چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
نخستین جایزه کتاب سال فارس اسفندماه 98 برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از انتشار فراخوان نخستین جایزه کتاب سال این استان با هدف احیا قلم و نام بزرگان فارس در آینده نزدیک و همچنین برگزاری آئین اختتامیه آن ر اسفندماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شامگاه سه‌شنبه 9 مهرماه در آیین رونمایی از پوستر نخستین جایزه کتاب سال استان فارس که با حضور اهالی فرهنگ و هنر این استان و به میزبانی خانه تاریخی فروغ الملک در بافت تاریخی سنگ سیاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه اختتامیه این جایزه در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، محورهای پذیرش آثار در این رویداد فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این جایزه به طور کلی در سه حوزه «ادبیات»، «تاریخ» و «هنر و معماری» برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این جایزه اولویت با کتاب‌ها و پژوهش‌هایی است که به معرفی، تبیین و تشریح فرهنگ جنوب کشور پرداخته باشند، عنوان کرد: نخستین جایزه کتاب سال فارس با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، موسسه خانه کتاب و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی فارس با یادآوری اینکه پیش از این در استان چنین جایزه‌ای برگزار نشده و این اتفاق برای نخستین بار به وقوع می‌پیوند، گفت: در گذشته رویدادهایی مانند جشن فرهنگ فارس را داشتیم که در جریان آن از نویسندگان و فرهنگوران استان تقدیر می‌شد، اما این جایزه با هدف شناسایی هرچه بیشتر ظرفیت‌های موجود و همچنین احیاء قلم و نام بزرگان این سرزمین به اجرا در خواهد آمد.

سهرابی از اهدا جایزه‌ای نفیس برای برگزیده کتاب سال استان فارس خبر داد و گفت: این رویداد با جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی و جلال آل احمد تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد.

در بخش دیگری از این برنامه محمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس در سخنانی به تبیین سابقه فرهنگی و هنری شهر شیراز پرداخت و گفت: شیراز بدون هیچ اغراقی یکی از پایتخت‌های فرهنگی تمدن ایران است و آنچه به عنوان تمدن ایرانی اسلامی می‌شناسیم، در این شهر وجود دارد.

این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به اینکه نخستین نظریه‌پردازان هنر خوشنویسی، شیرازی بوده‌اند و این هنر در شیراز ریشه دارد، گفت: شیراز مکاتب مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان از مکتب فلسفه، موسیقی، عرفان، نقاشی و... نام برد.

وی با ابراز تاسف از اینکه به‌خوبی به این مکاتب پرداخته نشده و حتی در مورد تاریخ نقاشی و مکتب نقاشی شیراز مستندات شایسته و بایسته‌ای نداریم، گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که یک محقق مصری کتابی 500 صفحه‌ای را در مورد نقاشی شیراز تالیف کرده است.

خالصی یکی از عوامل موثر در عدم انتخاب شیراز به عنوان شهر خلاق را مسئولان این شهر و استان دانست و گفت: واقعیت این است که مسئولان تاکنون فضایی را فراهم نکرده‌اند که نویسندگان، هنرمندان و ادبای خلاق این شهر خودشان را به جهانیان معرفی کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری جایزه کتاب سال فضایی را فراهم کند که آثار و اندیشه‌های بزرگان این شهر دیده، شنیده و خوانده شود و زمینه‌های رشد و ارتقاء اندیشه‌ها را فراهم کند.

در ادامه این برنامه داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات «نوید شیراز» نیز در سخنانی خواستار توجه به محتوای کتاب‌ها در داوری جایزه کتاب سال استان فارس شد و گفت: باید پذیرفت که مشکلات چاپ و نشر باعث شده تا انگیزه بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان برای انتشار کتاب کاهش یابد و برخی هم متاسفانه صرفا برای امتیاز و سابقه کار در حد 100 نسخه کتاب منتشر می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه قانون حقوق مولفین و مصنفین (کپی رایت) در کشور رعایت نمی‌شود، ابراز کرد: امیدوارم ناشران و مترجمین به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا نگاه منفی که نسبت به ایران در این زمینه وجود دارد، تغییر کند.

پیشنهاد راه‌اندازی انجمن ویراستاران در شیراز
نویدگویی همچنین خواستار توجه ویژه به موضوع ویراستاری کتاب‌ها شد و گفت: پیشنهاد می‌دهم انجمن ویراستاران در شیراز راه‌اندازی شود.

به گفته مدیر انتشارات نوید شیراز در داوری جایزه کتاب سال استان فارس باید به مسائل فنی چاپ کتاب‌ها نیز توجه شود، چراکه متاسفانه اکثر ناشران در بحث‌های فنی چاپ کتاب ضعیف عمل می‌کنند.

وی در عین تاکید بر توجه به موضوع ادبیات کودک، خواستار پرهیز از نگاه‌های یک‌سویه به موضوعات خاص در داوری آثار در این جایزه شد.

پس از سخنرانی نویدگویی، منصور اوجی شاعر پیشکسوت شیرازی برای حاضران شعر صلح خود را قرائت کرد و گفت: بهشت جایی است که صلح باشد و جهنم جایی است که آتش جنگ در آن شعله‌ور است.

در ادامه این برنامه مصطفی ندیم، استاد دانشگاه به تشریح جغرافیای فرهنگی شیراز پرداخت و گفت: جغرافیای فرهنگی این شهر با اعتدال نسبت زیادی دارد و باید از نویسندگان و کسانی که به حفظ این جغرافیا و آثار این شهر کمک می‌کنند، حمایت کرد.

وی با تاکید براینکه برخلاف تصور برخی افراد، امروزه جامعه غرب به رابطه نزدیک سنت و توسعه واقف شده است، تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم فضاهای سنتی شهر حفظ شوند؛ چراکه این فضاها می‌توانند به نوعی در هویت ما اثرگذار باشند.

ندیم یکی از راه‌های حفظ هویت‌های مکانی و حس مکان را داستان‌ها و نوشته‌ها دانست و گفت: نویسندگان می‌توانند با آثار خود در حفظ این هویت‌های مکانی موثر باشند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه به موضوع حفظ هویت‌های مکانی در جامعه توجه کافی نمی‌شود و حتی برخی بناهای تاریخی و خاطرات آنها نابود می‌شوند، گفت: قصه‌ها و روایت‌ها و کتاب‌ها می‌توانند این خلأ را برطرف و هویت‌های مکانی را برای نسل فعلی و نسل‌های آینده ماندگار کنند.

همچنین معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سخنانی پیرامون این جایزه گفت: با رونمایی از این پوستر، وارد فاز اجرایی و ثبت نام از ناشران و مولفین خواهیم شد تا آثار خود را با توجه به شرایط آیین نامه‌ای و موضوعات فراخوان، به دبیرخانه جایزه کتاب سال که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مستقر است، ارائه کنند.

مهدی امیدبخش همچنین عنوان کرد: نشست‌هایی به منظور هم‌اندیشی و تبادل نظر با فعالان حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی و مدیران انجمن‌ها و اتحادیه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی نیز در روزهای چهارشنبه دهم و پنجشنبه یازدهم مهر ماه جاری در همان محل برای تعامل با هنرمندان این رشته‌ها و ارائه دیگاه‌ها جهت کیفیت بخشی فعالیت‌هایی که قرار است برون سپاری شود و برنامه‌هایی که بناست تا با همراهی و همکاری این فعالان عرصه فرهنگ، ادب و هنر و انجمن‌ها و اتحادیه به ظهور رسد، برگزار خواهد شد.

در پایان این برنامه سیروس رومی، از پیشکسوتان مطبوعات فارس در سخنانی به سابقه طولانی شیراز در زمینه داستان اشاره و عنوان کرد: شیراز با حضور نویسندگان صاحب‌نام خود به نوعی قطب داستان‌نویسی ایران است.

وی افزود: داستان تاثیر زیادی در افزایش ارتباط اجتماعی، توسعه فرهنگ، تلطیف روحیه مردم و همچنین آموزش و تربیت اجتماعی دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    سلام،کتاب سال فارس که قرار بود ۱۹اسفند ۹۸ معرفی بشه،به خاطر کرونا لغو شد،درست،چرا اینترنتی نگفتن برنده کیه؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها