پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت برای همایش کتاب سال بانوان

نماینده آیت‌الله سیستانی گفت: برای همایش کتاب سال بانوان برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشید تا در سال بیستم برگزاری به تعداد مطلوبی کتاب و آثار علمی پژوهشی به زبان‌های مختلف دنیا برسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، اعضای شورای سیاستگذاری و ستاد برگزاری دومین همایش کتاب سال بانوان، چهارشنبه‌(نهم شهریورماه) با حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی با اشاره به اینکه اصل حضور بانوان در عرصه تحصیل علوم دینی، مساله مبارکی است که باید قدردان آن بود، گفت: پس از انقلاب هر چند در حوزه‌های مختلف گام‌هایی برداشته و کارهای خوبی هم انجام شد، اما باید قبول کنیم که حرکت ما در برخی موارد منظم و سیستماتیک و براساس توصیه امیرمومنان علیه‌السلام که «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» نبوده است.

حجت‌الاسلام شهرستانی با تاکید بر آنکه باید در مدیریت کلان خود در همه عرصه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی که بانوان بخشی از آن هستند آسیب‌شناسی و بازنگری کنیم، بیان کرد: مجید مجیدی، کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) می‌گفت، مسیحیان تاکنون 200 فیلم درباره حضرت مسیح، یهودیان 100 فیلم درباره حضرت موسی و بوداییان 40 فیلم در مورد بودا ساخته‌اند، در حالی‌که ما مسلمانان تنها 2 فیلم درباره پیامبر اسلام‌(ص) ساخته‌ایم که این نشان از کم‌کاری و کم توجهی ما به مقوله‌های فرهنگی است.

نماینده آیت‌الله سیستانی با بیان اینکه دشمنان در طول این سال‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا ما را تضعیف و حذف کنند، افزود: با این حال ما باید برای فعالیت‌ها و برنامه‌هایمان با توجه به توطئه دشمنان برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام شهرستانی، علت مهاجرت استعدادهای ملی به خارج از کشور را فرهنگ‌سازی نادرست و برخی کم‌کاری‌ها عنوان کرد و گفت: در کشور ما آموزش و پرورش وجود دارد، در حالی‌که تربیت و پرورش انسان همواره مقدم بر آموزش است و زیرساخت فرهنگی کشور «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل کشور مساله بانوان است، افزود: ما برای این نیمی از جمعیت کشور، برنامه مدون و سیاست درست و مطلوبی نداشته‌ایم و باید قبول کنیم در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم برای همین تبلیغات دشمن نسبت به اینکه زنان شهروندان درجه دو و سه در جامعه اسلامی هستند به راحتی مورد قبول واقع می‌شود و این برای ما در داخل و خارج از کشور ایجاد مشکل می‌کند.

نماینده آیت‌الله سیستانی توجه به آموزش زبان در حوزه‌های علمیه را مهم ارزیابی کرد و گفت: به‌عنوان مثال در دنیا بیش از 650 میلیون نفر اسپانیولی‌زبان وجود دارد که بانوان طلبه باید با یادگیری این زبان و زبان‌های دیگر آمادگی خود را برای ارائه اسلام ناب در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و تبلیغ به همه مردم جهان کسب کنند. این در حالی است که کل فارسی زبانان جهان به 200 میلیون نفر نمی‌رسند، ولی همه تولیدات علمی و ترویجی ما به زبان فارسی است.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید سیستم خودمان را تغییر دهیم بیان کرد: هر چند این کار زمان‌بر است و اگر الان شروع کنیم 10 سال دیگر نتیجه می‌دهد، شبکه ماهواره‌ای «هدهد» ویژه کودکان و نوجوانان را با همین نگاه ایجاد کردیم؛ حضرت امام هم سال 42 فرمود یاران من همین کودکانی هستند که در گهواره‌اند، این نگاه بلندمدت باید در همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها وجود داشته باشد تا موفقیت ما دو چندان شود.

حجت‌الاسلام شهرستانی ادامه داد: در میان بانوان، کسانی هستند که در سطوح بالای علمی و مهارتی قرار دارند و می‌توانند با فعالیت خود در جامعه جریان‌ساز باشند، این بانوان باید شناسایی و حمایت شوند تا الگویی مطلوب برای همه بانوان شوند.

نماینده آیت‌الله سیستانی گفت: برای همایش کتاب سال بانوان برنامه‌ریزی بلند‌مدت داشته باشید تا در سال بیستم برگزاری به تعداد مطلوبی کتاب و آثار علمی پژوهشی به زبان‌های مختلف دنیا برسید و نتیجه و محصول آن قابل مشاهده در کل جهان باشد.

در بخش دیگری از این دیدار حجت‌الاسلام سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا (ع)، با اشاره به اینکه همایش کتاب سال بانوان پس از انجام مطالعات مختلف با هدف شناسایی، تقویت و جهت‌دهی ظرفیت پژوهشی بانوان کشور در زمینه علوم‌انسانی و اسلامی از سال گذشته در جامعه‌الزهرا (ع) کلید خورده است، بیان کرد: جامعه‌الزهرا (ع) با حضور حدود 1000 استاد در سطوح مختلف و رشته‌های متنوع فقه و اصول، کلام، فلسفه، روان‌شناسی، تاریخ و دیگر رشته‌های علوم دینی و تحصیل بیش از 20 هزار طلبه در بخش حضوری و غیرحضوری، ظرفیت علمی قابل توجهی دارد که می‌تواند در پشتیبانی و جهت‌دهی به ظرفیت علمی زنان نقش‌آفرینی کند.

مدنی ادامه داد: بر همین اساس سال گذشته نخستین همایش کتاب سال بانوان طراحی و فراخوان عمومی داده شد، حدود 600 اثر به همایش واصل شد و بیش از 100 استاد حوزه خواهران و برادران در 11 گروه علمی در سه مرحله این آثار را مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت از 12 اثر برگزیده بانوان تقدیر به عمل آمد، در بخش ویژه با موضوع زن و خانواده نیز آثار خانم‌ها و آقایان مورد بررسی قرار گرفت و از برگزیدگان تقدیر شد.

رییس شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان افزود: امسال برای دومین سال آماده می‌شویم تا این همایش را در حوزه آثار منتشر شده به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها برگزار کنیم.

آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم‌انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح که در سال‌های 97 و 98 نگاشته شده و رساله‌های سطح چهار و دکتری بانوان در عرصه علوم‌انسانی اسلامی که در سال‌های 97 و 98 دفاع شده است در این همایش پذیرفته می‌شود.

همچنین در بخش ویژه این همایش، آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده که در سال‌های 97 و 98 منتشر شده مورد پذیرش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهلت ارسال آثار به این همایش تا پایان مهرماه اعلام شده و پژوهشگران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه و از طریق پنل شخصی، آثار خود را ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها