سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
کانون پرورش فکری فارس در تدوین علمی قصه‌های بومی بکوشد

ابوالقاسم فقیری، نویسنده قصه‌های مردم فارس، گفت: از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس می‌خواهم گردآوری قصه‌های بومی و محلی را به صورت علمی و مدون پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین اختتامیه جشنواره استانی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی صبح امروز سه‌شنبه 9 مهرماه در اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان راه‌یافته به جشنواره منطقه ای برگزار شد.

ابوالقاسم فقیری نویسنده پرکار شیرازی در جمع برگزیدگان مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی فارس، گفت: قصه‌ها یکی از جلوه‌های فرهنگ فارس هستند؛ در زمینه فرهنگ مردم این استان کار شده است و تقریباً 90 نفر در این زمینه صاحب کتاب هستند.

وی در ادامه با نام بردن از این افراد، افزود: با این همه باور داریم همتی باید تا قصه‌های فارس بزرگ را گردآوری کنیم، زیرا قصه‌های محلی و بومی به مرور در حال کمرنگ شدن است.

نویسنده کتاب «آهو بچه خواب من» عنوان کرد: 70 سال از عمرم را با قصه‌ها همراه بودم، امیدوارم مدیران شایسته کانون پرورش فارس که در طول سال نشست‌های فرهنگی متعددی برگزار می‌کند و از گوشه‌های استان افراد را گرد هم می‌آورد، فرصتی به من بدهند که به طور علمی مراحل جمع آوری قصه‌های استان را آموزش دهم.

فقیری که از چهره‌های مطرح ادبی شیراز به شمار می‌رود، تصریح کرد: هیچ چیز جای قصه را نمی‌گیرد؛ بگذارید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس این گنجینه را به نسل‌های بعد منتقل سازد.

وی که کتاب سه جلدی قصه‌های مردم فارس نوشته است، در خصوص انواع قصه در استان فارس، گفت: ما در اینجا متل، متلک، قصه، اسطوره، حکایت و .. داریم و در ممسنی هم به قصه متیل می‌گویند.

این نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه، افزود: قصه، شیرینی ویژه خودش را دارد و شبیه هیچ چیز نیست و قصه همداد آرزو دارد؛ هر ملتی قدیمی‌تر باشد قصه‌های کهن تری دارد.

ابوالقاسم فقیری در ادامه این مراسم، قصه‌هایی از آیین‌ها و فرهنگ‌های استان فارس برای حاضران خواند و سپس پوستر کتاب سه جلدی این نویسنده شیرازی رونمایی شد.

در این مراسم مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس هم در سخنانی گفت: در این دو روز شاهد رقابتی تنگاتنگ میان قصه‌گویان در گروه‌های سنی مختلف بودیم.

داستان گویی به عنوان پدیده‌ای هم‌آوا نقشی در خور توجه در پرورش داشته است
زهرا افتخاری افزود: از نخستین بارقه‌های پدیداری داستان‌ها در صحنه تاریخ تا پیدایش سندبادنامه‌ها و منظومه‌های غنایی داستانی فارس، داستان‌گویی به عنوان پدیده‌ای هم آوا نقشی در خور توجه در پرورش داشته است، مگر این نیست که خاطره‌ها و آرزوها با قصه‌ها پیوند می‌خورند؟!

وی ادامه داد: گویی داستان‌ها و قصه‌ها آوایمان را در وسعتی سبز می‌پرورانند و می‌رویانند آنچه را که شدنی است؛ آنجا که پیوند میان کلمه، تفکر، اندیشه و قلم برقرار می‌شود، هنگامه داستان نویسی و قصه گویی است.

مدیرکل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان فارس، گفت: در هجوم فرهنگ‌های مهاجر و مهاجم، قصه گویان هستند که می‌توانند به پاسداری فرهنگ بپردازند و میان فرهنگ دیروز و امروز پلی خلاقانه بزنند.

به گفته وی، اتفاق تازه جشنواره امسال استفاده از ارزیابان و داوران بخش نوجوان بود که با تعهد و تخصص به داوری قصه‌ها پرداختند.

وی اضافه کرد: حضور نوجوانان قصه گو که با حس شادابی و سرزندگی با خلاقیت و نوآوری رقابتی سالم را به تصویر کشیدند، از ویژگی‌های این دوره جشنواره استانی قصه گویی بود.

افتخاری، تاکید کرد: در این جشنواره محتوای قصه‌ها با مهارت‌های زندگی پرورش یافت و با دید مثبت به فرایند بیست و سوم نزدیک شدند.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، 260 نفر از قصه گویان این دوره جشنواره از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی بودند که داستان‌های شیرین محلی و بومی را در سینه خویش حفظ و نگهداری می‌کنند.

در ادامه، ایران امیری، مادربزرگ قصه گو از شهر آباده به گفتن قصه‌ای بومی با عنوان «نمکی» پرداخت، سپس رئیس حوزه هنری استان فارس در این آیین، گفت: گاهی عقب ماندگی‌های فرهنگی را می‌خواهیم با کلام جبران کنیم درحالیه فارس از ما خیلی جلوتر است.

محمد کرم‌اللهی، افزود: فارس خود قصه‌ای ماندگار و حکایتی جاودان از گذشته و هدیه‌ای برای امروز از باب فرهنگ، ادب و معرفت این سرزمین بالا بلند و پر پر و بال است.

به گفته رییس حوزه هنری فارس، استان فارس دارای قله‌هایی است که در فضای فرهنگی و فکری جامعه خود توانسته‌اند منشا بالندگی باشند.

وی، اضافه کرد: فارس از ما خیلی جلوتر است گاهی عقب ماندگی‌های فرهنگی را می‌خواهیم با کلام جبران کنیم، استان فارس هیبتی به غایت بشکوه و بالنده دارد.

فارس برای جهانیان سفره فهم و فرهنگ را به ارمغان آورده است
کرم اللهی ادامه داد: فارس برای جهانیان سفره فهم و فرهنگ را به ارمغان آورده است و گاهی به حافظ آغشته است که همه جهان را به حقیقت فرا می‌خواند و گاهی از خوان گسترده سعدی بهره‌مند است که صلح و آشتی را به جهان ارایه می‌کند.

به گفته رئیس حوزه هنری استان فارس، قله‌های فرهنگی و ادبی فارس همه جهان را به بزرگی فرا می‌خوانند و همه را از بدسگالی می‌رهانند و دعوت به زیبایی و شناخت یکدیگر می‌کنند.

وی در ادامه، گفت: فهم شیراز به این خاطر سخت می‌شود زیرا برای رسیدن به گوشه‌های ناشناخته آن راهی طولانی در پیش است.

کرم اللهی، افزود: برای فهم میدان فرهنگی شیراز باید از کوچه باغ‌های آن گذشت که یکی از این کوچه‌های پرشما آن، برادران فقیری هستند؛ کسی از کوچه حافظ، سعدی، قاآنی، فرصت و ... بگذرد می‌تواند به فهم شیراز برسند.

وی، اضافه کرد: عده ای هم از کوچه باغ‌های فقیری به فهم شیراز می‌رسند، زیرا اینان چشمه‌های زاینده فرهنگ و ادب این خطه، در خویش چشمه جوشنده و اهل اندیشه و حکمت آفرینی هستند.

در پایان این آیین پس از قرائت بیانیه هیئت داوران متشکل از ملک چیذری، محمد مهدی شب‌بویی و امید مسعودی، از 17 برگزیده مرحله استانی جشنواره قصه گویی تقدیر شد.

بر این اساس، در بخش زنان و مردان برگزیده، مریم جمالی از فسا، مریم کشتکار از مرودشت، سمیه یزدان بخش از مرکز 4 شیراز، محمدجواد علیمردانی از نی ریز و سعیده عزیزی از مرودشت معرفی شدند.

همچنین در بخش دختران و پسران، ثنا بهزادی از داراب، رعنا کارگری از بوانات و عسل مصفا از مرکز شماره 2 شیراز برگزیده شدند.

در بخش برگزیدگان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های مرحله استانی جشنواره قصه گویی، ایران رحیمی از آباده با قصه «نمکی ای نمکی»، عبدالصمد کوشگکی از جهرم با قصه «خیجه چاهی» و گلبانو رضایی از بوانات با قصه «قلب مادر» لوح تقدیر و جایزه دریافت کردند.

یادآور می‌شود، در مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه گویی استان فارس که در روز‌های 7 تا 9 مهرماه به میزبانی شیراز برگزار شد، 57 قصه گو به رقابت پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها