ ‌هادی فقهی از شاگردان علامه طباطبایی با پیام آیت الله سبحانی از مراجع تقلید و با حضور آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره)، آیت‌الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه علمیه، آیت‌الله تحریری عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی، آیت‌الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، در بیت علامه طباطبایی در قم برگزار شد.

آیت‌الله استادی در ابتدای این مراسم به فلسفه برپایی این نوع جلسات و بزرگداشت عالمان دینی اشاره کرد و سپس گفت: وقتی به منزل کسانی مانند آیت الله طباطبایی می‌رویم، باید بررسی کنیم که ایشان چگونه زندگی کرده است که افراد زیادی به سمت او جلب و جذب شدند.

این استاد بزرگ تفسیر قرآن کریم در توضیح این مسئله افزود: علامه طباطبایی منزل بسیار ساده‌ای داشت و تا آخر عمر مستأجر بود ولی بازدهی بسیار فراوانی داشت که این موضوع از خصوصیات اصلی اهل علم است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه زمان زیادی از ورود علامه طباطبایی به حوزه نگذشته بود که استادان و فضلایی بسیار دور ایشان جمع شدند، ادامه داد: این مسئله ریشه در ویژگی‌های برجسته علامه داشت؛ علامه طباطبایی که به قم آمد، وضع فلسفه، تفسیر و عقاید به‌خوبی مطرح شد و عده‌ای از افاضل و کسانی مانند آیت‌الله العظمی مکارم و آیت‌الله مصباح در محضر ایشان تحصیلِ تفسیر و فلسفه کردند.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه اولین ویژگی علامه، ملا بودن و دانش بالای او بود که عمدتا آن را در 10 سال اول طلبگی به دست آورده بود، تصریح کرد: من نشنیدم کسی به درس ایشان برود و آن را نپسندد؛ به‌خصوص وقتی جلد اول تفسیر ایشان منتشر شد، افراد بیشتری هم جذب درس او شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در خصوص تحول عمیقی که توسط علامه طباطبایی در حوزه علمیه ایجاد شد، گفت: این عالم دینی تفسیر را با قدرت وارد حوزه علمیه کرد و علاقه‌مند به اهل بیت (ع) بود و در همه امور به ائمه معصوم (ع) توسل داشت.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله فقهی از شاگردان علامه طباطبائی و مترجم کتاب «سنن النبی (ص)»، در طول حیات بابرکت خود در ساحت خدمت ‌به مکتب اهل بیت (ع) پرونده‌ای پرافتخار از خود به یادگار گذاشت.

این استاد حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علامه طباطبایی علاوه بر تهذیب به صورت جدی به فلسفه و فقه و اصول پرداخت، بیان کرد: تهذیب در کنار تحصیل جواب می‌دهد. یعنی فرد باید هم ملا و هم مهذب باشد؛ به‌خصوص در این زمانه که فریاد از همه جا بلند است که حوزه باید پاسخگوی سؤالات باشد و دین مردم را تقویت کند. بنابراین اگر کسی ملا نباشد، کاری از او ساخته نیست.

آیت‌الله استادی عنوان کرد: دومین ویژگی علامه طباطبایی، تواضع و فروتنی بیش از حد او بود؛ تواضع در رفت و آمد و تواضع علمی که زبانزد و سرآمد و مایه تعجب بسیاری از افراد بود؛ وقتی به او گفتند که کتاب برای مدارس و دبیرستان بنویس، نوشت و از آن ابا نکرد.

وی تواضع را پذیرش حق معرفی کرد و گفت: برخی پذیرش حق را قبول نمی‌کنند ولی ایشان این ویژگی را داشت و با وجود داشتن این همه علاقه‌مند و مرید، اهل مرید و مرادبازی نبود و مکررا تنها در خیابان راه می‌رفت بدون اینکه کسی همراه او باشد.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه برخی بازده زیادی ندارند ولی برداشت زیادی دارند و برخی تنها برداشت دارند، تاکید کرد: علامه طباطبایی بدون اینکه برداشت مادی داشته باشد، بازده زیادی داشت و کسی به معنای واقعی در حوزه تحول ایجاد کرد، ایشان بود؛ در آن دوره تفسیر جلوه‌ای نداشت ولی او بدون هیچ‌گونه توقعی بزرگترین تفسیر را نوشت.

وی با بیان اینکه شاگردانی که از علامه طباطبایی باقی مانده است، از آثار ماندگار علامه است، اظهار کرد: 30 اثر از علامه طباطبایی به‌جامانده است که مهم‌ترین آن تفسیر المیزان است که این کتاب برای همیشه ماندگار شد. حوزه و طلاب جوان باید قدر خدمات بزرگان را بدانند و از آن درس بگیرند.
 

مرحوم آیت الله فقهی ارتباط خاص تربیتی با علامه طباطبایی داشت
در ادامه این مراسم آیت‌الله محمدباقر تحریری عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در سخنانی درباره اخلاص در عمل، گفت: اخلاص دو نوع است؛ یکی اخلاص در عمل است و آن هم دارای مراتبی است. اخلاص دیگر، اخلاص خود برای خداست که قدم نهادن در وادی مخلصیت است و خداوند انسان را با فراهم کردن شرایطی با اخلاص خودش، مخلَص می‌گرداند.

وی تاکید کرد: عده خاصی در میان انسان‌ها با مجاهدت‌های بسیار پیچیده در مسیر حق گام برمی‌دارند، باید در حرکت خود تحرک داشته باشیم تا عنایت الهی نصیبمان شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه عده‌ای خاص در میان انسان‌ها با مجاهدات بسیار پیچیده به مقام سابق بالخیرات می‌رسند، یادآور شد: خداوند فرمود که ما کتاب را به ارث برای بندگان خود گذاشتیم؛ انسان‌ها در مواجهه با این کتاب سه دسته هستند، ظالم به نفس خود، مقتصد و سابق بالخیرات به اذن الهی، که سابق خیرات می‌توانند به حقایق این کتاب برسند.

آیت‌الله تحریری گفت: انسان‌ها در مرحله نهایی به‌ جایی می‌رسند که هیچ‌چیزی در مقابل آن حق مطلق، نمی‌بینند که علامه طباطبایی از وارستگان این مسیر بود و سعی کرد شاگردان خودرا در این مسیر قرار دهد.

عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی بیان کرد: علما و شهدا و امام راحل در مسیر رضای الهی و خیرات گام برداشتند و علاوه بر اینکه به معارف اسلام مجهز شدند، به حقایق عمیق این معارف دست پیدا کردند.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این راه صرفا برای امامان نیست بلکه راه برای کسانی هم که بخواهند با شرایط بسیار دشوار و سنگین در این مسیر حرکت کنند، باز است تا به گونه‌ای که شیطان در ساحت وجودی آنان راه نیابد و به جایگاهی برسند که به اندازه خود توان توصیف خداوند را داشته باشند.

آیت‌الله تحریری تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله فقهی، مهدی به این هدایت شده بود؛ علاوه بر اینکه در محضر علامه طباطبایی، مباحث تفسیری و فلسفی را فرا گرفت ارتباط خاص تربیتی هم با مرحوم علامه داشتند و با برخی افراد که از خواص شاگردان علامه در تهران بودند، مجمعی ایجاد کرده بودند که بنده تا حدودی به خاطر دارم. مرحوم پدرم از شاگردان اولیه علامه طباطبایی با برخی هم‌دوره‌ای‌ها جلسات معنوی داشتند.

وی با اشاره به حدیث معراج بیان کرد: خداوند در این مجلس یگانه با پیامبر (ص) ذکر خیرهایی از اهل آخرت و محبین خاص خود دارد که این‌ها در مسیری حرکت می‌کنند که همواره در مبارزه با هواهای نفسانی هر روز ۷۰ بار کشته می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها