شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
صالحی: ایران از نظر منابع مستعد فرهنگی در بهترین شرایط قرار دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشور از نظر منابع مستعد فرهنگی در بهترین شرایط قرار گرفته است که باید بیشترین بهره‌وری را از این فرصت کم‌نظیر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که نخستین جلسه پس از حضور خود را در استان اردبیل به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اختصاص داده بود، در دو نوبت دیگر نیز پای صحبت آنها نشست؛ به این ترتیب عصر پنجشنبه در مرکز استان و پیش از ظهر جمعه در شهرستان بیله‌سوار مغان و شمال استان اردبیل به این مهم پرداخت.

صالحی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اردبیل در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل گفت: کشور از نظر منابع مستعد فرهنگی در بهترین شرایط قرار گرفته است و باید بیشترین بهره‌وری را از این فرصت کم‌نظیر داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاه ویژه دولت به حوزه‌های فرهنگی افزود: حاکمیت همان‌گونه که به بحث‌های توسعه‌ای و تحولی می‌پردازد، باید به فرهنگ، هنر و رسانه نیز توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: منابع حوزه فرهنگ و هنر نسبت به زیر شاخه‌های دیگر وزارت‌خانه‌ها بسیار اندک است و این موضوع سبب محدودیت در رسیدگی به شرایط فرهنگی، هنری و رسانه‌‌ای می‌شود اما با همین رقم محدود نیز درصدد بهبود وضع موجود هستیم.

صالحی اضافه کرد: منابع صندوق اعتباری هنر در کشور در مقایسه با سال ۹۵ افزایش دوبرابری داشته و در سال ۹۷ به ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: با وجود شرایط خاص اقتصادی، افزایش بیمه هنرمندان سبب افزایش آمار این قشر به ۴۲۹۷ نفر در سال گذشته شد؛ ضمن اینکه در سال ۹۵ بیمه تکمیلی هنرمندان ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که بر اساس آخرین آمار در سال ۹۷ تعداد بیمه شدگان به  ۲۲هزار و ۱۲۰ نفر رسید.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای تحقق تنظیم تفاهم‌نامه‌های همکاری و تعیین نقشه راه حوزه فرهنگی استان‌ها، تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که در ادامه سفرهای استانی این میزان افزایش خواهد یافت.

مهم‌ترین محور توسعه هر منطقه توجه به مباحث فرهنگی است
صالحی تأکید کرد: نظام حاکمیتی برای کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند تا راه‌های تبدیل فرهنگ و هنر به فضای توسعه ملی و منطقه‌ای هموار شود؛ به این منظور، همانگونه که برای توسعه استان‌های مختلف کشور رایزنی‌هایی با دیگر وزارتخانه‌ها -نظیر وزارت نیرو و مسکن و .. صورت می‌گیرد، باید در توسعه فرهنگی استان‌ها نیز چنین کاری انجام شود.

وی افزود: مهم‌ترین محور توسعه هر منطقه توجه به مباحث فرهنگی است و تقویت عناصر سازنده فرهنگ و هنر بسترساز اشتغال هنرمندان و درآمدزایی نیز خواهد شد، از این رو در سال گذشته سه هزار خبرنگار در سطح کشور بیمه شدند که این روند با پیگیری جدی دولت دوازدهم تا رفع یکی از مشکلات اصلی این قشر زحمتکش و تأثیرگذار، ادامه خواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری مجوز به نشریات بیان کرد: در این خصوص دو دیدگاه متفاوت وجود دارد؛ دسته‌ای معتقد به حذف مجوز و باز گذاشتن راه برای اثبات برتری و امتیاز نشریه در بازار کار هستند و برخی دیگر نیز فعالیت در نشریات و رسانه‌ها را کاری حرفه‌ای و تخصصی دانسته و به طور جدی بر این باورند که تنها باید به افراد دارای صلاحیت‌، مجوز فعالیت در این عرصه داده شود؛ بر این اساس معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با لحاظ هر دو دیدگاه، روند صدور مجوز به نشریات را بررسی می‌کند که نتیجه آن در آینده نزدیک به طور رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: شیوه‌نامه جدید پرداخت یارانه نقدی به نشریات فعال، به منظور شفاف‌سازی چگونگی این روند تهیه شده است که برای آگاهی همه تلاشگران این عرصه به زودی در سایت مطبوعاتی وزارتخانه منتشر می‌شود.

صالحی درباره ساختمان خانه مطبوعات استان اردبیل نیز گفت: سند این ساختمان به نام اداره کل ارشاد اسلامی این استان بوده و بر پایه الزام سازمان بازرسی، واگذاری ملک به بخش خصوصی بدون دریافت اجاره بها انجام نمی‌شود.

وی اذعان کرد: موضوع واگذاری دانشکده خبر به خانه مطبوعات استان اردبیل نیز با استاندار اردبیل در میان گذاشته شده است و تلاش خواهیم کرد مناسب‌ترین تصمیم در این باره گرفته شود تا مشکلات اهالی رسانه استان را به حداقل‌ترین میزان ممکن کاهش دهیم.

لزوم مستندسازی فرهنگ زندگی عشایری را ماندگار می‌کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شمال استان اردبیل در شهرستان بیله‌سوار مغان نیز گفت: معرفی محصولات عشایر در عرصه‌های فرهنگی و هنری ضروری است و در این راستا دولت باید اهتمام ویژه‌ای در توجه به زندگی عشایر در سطح کشور داشته باشد.


وی افزود: باید از همه ظرفیت‌های موجود برای معرفی فرهنگ و تمدن عشایری استفاده کنیم و این امر با تولید مستندهای ویدئویی و گزارش‌نویسی‌‌های مکتوب برای ماندگاری فرهنگ زندگی عشایری میسر خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توجه به تأمین نیازهای فرهنگی و هنری در مناطق مرزی از جمله رویکردهای دولت است و این هدف بیش از گذشته مد نظر خواهد بود؛ به این منظور، حل نیازمندی سخت‌افزاری چهار شهرستان گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان در حوزه فرهنگی و هنری در دستور کار قرار دارد.

صالحی از برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و هنری جامعه عشایری کشور خبر داد و اضافه کرد: این جشنواره فرصتی بسیار مناسب برای معرفی و شناسایی فرهنگ و هنر جامعه عشایری کشور است.

ایجاد خانه فرهنگ و هنر عشایر تأثیر عمیقی در حفظ غنای فرهنگی منطقه خواهد داشت
وی در نشست صمیمی با نمایندگان عشایر شاهسون مغان و در جلسه کارگروه فرهنگ و هنر روستایی و عشایری استان اردبیل نیز اقتصاد مقاومتی را جان‌مایه زندگی عشایری خواند و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی موجود در کشور، توجه به روش‌های تحقق اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد و در این بین، زندگی عشایری نمونه کامل و جامعی از اقتصاد مقاومتی است که در همین راستا ایجاد خانه فرهنگ و هنر عشایر در شمال استان اردبیل، به منظور معرفی، جمع‌آوری مستندات و حمایت از ذخایر فرهنگی جامعه عشایری حمایت می‌شود زیرا تأثیر عمیقی در حفظ غنای فرهنگی منطقه خواهد داشت.

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی با تأکید بر تداوم زندگی و فرهنگ عشایری در نسل حاضر و ضرورت ادامه آن برای نسل‌های بعدی گفت: عشایر علاوه بر داشتن فرهنگ سلحشوری، در حوزه‌های فرهنگی نیز متکی به خود و الگوی بومی و اسلامی ایرانی بوده و هستند.

وی با اذعان به اینکه خدمت فرهنگی به جامعه عشایری بازده فرهنگی و آثار تربیتی چند برابری خواهد داشت، خواستار اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی دستگاه‌های متولی امور فرهنگی کشور به جامعه عشایری شد و افزود: برای بهره‌مندی جامعه عشایری از محصولات فرهنگی، اعزام کتابخانه‌ها و سینمای سیار باید مورد توجه متولیان امر در استان‌ها قرار گیرد.

مجموعه‌های فرهنگی استان اردبیل بهره‌برداری می‌شوند
استاندار اردبیل نیز در جریان  نشست صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: استان اردبیل مهد هنرمندان بی ادعایی است که با کمترین امکانات، مهمت‌رین مقام‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان را به دست آورده‌اند.

وی افزود: مطالبات و مشکلات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان اردبیل با در نظر گرفتن همه جوانب پیگیری می‌شود تا از میزان دغدغه و نگرانی‌ این قشر کاسته شود‌.


اکبر بهنام جو تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، ایده‌های اصحاب هنر و رسانه در اولویت اساسی و مهم قرار دارد پس این افراد باید با ارائه ایده‌های عملی وارد صحنه شوند.

وی اضافه کرد: در حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و با هدف توسعه فرهنگی، علاوه بر تسهیلات بانکی، در این سفر برای اجرای تالار شهر تفاهم‌نامه۶۰میلیارد تومانی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید که با افق درخشان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه هم‌خوانی دارد.

استاندار اردبیل پایان ساخت مجموعه‌های فرهنگی نیمه‌کاره در ۴شهرستان استان را ضروری دانست و گفت: این ساختمان‌ها با تأمین اعتبار کافی در آینده نه چندان دور مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

زندگی عشایری منطقه در سطح ملی و برون‌مرزی معرفی شود
قبادی فرماندار شهرستان بیله‌سوار مغان نیز در این جلسه عشایر را جامعه‌ای خودکفا و خودساز و دارای اقتصاد درون‌زا عنوان کرد و خواستار معرفی فرهنگ غنی عشایری در سطح ملی شد.

وی افزود: منطقه مغان و شهرستان بیله‌سوار دروازه ورود به قفقاز است، از این رو با راه‌اندازی شب‌های فرهنگی استان اردبیل در جمهوری آذربایجان، می‌توان زندگی عشایری منطقه را در آن سوی مرزها نیز معرفی کرد.

قبادی با تأکید بر حمایت از نخبگان فرهنگی و هنری جامعه عشایری مغان گفت: برای این امر لازم است با اختصاص اعتباراتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های فرهنگی با محوریت تجلیل نخبگان عشایر برگزار شود.

تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی در شهرستان و کتابخانه روستای انجیرلو در سال جاری، توجه اساسی به کمبود و نبود نیروی انسانی و تامین بهینه آن در ساختار اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی بیله‌سوار، تأسیس و احداث خانه فرهنگ و هنر عشایر شاهسون با توجه به ظرفیت بالای جمعیت عشایری شهرستان و نیز توجه اساسی به بیمه اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان از جمله پیشنهادات و درخواست‌های فرماندار بیله‌سوار در نشست صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عشایر و اصحاب فرهنگ و هنر منطقه مغان بود.

ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگی روستا و  عشایر در شورای فرهنگی عمومی استان تصریح کرد: لازم است بنیاد مرزداران شاهسون در سطح ملی ایجاد و یادمان مرزداران در 14 نقطه از استان اردبیل برای پاسداشت شهدای مرزدار عشایری احداث شود.

جامعه عشایری استان اردبیل مسئول فرهنگی ندارد
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز در این جلسه ضمن معرفی اجمالی جامعه عشایری استان اردبیل گفت: مسئول فرهنگی جامعه عشایری استان مشخص نیست و مشکلات فرهنگی این قشر تاکنون در 31 جلسه تشکیل شده در شورای عشایری استان در فرمانداری‌ها و استانداری اردبیل، مطرح شده است.

علی بهشتی، فرماندار شهرستان گرمی مغان نیز در جریان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان گرمی مغان -که از ۱۴ سال پیش در دست ساخت است- با اشاره به صرف 17میلیارد ریال برای احداث این مجتمع گفت: این مجتمع فرهنگی و هنری در ۲۳۰۰ متر مربع فضای مفید فرهنگی از جمله سالن و گالری و اتاق برای استقرار انجمن‌های فرهنگی و هنری احداث شده است.

وی افزود: تجهیز و راه‌اندازی کامل این مرکز فرهنگی و هنری 15میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که لازم است این طرح با تأمین تجهیزات در سال جاری تکمیل شده و تحویل جامعه فرهنگی و هنری شهرستان شود.

بنا به این گزارش، در این جلسات، سران جامعه عشایری منطقه مغان ویژگی‌های زندگی و نیازمندی‌ها و مطالبات جامعه عشایری استان را تشریح کردند و اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های گرمی، پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات حوزه کاری خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها