جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
ناشران گلستانی: ما مرکز پخش کتاب نداریم!

جمعی از ناشران گلستان در نشستی مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به طرح دغدغه‌ها و مشکلات مبتلابه خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در این نشست صمیمی که ظهر پنج‌شنبه 28 شهریورماه در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان برگزار شد، جمعی از ناشران گلستانی در فضایی صمیمی با مدیرکل آن دستگاه اجرایی به گفتگو نشستند و دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

در ابتدای نشست «ارازمحمد سارلی» مدیر «انتشارات مختومقلی فراغی»، گفت: در حوزه اداری انتظار دارم حمایت‌های توزیعی کاغذ نظام‌مند‌تر شده و نیز اعتبار ریالی بیشتری برای خرید کتاب از ناشران تخصیص پیدا کند.

نشر کتب فاخر با حمایت دولت میسر است
ارلی، به‌ضرورت انتشار کتب فاخر و نفیس اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر، ناشران به‌تنهایی نمی‌توانند کتاب‌های نفیس و فاخر را منتشر کنند و ضروری است بخش‌های دولتی در این راه یاریگر ناشران باشند.

وی با اشاره به ظهور پدیده‌ای به نام انتشار کتاب‌هایی با تیراژهای زیر 10 جلد، اظهار کرد: متأسفانه شاهد هستیم برخی افراد در طی فرآیندی دست به انتشار کتابی می‌زنند که تیراژش به 10 جلد نمی‌رسد که نیازمند بررسی و پیگیری دارد.

سارلی ادامه داد: خوشبختانه با الکترونیکی شدن صدور مجوز و اعلام وصول، پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم.

مشکلات توزیع کتاب برای ناشران استان گلستان
مدیر «انتشارات مختومقلی فراغی»، ضمن تأکید به‌ضرورت برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی به‌منظور دانش‌افزایی در حوزه نشر، افزود: متأسفانه در حوزه توزیع کتاب دچار مشکل هستیم و فضای عرضه برای ما ناشران استانی محدود است.

در ادامه نشست «محمود سلطانی» مدیر موسسه انتشاراتی «نام‌آوران ماندگار» با تأکید بر ضرورت تبیین شفاف افق‌ها و چشم‌اندازها و انتظارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران و حوزه نشر، گفت: ضروری است به‌صورت مکتوب، شاخص‌ها، افق‌ها، انتظارات، نحوه ارزیابی و درجه‌بندی‌ها با نگاهی کیفی و شفاف تبیین شود تا ناشران بدانند که چه مسیری را باید پیش بگیرند. به این ترتیب ناشران منفعل بیشتر خواهند کوشید تا خود را به این شاخص‌ها و استانداردها نزدیک کنند.
 

 
جلوی کتابسازی را بگیرید!
«هدایت‌الله امینیان» مدیر «انتشارات نارنجستان» نیز به مسئله کتابسازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئله کتابسازی بسیار زیاد شده و شایسته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مسئله ورود کند و برای صیانت از حقوق و تلاش‌های شبانه‌روزی مولفان واقعی اهتمام بورزد.

امینیان سپس از دانش اندک برخی ناشران از صنعت نشر گفت و افزود: متاسفانه برخی از ناشران، مقوله نشر را با چاپ و تکثیر اشتباه گرفته‌اند؛ لذا ضروری است که دوره‌هایی آموزشی برای آگاهی از مقوله نشر و جایگاه ناشر برگزار شود.

سپس «حسین یاقوتی» مدیر «انتشارات یاقوت سرخ» گفت: برخی از ناشرین مبتلا و درگیر ابتذال علمی دانشگاهی شده‌اند و با اساتیدی همکاری می‌کنند که دست به کتابسازی می‌زنند. متأسفانه این اساتید دو یا چند جلد کتاب چاپ می‌کنند و برای رشد و تعالی خودشان فضای فرهنگی و علمی را به ابتذال می‌کشانند و حتی این قبیل اساتید توان این را ندارند که برای اثر خود مخاطبی را پیدا کنند.

ضرورت راه‌اندازی شرکت تعاونی ناشران استان
وی با تأکید بر ضرورت نهادسازی در حوزه نشر استان گلستان، اظهار کرد: راه‌اندازی شرکت تعاونی ناشران استان می‌تواند بخش عمده‌ای از دغدغه‌های همکارانم را در این حوزه کم و مرتفع کند.

یاقوتی در بخشی از سخنانش به برپایی جایزه کتاب سال استان گلستان و ضرورت توجه ویژه به کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم در داخل استان هیاتی ایجاد شود که چاپ داستان‌هایی را که کودکان برای کودکان می‌نویسند، حمایت و پیگیری کنند.

در ادامه «حسین حسین‌زاده» مدیر «انتشارات کیسان» از شهرستان رامیان نیز ضمن تائید گفته‌های همکارانش در حوزه نشر، گفت: تأسیس و راه‌اندازی تعاونی یا اتحادیه ناشران استان و نیز برپایی دوره‌های تخصصی آموزشی در طول سال، ضروری به نظر می‌رسد.

نمایشگاه استانی کتاب به دیگر شهرهای گلستان تسری پیدا کند
مدیر انتشارات کیسان با تأکید به‌ضرورت تمرکززدایی برپایی نمایشگاه کتاب، گفت: با تمرکززدایی و برپایی نمایشگاه کتاب در شهرهای دیگر استان، به‌نوبه خود کمک شایانی به معرفی و فروش آثار ناشرانی که در مرکز استان نیستند، می‌شود.

«میرزاعلی قزل» نیز که به نمایندگی از مدیر «انتشارات قلم صحرا» در جلسه حضور یافته بود، اظهار کرد: گرانی کاغذ و فضای مجازی در حال حاضر بر روی صنعت نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأثیر گذاشته است منتهی با برپایی نمایشگاه‌های فصلی و دوره‌ای می‌توانیم به رونق آن کمک کنیم.

وی چاپ کتاب‌های نفیس را که برآمده از فرهنگ و هنر اصیل استان است، ضروری دانست و گفت: شایسته است با تدابیر لازم بکوشیم حداقل یک کتاب نفیس و فاخر در طول سال در استان منتشر شود.

پیشنهاد تشکیل اتاق فکر ناشران استان گلستان
قزل، تشکیل اتاق فکر با حضور ناشران را مناسب قلمداد کرد و افزود: اتاق فکر فرصتی است که ناشران می‌توانند گرد هم بیایند و با همدلی و همبستگی خیلی از مسائل را حل کنند.

سپس «علی‌اصغر مقسمی» مدیر انتشارات مقسمی در این نشست، اظهار کرد: با وضعیت فعلی نشر و بازار، متأسفانه فعالیت در این حوزه ایجاد شغل نمی‌کند و نمی‌توان با اتکا به آن و بدون شغلی دیگر، امرار معاش کرد.

استاندار برای حل مشکلات ناشران استان به میدان بیاید
وی با بیان اینکه متأسفانه نگاه مدیران استان به ناشرین بیگانه است، گفت: پیشنهاد می‌کنم با حضور استاندار گلستان جلسه‌ای برگزار شود تا ایشان ضمن آشنایی با ظرفیت‌های نشر استان و شنیدن دغدغه‌ها، با استفاده از ظرفیت‌های اجرایی‌اش، کمک‌حال وضعیت نشر در گلستان شود.
 

 
در ادامه «رجبعلی بشارتی‌فر» مدیر «انتشارات بشارت فر» در گرگان، با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه نشر نیازمند تلاش و عشق فراوان است، گفت: برای رفع موانع و کم کردن دغدغه‌ها اول باید از خودمان شروع کنیم، باید با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دو نهاد خانواده و آموزش‌وپرورش که کارخانه انسان‌سازی هستند توجه نشان دهیم و آموزش و پروش را باید فعال کنیم و ضرورت توجه به کتاب را یادآور شویم.

وی با اشاره به موارد مطروحه در این جلسه از جمله اینکه با ظهور فضای مجازی و کتاب‌های دیجیتال، رغبت به سمت کتاب‌های کاغذی کمتر شده یا از بین رفته است، اظهار کرد: کتاب کاغذی مثل شیر مادر است؛ اصالتی که دارد هیچ‌چیزی جایش را نمی‌گیرد.

ما مرکز پخش و فروش نداریم!
در ادامه «وجیهه ابراهیمی نژاد» مدیر «انتشارات امرتات»، نیز اظهار کرد: نویسنده‌ای که ما به‌عنوان ناشر کتابش را چاپ می‌کنیم، انتظار دارد کتابش را بفروشیم درحالی‌که ما مرکز پخش و فروش نداریم و پس از مدتی مؤلف کم‌انگیزه و بی‌انگیزه برای نوشتن و چاپ آثار بعدی‌اش می‌شود.

ابراهیمی نژاد ادامه داد: متأسفانه بارها شاهد بوده‌ایم که برخی نویسنده‌های استانی خود مجبور شده‌اند با تک‌فروشی آثارشان را عرضه کنند.

سپس «محسن غنودی» مدیر «انتشارات اشکاف» هم ضرورت هم‌افزایی و افزایش سطح دانش و تلاش برای بازاریابی با شیوه‌های نوین را مهم دانست و گفت: معتقدم برخی از کتاب‌هایی که ناشرین منتشر کرده‌اند و به فروش نرفته‌اند، به خاطر این است که برای تقاضای خاصی منتشر نشده‌اند درحالی‌که کتاب خوب و با محتوای مناسب، بازارش را پیدا می‌کند.

غنودی ضرورت توجه و ورود به بازار کتاب‌های الکترونیکی را مهم دانست و افزود: با کمی برنامه‌ریزی و دقت و هم‌افزایی می‌توانیم از ظرفیت کتاب‌های الکترونیکی برای توسعه و رونق اقتصاد نشر استان بهره ببریم.

کشمیری: نیازمند روحیه هم‌افزایی، همدلی و نگاه توسعه‌ای در بین اهالی نشر استان هستیم
در بخش پایانی این نشست صمیمی، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در سخنانی ضمن قدردانی از اهالی فعال نشر استان و تائید عمده موارد طرح‌شده در جلسه، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل عدم توفیق و دیر نتیجه گرفتن در حوزه نشر و بیشتر حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدم یا کمبود روحیه هم‌افزایی، همدلی و نگاه توسعه‌ای در بین اهالی آن است.
 

 
وی با تأکید بر امر آموزش و حضور مستمر و مؤثر ناشران در برنامه‌های کتاب فصل، گفت: تردیدی نیست که خود ناشرین با توجه به اشراف و شناختی که از ظرفیت‌ها دارند، می‌توانند راهکارهای خوبی را برای توزیع و پخش کتاب ارائه دهند.

کشمیری در خاتمه سخنانش به‌صورت اجمالی به تسهیلات کم‌بهره، کاغذ دولتی و بیمه‌ها در حوزه نشر اشاره کرد و گفت: امیدوارم با همدلی و نگاه توسعه بخش بتوانیم دغدغه‌ها را کم کرده و قدم‌هایی را برای نگاه صنفی ناشرین استان برداریم.

یادآوری می‌شود، در حال حاضر 60 ناشر در استان گلستان مجوز فعالیت دارند که تنها 4 ناشر به‌صورت نیمه فعال‌اند و بقیه آن‌ها در بازار نشر مشغول به فعالیت‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها