یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
ایران‌فارما امسال میزبان اهالی چاپ خواهد بود

کاظمی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم پزشکی و دارویی ایران‌فارما گفت: کتاب‌ها با پنجاه درصد تخفیف از سوی ناشران و اداره فرهنگ و ارشاد کل استان تهران عرضه خواهد شد؛ همچنین برای اولین بار کارگاه‌های آموزشی برای چاپخانه‌دارهای اقلام دارویی برگزار و فضایی برای جانمایی صاحبان این چاپخانه‌ها هم اختصاص داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست مطبوعاتی چهارمین‌ دوره نمایشگاه تخصصی کتب پزشکی - دارویی و دانشگاهی، سومین دوره نمایشگاه سلامت‌محور و اولین دوره نمایشگاه صنایع چاپ و بسته‌بندی محصولات دارویی و بهداشتی با حضور مهرشاد کاظمی، معاون امور فرهنگی و‌ رسانه‌ای اداره کل‌‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ شادمهر راستین، مدیر اجرایی چهارمین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم دارویی و پزشکی دانشگاهی؛ مرتضی خیر‌آبادی، عضو سندیکای صنایع داروهای انسانی و مهتاب رضی، سرپرست کارگروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران روز یکشنبه سی‌ویکم شهریور ماه سال جاری در اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم کاظمی با اشاره به تاریخچه نمایشگاه ایران‌‌فارما گفت: در سال ۹۵ بود که در جلسه‌ای که درباره اولین نمایشگاه ایران‌فارما برگزار شد پیشنهاد نقش داشتن فرهنگ در این نمایشگاه مطرح و در همین راستا در نمایشگاه ایران‌فارمای دو اولین نمایشگاه کتاب‌های پزشکی هم‌ برگزار شد. لازم به ذکر است که در نمایشگاه سال گذشته اغلب دانشجویان و ناشرانی که شرکت کرده بودند رضایت از برگزاری آن کامل داشتند.
 
وی افزود: در سال گذشته نزدیک به ۱۹۶ میلیون از یارانه ارشاد در دو روز و نیم فروخته شد. این امر منجر به رضایت بیشتر ناشران و شرکت‌کننده‌ها شد. حتی برخی از ناشران با وجود این نمایشگاه تمایل چندانی به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نداشتند چراکه از نمایشگاه ایران‌فارما استقبال بیشتری در حوزه تخصصی خودشان می‌شود.  امسال نزدیک به ۲۰۰ متر‌مربع فضا برای بخش فرهنگی درنظر گرفته شده است که ۴۳ ناشر حوزه پزشکی و دارویی شرکت خواهند کرد؛ همچنین ناشرانی هم به نمایندگی از ناشران خارجی به عرضه و فروش کتاب‌های خارجی می‌پردازند.
 
کاظمی درباره شرایط عرضه کتاب‌ها گفت: کتاب‌هایی که ناشران می‌توانند در چهارمین نمایشگاه کتاب‌های پزشکی ایران‌فارما عرضه کنند، باید از آخرین چاپ آن‌ها تنها سه سال گذشته باشد و کتاب‌ها باید به روز باشند. گفتنی است این نمایشگاه از دوم تا چهارم ‌مهر ماه در مصلی تهران هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید برگزار خواهد شد.
 
این مدیر مسئول درباره میزان بن‌های اختصاص‌یافته به دانشجویان گفت: میزان بن‌های تخصیص‌یافته به دانشجویان دکتری سیصدهزارتومان، دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰۰ هزار تومان و دانشجویان کارشناسی ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود که علاوه بر این مبلغ تمامی کتاب‌ها با تخفیف ۵۰ درصدی به فروش خواهند رسید که سهم ناشران از این تغییر ۲۰ درصد و ۳۰ درصد هم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران اعطا خواهد شد.
 
اسکان دانشجویان شهرستانی در هتل حرم امام خمینی (ره)
وی‌ ادامه داد: علاوه بر این تخفیفات؛ امسال برای اولین بار تسهیلاتی برای دانشجویان علوم پزشکی که از شهرها و استان‌های کشور برای بازدید به تهران می‌آیند در نظر گرفته شده است که قرار است این دانشجویان در هتل حرم امام خمینی (ره ) اسکان داده شوند تا بتوانند از خط مترو یک تهران به راحتی بهره ببرند. همچنین از دیگر‌ فعالیت‌های امسال نمایشگاه ایران‌فارما این است که سومین نمایشگاه رسانه‌های سلامت‌محور برگزار خواهد شد و حدود بیست غرفه برای این امر درنظر گرفته شده است. از دیگر فعالیت‌های جدیدی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قرار است به انجام برساند برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی رایگان برای ناشران و چاپخانه‌داران است.
 
کاظمی ادامه داد: موضوع کارگاه‌ها برندسازی شخصی در امر محتوا است. همچنین در صدد هستیم‌ انجمن خبرنگاران‌ سلامت‌محور با اهداف ویژه تشکیل شود. از دیگر رویدادهای نمایشگاه امسال دعوت از چاپخانه‌هایی بوده است که به طور تخصصی در‌حوزه اقلام سلامت و دارو فعالیت می‌کنند. بیست چاپخانه در این نمایشگاه به صورت مستقیم با ناشران و اهالی صنایع دارویی به تبادل نظر و همکاری خواهند پرداخت. گفتنی است این نمایشگاه یکی از استانداردترین نمایشگاه‌هایی است که در ایران برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم شبیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت جنبه نمایشگاهی ‌تعاملی آن بیشتر‌ از جنبه فروشگاهی آن باشد.
 
در ادامه رضی با اشاره به حضور چاپخانه‌های اقلام حوزه سلامت گفت: در کل 260 چاپخانه در حوزه برچسب‌گذاری و بسته‌بندی اقلام پزشکی سلامت مشغول فعالیت هستند که 160 چاپخانه در سال جاری در کارگاه‌های آموزشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کردند. هدف از برگزاری این کارگاه‌ها استانداردسازی فعالیت چاپخانه‌ها و نظم‌دهی به نظام چاپ در حوزه اقلام و کتاب‌هاست. با توجه به این آموزش‌ها و با توجه به محدودیت فضا برای جانمایی قرار شد بیست چاپخانه در ایران‌فارما و در مصلی حضور پیدا کنند. لازم به ذکر است که چاپخانه‌هایی که در دوره‌های پیشین کارگاه‌های آموزشی شرکت ‌کردند دارای گواهی‌نامه‌های خواهند شد که اسامی آن‌ها در سازمان‌ غذا و دارو به عنوان چاپخانه‌هایی که دوره‌های تخصصی قوانین و مقررات را گذرانده‌اند نمایه‌سازی خواهند شد تا اهالی صنعت دسترسی راحت‌تری به آن‌ها داشته باشند.
 
در ادامه خیر آبادی گفت: نمایشگاه ایران‌فارما نمایشگاهی تخصصی است که برای نشان دادن قدرت و علم ایرانیان عرصه خوبی است. در این بخش می‌خواهم به نقشی که نمایشگاه‌های اینچنینی به افزایش قدرت علمی و صنعتی ایران در حوزه دارو داشتند بپردازم، سال گذشته نزدیک به سه‌ونیم میلیارد دلار برای واردات دارو هزینه کردیم؛ درحالیکه در مقایسه با کشورهای همسایه که فشار ارزی کشورمان را هم ندارند نزدیک به 21میلیارددلار صرف اقلام وارداتی دارویی خود کرده‌اند. خوشبختانه ما توانستیم بسیاری از مواد اولیه و ملزومات آن‌ را ضرف پنج سال گذشته در کشور فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها از جمله روسیه و ترکیه هزینه‌های چندین برابر برای افزایش تولیدات داخلی و بسته‌بندی می‌کنند همچنین در عرصه بسته‌بندی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم تا یک دهه اخیر اغلب بسته‌بندی داروهای ما از اروپا وارد می‌شد، اما امروز به جز چند داروی تخصصی تمامی بسته‌بندی‌ها که تا ده سال گذشته جزو اقلام وارداتی بودند؛ از جمله شیشه‌های آمپول و جعبه‌های ویژه برای برخی داروهای خاص، در کشور تهیه و در اختیار کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی قرار می‌گیرند.
 
کتاب‌هایی که سفیر دارو می‌شوند
وی با اشاره به برخی بسته‌بندی‌هایی که در قالب کتاب به بیماران عرضه می‌شود گفت: ما توانستیم نوعی از بسته‌بندی را تولید کنیم که همراه دارو، اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار مصرف‌کننده بگذارد. بسیاری از این نوع بسته‌بندی‌ها به شکل کتاب است؛ دارو به‌گونه‌ای جاسازی شده است که فرد برای استفاده می‌تواند محتوای مربوط را به جای بروشورهایی که در اغلب موارد خوانده نشده دورانداخته می‌شوند، بخواند. این نوع بسته‌بندی فرد را مجاب می‌کند که حتما محتوای درج شده را بخواند.
 
خیرآبادی گفت: معتقدم یکی از بازوهایی که به صنعت دارو و دانش پزشکی قدرت می‌بخشد رسانه‌ها هستند که با بازتاب به موقع و دقیق اخبار حجم آگاهی‌بخشی‌ را فعال‌تر کنند. چراکه با آگاهی از ضعف‌ها و کمبود‌های دارویی در سراسر ایران می‌توان با سرعت بیشتری نسبت به حل‌وفصل آن‌ها اقدام کرد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها