چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
نخستین نشست ستاد برگزاری بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب برگزار شد

نیکنام حسینی‌پور با تاکید بر هم‌افزاییس نهادها و وزارتخانه‌ها در برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: انتظار داریم وزارت کشور بیشترین همکاری را با ما داشته باشند تا بتوانیم در بحث کتاب و کتابخوانی مفید باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین نشست اعضای ستاد برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه دوم مهرماه با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا، مشاور مدیرعامل و مدیر اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب و جمعی از اعضای ستاد برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزارشد.
 
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب با یادی از مرحوم محسن رضایی، عضو شورای سیاستگذاری هفته کتاب سخنان خود را آغاز کرد و درباره او گفت: زنده یاد رضایی نقش مهمی در مستندسازی برنامه‌های هفته کتاب داشت.
 
حسینی‌پور از تمامی نهادها، انجمن ها، سازمان ها و نویسندگان برای هرچه بهتر برگزار شدن این دوره از هفته کتاب دعوت کرد و ادامه داد: در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، انتظار می‌رود تا دولت و حکومت به وسیله فرهنگ، در جامعه امید تزریق کنند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، با عنوان «گام دوم» گفت: در بحث‌های سیاسی، اجتماعی،  اقتصادی و فرهنگ مسئولیت‌هایی متوجه افراد، نهادها و سازمان‌ها است. انتظار می‌رود در برنامه‌های هفته کتاب، به این بیانیه توجه داشته باشند.
 
دبیر بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب در ادامه سخنانش به نقش فضای مجازی اشاره کرد و گفت: همه زندگی نسل جدید در تلفن همراه خلاصه شده است، پس برای بهره‌برداری از این دوره هفته کتاب، باید در فضا مجازی تولید محتوای غنی داشته باشیم.
 
او با اشاره به فعالیت استارت‌آپ‌ها در این دوره هفته کتاب، توضیح داد: شاید با کمک فضای مجازی بتوانیم مردم را به کتاب‌خوانی دعوت کنیم. امروزه با کاهش کتاب‌خوانی مردم مواجه هستیم؛ درحالی که در تولید محتوا مشکلی نداریم. این روند منجر به کاهش شمارگان کتاب‌ها شده است. هرچه تعداد کتاب‌خوان‌ها در جامعه افزایش پیدا کند، نویسندگان هم بیشتر تولید محتوا خواهند کرد.
 
حسینی‌پور با اشاره به نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در جذب مردم به کتاب‌خوانی ادامه داد: نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب برگزار شده و بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود. هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران (یزد) افتتاح می‌شود و جا دارد در این دوره به دلیل هم‌زمانی هفته کتاب با هفته وحدت، این مناسبت‌ها در برنامه‌ها دیده‌ شود.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره برنامه‌های این موسسه در هفته کتاب اعلام کرد: طرح پاییزه کتاب، جشنواره کتاب و رسانه، مسابقه کتابخوانی پوپک دانا، اختتامیه میراث مکتوب رضوی در یزد و... در هفته کتاب برگزار می‌شود.
 
او در ادامه سخنانش به لزوم بازشدن درهای مدارس بر روی نویسندگان و اهالی قلم اشاره و بیان کرد: نهادهای مختلف باید در برنامه‌های هفته کتاب توجه به مناطق سیل‌زده را در دستور کار  ویژه قرار دهند.
 
در ادامه این نشست، ایمان کرد از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در این دوره هفته کتاب به کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای شده است، گفت: در برنامه‌های خود در نظر داریم که از کتابخانه‌ها بازدید کنیم.
 
او افزود: برگزاری مرحله سوم جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، برگزاری دهمین دوره جشن کتاب‌یار؛ ویژه تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتاب‌یاران شهر تهران، دیدار با پیشکسوتان حوزه نشر، اجرای طرح تهرانگردی، برگزاری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات و ارتباطات و کتابداری و تقدیر از آن‌ها، انعقادتفاهم نامه با سازمان‌ها، برگزاری نخستین جشنواره ملی کاما و ... از برنامه‌های این دوره از هفته کتاب است.

 
ترویج کتاب‌خوانی محدود به هفته کتاب نباشد
حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی از مرکز مدیریت حوزه علمیه با اشاره به اینکه لازم است بررسی ترویج کتاب‌خوانی محدود به هفته کتاب نباشد، گفت: ضروری است بعد هفته کتاب هم دور هم بنشینیم و ببینیم چه کردیم. در بحث آسیب‌شناسی باید بررسی کنیم که چه سطح مطالعاتی برای دمیدن جان تازه در این کالبد لازم است.
 
او در ادامه با اشاره به لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی نهادها توضیح داد: از این طریق می‌توانیم مسائل کتاب و کتاب‌خوانی را عمیقا بررسی کنیم. اگر محصول این نشست تیمی باشد که بتواند برای دوره‌های بعد برنامه‌ریزی کرده و طرحی برای رفع مشکلات به‌دست آورد، می‌توان گفت به هدف نزدیک شدیم.
 
به‌گفته او در این دوره باید قدم‌هایی در راستای کلیدخوردن فعالیت مجموعه‌های پژوهشی برداشته شود.
 
حسینی‌پور در پاسخ به مطالبات رفیعی گفت: تاکنون اقداماتی برای بررسی فعالیت‌های حوزه کتاب در راستای رویکرد هفته کتاب انجام شده تا این رویداد فرهنگی صرفا آیینی نبوده و جنبه عملی داشته باشد.
 
تعداد کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای کم است
جعفر توزنده‌جانی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه این انجمن همواره در پی ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان بوده و هست گفت: در هفته وحدت چه خوب است انجمن‌ها و نهادهایی که در حوزه کودک فعال هستند، طرحی مشترک اجرا کنند و برنامه‌های مفصلی داشته باشیم. امسال علاوه بر حضور در برنامه‌هایی مانند جام باشگاه‌های کتابخوانی که با همکاری دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی برگزار کردیم، سعی در اجرای برنامه‌های مشارکتی داشتیم.
 
او با اشاره به لزوم توجه به مسأله کتابخوانی از زوایای مختلف گفت: تعداد کتابخوان‌های حرفه‌ای کم است و باید کاری کنیم که خواندن کتاب برای کودکان لذت‌بخش باشد. به همین منظور فعالیتی با عنوان «یک کتاب، یک نویسنده، یک قصه» را در نظر گرفتیم تا نویسندگان به مدارس رفته و درباره نحوه درست خواندن کتاب با کودکان هم‌اندیشی کنند. لازم به ذکر است مهدکودک‌های ایران به شدت به کتابخوانی نیاز دارند. همچنین نیاز است برای ترویج کتایخوانی با سراهای محله همکاری داشته باشیم.
 
کاش همه انجمن‌ها مانند انجمن مترجمان باشند
ساناز اسفندیاری از انجمن مترجمان با اشاره به اینکه برنامه اصلی این دوره از انجمن مترجمان برگزاری پنجمین جشن مترجمان است، بیان کرد: در این جشن به معرفی مترجم محبوب سال 97 می‌پردازیم. هدف ما از برگزاری این‌گونه جشن‌ها معرفی مترجمان و آثار آن‌ها است.
 
او ادامه داد: در چهارم آبان‌ماه هم‌زمان با هفته وحدت جشن‌هایی برگزار می‌کنیم. برنامه‌های استانی رونمایی کتاب با معرفی آثار انجمن‌ها در هر یک از روزهای این هفته انجام می‌شود.
 
حسینی‌پور با تقدیر از انجمن مترجمان گفت: این انجمن همواره کتاب‌های حوزه ترجمه را نقد می‌کند. امیدوارم دیگر انجمن‌ها هم عملکردی مانند این انجمن داشته باشند.
 
اهدای کتاب به مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده
در ادامه این نشست امین آصفی از انجمن ناشران آموزشی با اشاره به برنامه اهدای کتاب به مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده گفت: در نظر داریم در یزد کمک‌هایی برای اهدای کتاب به مناطق محروم داشته باشیم.

او با اعلام آمادگی همکاری با شهرداری و بهزیستی برای تجهیز کتابخانه‌های این دو سازمان گفت: در این هفته بحث نشست‌های ناشران آموزشی را برگزار خواهیم کرد. همچنین نشست‌هایی در حوزه تولید کتاب و کسب و کار نشر خواهیم داشت.
 
نماینده انجمن ناشران آموزشی در این نشست اعلام کرد: برنامه‌ها در جلسات آینده ارائه خواهد شد.
 

فعالیت انجمن سینمای جوانان محدود به هفته کتاب نیست
سیدجواد میرهاشمی؛ مستندساز و مدیر انجمن سینمای جوانان با اشاره به اینکه این انجمن هرساله جشنواره فیلم کوتاه را در روزهای هفته کتاب برگزار می‌کند، اعلام کرد: امسال 19 تا 24 مهرماه جشنواره فیلم کوتاه برگزار خواهد شد. هر سال روز کتاب و سینما در این جشنواره برگزار می‌شود. امسال سه کتاب که به موسیقی کهن و داستان‌های معاصر می‌پردازد در هفته کتاب رونمایی خواهد شد.
 
او ادامه داد: فعالیت‌های انجمن با داشتن 70 دفتر در سراسر کشور محدود به هفته کتاب نیست. ما می‌توانیم فیلم‌های مستند استان یزد را گردآوری کنیم و نمایش دهیم.
 
امضای تفاهم‌نامه دفتر امور فرهنگی وزارت کار با کتابخانه ملی
قربانی از دفتر امور فرهنگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه ملی به مناسبت هفته کتاب اعلام کرد: این تفاهم‌نامه با هدف شناسایی کتاب‌هایی در حوزه کار انجام شد. همچنین برنامه‌هایی مانند چاپ مجموعه اشعار برگزیده کارگران و نوشتارهایی از کارآفرینان خواهیم داشت.
 
او با بیان اینکه دستورالعمل‌های لازم برای هفته کتاب ابلاغ خواهد شد، گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که در وزارتخانه مسابقات کتابخوانی خواهیم داشت.
 
حسینی‌پور در پاسخ به قربانی گفت: در مجموع، اهداف شما بزرگ و گسترده است و می‌توان برای اجرایی شدن آن‌ها برنامه‌های خاصی را در نظر گرفت.
 
برگزاری نشست ثبت استاندارد نسخ خطی
نجمه مشهدی‌تفرشی، رییس اداره کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به هم‌زمانی هفته وحدت و هفته کتاب در اعلام برنامه‌های این کتابخانه گفت: در این هفته نقد و بررسی کتاب‌های منتشر شده در آستان قدس رضوی، نشست‌های کتابخانه‌ای برای نقد، بررسی بازخوردهای عملکرد کتابخانه ملک و برگزاری نمایشگاه‌هایی در ارتباط با کتابخانه‌های مرتبط (نمایشگاه‌های سیار) را خواهیم داشت.
 
او ادامه داد: با توجه به اینکه کتابخانه ملک جزو شش کتابخانه برتر در حوزه نگهداری از نسخ خطی است و در تدارک هستیم نشستی برای ثبت استاندارد نسخ خطی برگزار کنیم. همچنین نشست کارگاهی آموزشی درباره تقویم نسخ خطی خواهیم داشت.
 
حسینی‌پور با اشاره به ظرفیت بالای موزه ملک در اجرای نشست‌ها گفت: فکر می‌کنم سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم می‌توانند از ظرفیت موزه ملک استفاده کنند.
 
امسال چهار کتابخانه افتتاح کردیم
علیرضا حسین‌آبادی از وزارت نیرو با اشاره به محدود بودن فعالیت‌های این سازمان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به فعالیت‌های درون‌سازمانی، بیان کرد: از برنامه‌هایی که در این هفته در وزارت نیرو اجرا خواهیم کرد می‌توان به طرح مطالعه مدیران ارشد وزارت نیرو اشاره کرد که در ادامه آن کتاب‌های این مدیران به بحث و گفت‌وگو گذاشته شده و پس از بررسی کامل به شورای معاونین تقدیم می‌شود.
 
او با اشاره به اینکه وزارت نیرو سازمانی کاملا فنی است ادامه داد: تمام مدیران این وزارتخانه افرادی با دغدغه‌های ساخت‌وساز هستند ممکن است بحث کتاب و کتابخوانی برای آن‌ها مطرح نباشد اما امسال توانستیم چهار کتابخانه افتتاح کنیم. همچنین بودجه نشر وزارت نیرو را ساماندهی کردیم، زیرا گاهی شرکت‌های ما کتاب‌هایی چاپ می‌کنند، بدون اینکه فیپا یا شابکی دریافت کرده باشند.
 
حسینی‌پور به این مدیر وزارت نیرو گفت: همان‌طور که جامعه به آب و برق نیاز دارد، افراد نیازمند کسب دانایی برای ادامه حیات هستند تا بدین‌گونه انسان‌هایی تربیت شوند که در مصرف آب و برق صرفه‌جایی می‌کنند.
 
برگزاری چهارمین دور از جشنواره دانایی و توانایی
فرهاد قاسمپور، رییس اداره فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش، در اعلام برنامه‌های این وزارتخانه گفت: چهارمین دور از جشنواره دانایی و توانایی در هفته‌کتاب برگزار خواهد شد و بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در مدارسی با جدیت انجام می‌شود. برنامه اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس نیز در این هفته انجام می‌شود.
 
حسینی‌پور با اشاره به تدریس بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در ایران گفت: انجمن‌ها و اهالی‌قلم خواستار باز شدن در مدارس به‌روی نویسندگان هستند و اگر بتوانیم اقدامی کنیم تا حضور نویسندگان در مدارس ساده‌تر شود، کار بزرگی انجام شده است.
 
تسهیل صدور پروانه نشر و پروانه قبل چاپ
عطاریان، از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با اشاره به اینکه در این دفتر همواره بحث برای تسهیل صدور پروانه نشر و پروانه قبل چاپ مطرح است، گفت: می‌توانیم در این روزها به نویسندگان و ناشران در این راستا کمک کنیم.
 
حسینی‌پور گفت: انتظار از اداره کتاب، سرعت‌ عمل در صدور مجوز کتاب است و امید است دبیرخانه خادمان نشر زودتر افتتاح شود.
 
عضویت رایگان در کتابخانه ملی
رضا شهرابی از کتابخانه ملی در بیان برنامه‌های این کتابخانه در هفته کتاب گفت: عضویت در کتابخانه ملی در هفته کتاب رایگان خواهد بود. همچنین از کتاب‌های انتشارات این سازمان رونمایی‌هایی می‌شود. سه سال است که برنامه‌هایی در حوزه کودکان کار برگزار می‌کنیم و سعی داریم تعداد بیشتری از کودکان کار توسط فعالان این حوزه به کتابخانه ملی معرفی شوند.
 
او ادامه داد: در همکاری با شهرداری بحث تبادل کتاب میان افراد در این هفته عملی می‌شود. با شهرداری مذاکراتی برای طراحی ایستگاه‌های تبادل کتاب انجام شده است. کتابخانه ملی هم از نظر غنای تعداد کتاب به این پویش کمک می‌کند. همچنین مانند هر سال از کتابداران تقدیر می‌شود.
 
حسینی‌پور درباره اجرای طرح‌های وقف کتاب در هفته کتاب گفت: برنامه‌های واقفان آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های شخصی، موضوع‌هایی است که در این هفته باید به آن‌ها توجه ویژه شود.
 


اجرای طرح آشتی کتابخوان‌ها با کتابفروشان
حسن قربانی، نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان با تاکید بر طرح آشتی کتابخوان‌ها با کتابفروشان گفت: نمایشگاه‌های کتاب ارتباط کتابخوان‌ها با کتابفروشی‌ها را قطع کرده؛ در حالی‌که فروش کتاب حق کتابفروشی است.
 
حسینی‌پور گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامیدند. اگر با محور اتحادیه با حضور متداول برنامه‌ها اجرا شود، آمادگی داریم برنامه‌های درنظر گرفته شده را اجرایی کنیم.
 
برگزاری نخستین جشنواره بازآفرینی متون ادبی
سیدخلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد (پایتخت کتاب)، با اشاره به امکان بیشتر دیده‌شدن آثار در هفته کتاب گفت: در نظر داریم در این هفته همایش سراسری کتابداران را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کنیم. همچنین اختتامیه نخستین جشنواره ملی مکتوب رضوی و جشن یزد پایتخت کتاب برای آشنایی مردم با برنامه‌ها انجام می‌شود.
 
او ادامه داد: نخستین جشنواره بازآفرینی متون ادبی در این هفته برگزار می‌شود. در هفته کتاب طرح سفیران و کاروان دانایی را نیز برگزار می‌کنیم.
 
حسینی‌پور با اشاره به ظرفیت بالای یزد برای برگزاری برنامه‌های پایتخت کتاب گفت: برخی از نهادهای دولتی می‌توانند برنامه‌های خود را در این شهر اجرایی کنند.
 
وقف کتاب توسط ائمه جمعه
حجت‌الاسلام واقفی از ستاد نمازجمعه با اشاره به اینکه این ستاد همواره مساله کتاب و کتابخوانی را در برنامه‌های خود در نظر گرفته است گفت: در حاشیه نماز، افراد کتاب به امانت می‌گذارند. در هفته کتاب نیز در نظر داریم از کودکان و نوجوانان کتابخوان تقدیر کنیم.
 
حسینی‌پور با اشاره به همکاری خانه‌کتاب با ستاد نماز جمعه گفت: در ستاد نمازجمعه می‌توانیم موضوع وقف کتاب توسط ائمه جمعه را گسترش دهیم. نباید به وقف کتاب نگاه کلان داشت؛ حتی یک نسخه کتاب هم می‌توان وقف کرد.
 
ارائه نخستین آئین‌نامه انجمن ویراستاران
مهناز مقدسی، دبیر انجمن صنفی ویراستاران با تاکید بر اینکه تمام تلاش این انجمن برای برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کتاب بوده است، گفت: امیدوارم امسال فعالیت‌هایی در حوزه زیرساخت ترویج کتابخوانی داشته باشیم. ما کتابگردی ویراستاران را برنامه‌ریزی کردیم و بحث گفت‌وگو درباره کتاب‌های دانشگاهی دنبال می‌شود.
 
او ادامه داد: در این هفته برنامه دیدار با بزرگان ویرایش، برگزاری نشست با بزرگان حوزه ویرایش و اقدامات پژوهشی با همکاری خانه کتاب در راستای ارائه نخستین آئین‌نامه انجمن ویراستاران انجام خواهد شد.
 
هنوز دبیرخانه دائمی هفته کتاب نداریم
فتح‌الله فروغی از انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهادها در بیان برنامه‌های خود برای هفته کتاب، الزاما برنامه‌های طراحی شده خاص این هفته را اعلام نکرده‌اند، گفت: بعد از 26 دوره دبیرخانه دائمی هفته کتاب نداریم و فقط قبل از هفته کتاب در چندجلسه دور هم جمع می‌شویم و بعد همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود. ما نیازمند بازنگری در آئین‌نامه هفته‌کتاب هستیم. ضرورت‌ها و نیازهایی که در دور اول آیین‌نامه براساس آن نوشته شد با وضعیت این روزها بسیار متفاوت است.
 
او ادامه داد: اگر فکر می‌کنید هفته‌کتاب فعالیتی مردمی است و با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود از همینجا برای ورود در روند بررسی آئین‌نامه اعلام آمادگی می‌کنم.
 
حسینی‌پور در پاسخ به فروغی گفت: آئین‌نامه هفته‌ کتاب از پارسال مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و می‌توانیم برای سازمان‌ها و نهادهای فعال آن را بفرستیم تا آن‌ها هم نظر خود را در میان بگذارند. همچنین برنامه‌هایی با موضوع آینده کتاب در ایران خواهیم داشت.
 
برگزاری اختتامیه جایزه جلال هم‌زمان با پایان هفته کتاب
بهروز جلالی، معاون فرهنگی و امور استان‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی در اعلام برنامه‌های این بنیاد در هفته کتاب گفت: بنیاد شعر و ادب داستانی متولی حوزه شعر و داستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به همین منظور برنامه رونمایی از دو کتاب در حوزه شعر و داستان همچنین نشست نقد و بررسی در این هفته برگزار خواهد شد.
 
او ادامه داد: سعی می‌کنیم اختتامیه جایزه جلال، هم‌زمان با پایان هفته کتاب انجام شود. البته این برنامه اجرایی است و ممکن است تغییر کند. همچنین پایگاه ویکی ادبیات در هفته کتاب از 200 مدخل عبور می‌کند.
 
حسینی‌پور با اشاره به اینکه بنیاد شعر و ادبیات داستانی می‌تواند ظرفیت خوبی برای انجمن‌های ادبی باشد گفت: بنیاد می‌تواند از ظرفیت انجمن‌های فعال استفاده کند تا درِ مدارس بر روی نویسندگان باز شود.
 
لزوم تسهیل دسترسی نابینایان به کتابخانه
منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر جشنواره ملی کاما با اشاره به اینکه اکثر افراد نابینا از قشر ضعیف جامعه‌اند و به همین دلیل دسترسی به کتابخانه برای آن‌ها دشوار است، گفت: لازم است در هفته کتاب مشخص شود می‌توان چه کتاب‌هایی برای افراد نابینا منتشر کرد. جشنواره ملی کاما در پنج آذرماه برگزار خواهد شد که در آن حدود 135 عنوان کتاب افراد معلول و کم‌بینا یا کتاب‌هایی که توسط افراد بینا برای معلولین از سال 93 تا 97 نوشته شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
افتتاح نخستین مرورگر جستجوی کشاورزی
حسین فرازمند از وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جامعه گسترده هدف این وزارتخانه در بیان برنامه‌های این هفته گفت: وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر برنامه‌های عمومی، برنامه‌های خاص این هفته را برگزار خواهد کرد. از جمله جشنواره کتاب برتر کشاورزی و منابع طبیعی، انتخاب کتابدار برتر  در حوزه کشاورزی، بحث آثار ترویجی برتر که شامل چاپی و مولتی مدیا است را برگزار خواهیم کرد.  همچنین در این هفته نخستین مرورگر جستجوی کشاورزی افتتاح خواهد شد.
 
حسینی‌پور افزود: بعضی از نهادها که در حوزه صنعتی فعال هستند، باید ارتباط خود با اهالی قلم و انجمن‌های ادبی را بیشتر کنند. تا مهندسان بتوانند در حوزه شعر و داستان موثرتر باشند.
 
لزوم زنده نگه‌داشتن ارتباط میان اعضای ستاد برگزارکننده هفته کتاب
 
راضیه تجار، دبیر انجمن قلم در ضروت ادامه ارتباط شکل گرفته میان مسئولان حوزه‌های مختلف در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌دهم افراد شماره تلفن‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانیم این ارتباط را زنده نگهداریم.
 
او با اشاره به 60 عنوان کتاب منتشر شده درباره مشاهیر ایران توسط انجمن قلم ادامه داد: آمادگی داریم در هفته کتاب از این 60 عنوان رونمایی کنیم، همچنین کتاب‌هایی برای زندان زنان در شهرری فرستاده می‌شود. همچنین از نهاد کتابخانه‌ها خواستیم به بهانه این هفته به نویسندگان شهرستانی در انتشار آثارشان کمک کنند.
 
در ادامه، حسینی‌پور یکی از برکات برگزاری جلسات همفکری را افزایش راه‌های ارتباطی میان شرکت‌کنندگان اعلام کرد.
 
تاسیس سالانه 5 کتابخانه به وسیله شهرداری تهران
ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری با بیان اینکه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها بیشترین اقدامات راهبردی برای کتابخانه‌ها را برعهده دارند، گفت: در هفته کتاب فعالیت‌هایی برای ترویج کتاب و کتابخوانی و افتتاح کتابخانه برای محله‌ها در نظر گرفته شده است. تقریبا سالانه پنج کتابخانه به وسیله شهرداری تهران تاسیس می‌کنیم.
 
او ادامه داد: از اینجا اعلام می‌کنم اگر شهرداری بتواند اقدامی برای هرچه بهتر برگزار شدن هفته کتاب داشته باشد، انجام خواهد داد.
 
اجرای طرح جام باشگاه‌های دانشجویی در همکاری با خانه کتاب
علی اکبرزاده، از جهاد دانشگاهی مهمترین برنامه هفته کتاب جهاددانشگاهی را برگزاری جشنواره ملی کتاب دانشجویی اعلام کرد و ادامه داد: در این جشنواره از مولفان، دانشجویان و فعال‌های حوزه کتاب تجلیل می‌شود. همچنین سلسله نشستهای نقد کتاب و رونمایی برگزار خواهد شد.
 
او ادامه داد: در همکاری با خانه‌کتاب طرح جام باشگاه‌های دانشجویی را اجرا خواهیم کرد. ما می‌توانیم در تهیه کتاب‌های صوتی برای نابینایان از ظرفیت‌های دانشجویی استفاده کنیم.
 
مصطفی اسدزاده از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اعلام یادداشت‌برداری از تمام نکاتی که در این جلسه عنوان شد، گفت: بررسی بسیاری از موارد مطرح شده در دستور کار پژوهشگاه است.
 
لزوم توزیع یارانه کتاب
اعظم بزرگی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشکر از هزار جلد کتاب اهدایی خانه کتاب، گفت: درخواست دارم خانه کتاب در هفته کتاب به این موارد رسیدگی کند؛ یعنی یارانه کتاب به کانون اختصاص داده شود.
 
او در بیان برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: در هفته کتاب جشنواره و نمایشگاه و کارگاه تصویرسازی و نقد کتاب برگزار خواهیم کرد. همچنین نویسندگان برای کودکان کم‌بینا و نابینا در کتابخانه‌های عمومی جلسات کتابخوانی برگزار می‌کنند.
 
حسینی‌پور با اشاره به برنامه‌های خانه‌کتاب برای همکاری با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: نهادهای دیگری هم می‌توانند با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کنند.
 
لزوم تربیت کتابخوان‌های حرفه‌ای
جواد زاهدی از کانون مساجد با اشاره به دو برنامه محوری در هفته‌کتاب گفت: باید فعالیت خود را از تربیت کتابخوان‌های حرفه‌ای شروع کنیم. در این هفته در همکاری با بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری مسابقات کتاب محور برگزار خواهیم کرد.
 
داوود ملکی، از وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه امسال نخستین بار است که این وزارت در جشنواره کتاب سال جوان شرکت می‌کند، گفت: پیشنهاد من این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت نهادهای دولتی استفاده کند. پیرو همین نظر برای بسیج اداره‌های کل ورزش اعلام آمادگی می‌کنیم؛ همچنین فضاهای ورزشگاه‌ها در اختیار سازمان‌ها و نهادهای برگزار کننده برنامه هفته کتاب قرار خواهد گرفت.
 
او با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی بررسی و نقد کتاب در هفته کتاب ادامه داد: در این خفته به 5000نفر به‌عنوان کتابخوان نمونه جوایزی اهدا می‌شود و همچنین برنامه اهدای کتاب به مناطق محروم را در این هفته اجرایی می‌کنیم.
 
حسینی‌پور، با اشاره به اهمیت همکاری استانداران در اجرای برنامه‌های هفته کتاب گفت: انتظار داریم وزارت کشور بیشترین همکاری را با ما داشته باشند تا بتوانیم در بحث کتاب و کتابخوانی مفید باشیم.
 
ابوالقاسمی از اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه این اداره توانایی همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادها برای برگزاری هرچه بهتر هفته کتاب را دارد گفت: امیدوارم بتوانیم پذیرای برنامه‌های این هفته باشیم.
 
حسینی‌پور اداره کل امور بانوان شهرداری تهران را از مراکز مهم در زمینه بهبود شرایط زیرساخت‌های اجرای برنامه‌های هفته کتاب دانست و گفت: این اداره می‌تواند برنامه‌هایی برای نویسندگان در سطح شهر داشته باشد و همچنین در برگزاری جایزه‌های ادبی ویژه بانوان همکاری کند.
 
مهم‌ترین مساله پیگیری موضوع قاچاق کتاب است
عبدالرضا گرشاسبی، معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی هفته کتاب را فرصتی مغتنم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: مهم‌ترین مساله پیگیری موضوع قاچاق کتاب است. همچنین برخی از نمایشگاه‌ها در برخی از ارگان‌ها تخفیف‌های غیرمعمول لحاظ می‌کنند که باید پیگیری شود.
 
او ادامه داد: نکته خیلی مهم و ریشه‌ای این است که امروز با نویسندگانی روبه‌رو هستیم که به صورت حرفه‌ای کار نمی‌کنند زیرا آن‌ها نمی‌توانند با انجام این حرفه امرار معاش داشته باشند.
 
حسینی‌پور یکی از برکات برگزاری چنین نشست‌هایی را افزایش هم‌افزایی گروه‌ها با یکدیگر دانست و گفت: در این هفته باید توجه ویژه‌ای به مناطق سیل‌زده شود؛ همچنین در خانواده‌ها به مسأله کتاب و کتابخوانی توجه شود. با صدا و سیما و رادیو فرهنگ هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم برنامه‌های هفته کتاب را پوشش دهیم.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه اکثر نظرها با شعار سال گذشته «حال خوش خواندن» موافق بودند، گفت: لطفا نظرات خود را درباره شعار امسال ارائه دهید تا به نتیجه کلی برسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها