جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
استاندار خوزستان: قصه‌گویی نزد اهوازی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد

استاندار خوزستان گفت: برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی و فراهم کردن فرصت قصه‌گویی برای کودکان، ابتکار، تیزبینی و خلاقیت را در ذهن آنان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، غلامرضا شریعتی در نخستین مهرواره قصه گویی «یک شب و هزار قصه» خوزستان که با حضور شهردار اهواز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان، رییس انجمن قصه کانون ایران، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و... در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: استقبال از این برنامه‌ها نشان از جایگاه بحث قصه گویی و کانون پرورش فکری در میان مردم شهر اهواز دارد و همین موضوع ما را ملزم به کمک بیشتر و سرمایه گذاری وسیع تر در این زمینه می‌کند.
  
وی با تاکید بر اینکه فراهم آوردن شرایط مناسب در مسیر خلاقیت آینده کودکان را تضمین می‌کند، تصریح کرد: اگر در سال‌های کودکی از زمینه‌ها و استعدادهای مختلف استفاده شود، در جوانی و میانسالی این استعدادها جنبه عملی پیدا کرده و به بالفعل تبدیل می‌شوند اما اگر از قابلیت‌ها در زمان کودکی و نوجوانی استفاده نشود، در بزرگسالی بلااستفاده می‌مانند.

استاندار خوزستان نقش بی‌بدیل قصه را برای آینده کودکان موثر دانسته و ابراز امیدواری کرد: تلاش می‌کنیم امکانات و شرایط لازم را در حد بضاعت و توان فراهم کرده تا کودکان، نوجوانان و نونهالان بتوانند از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنند و اثربخشی آن را در آینده شاهد باشیم.
 
شهردار اهواز هم در این مهرواره با بیان اینکه قصه روح انسان را به پرواز درمی‌آورد، افزود: باید بتوانیم روح کودکانمان را از ابتدا با قصه عجین کنیم چون شعر و شاعری و قصه و قصه‌گویی بخش جدانشدنی از فرهنگ غنی ایران هستند.
 
موسی شاعری با اشاره به اینکه نوشتن، قصه‌گویی و ادبیات روح فرزاندان را بزرگ و تبدیل به انسان‌هایی می‌کند که فاخر می‌اندیشند، عنوان کرد: مدیریت شهری از تمام ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه فرهنگ غنی ایران و ابزارهای آن که بخشی از آن شامل ادبیات شامل می‌شود، استفاده می‌کند.
 

 
در ادامه برنامه‌های این مهرواره، بهرام شاه‌محمدلو معروف به «آقای حکایتی» در سخنانی گفت: بگذارید بچه‌ها قصه خودشان را بسازند و تعریف کنند؛ از اینکه بچه‌ها را وادار به حفظ کردن داستان و قصه کنیم، باید دوری کنیم.

رئیس انجمن قصه‌گویی کانون ایران کلیشه و مصنوعی بودن را یکی از آفت‌های بزرگ والدین برای کودکان برشمرد و افزود: والدین باید اجازه دهند کودکان قصه دوست، محله، غذا خوردن، اسباب بازی‌ها و هر آنچه را که در ذهن خودشان است، تعریف کنند و نقش پدر و مادرها ضبط و یادداشت کردن قصه بچه‌ها و تکرار برای آنان باشد.

شاه‌محمدلو معتقد است: هرکسی قصه خودش را دارد و تنها وظیفه ما باید فرصت دادن برای ابراز قصه‌های واقعی بچه‌ها باشد. اعتماد و باور کردن کودکان دو عامل مهم برای رشد، بالندگی و هدایت در مسیر قصه برای آنان است.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور کودکان در این مراسم از اینکه مردم شهر اهواز قصه‌دوست هستند و استقبال خوبی از مهرواره صورت گرفته است، ابراز خرسندی کرد و گفت: در چند سال اخیر بیشتر رویکرد خانواده‌ها بر اساس نظام آموزش و پرورش تنها به سمت آموزش بوده است و از بدو کودکی دغدغه درس و کنکور فرزندان را دارند و اجازه کودکی کردن و بازی را از بچه‌ها می‌گیرند.

افسون امینی ادامه داد: بچه‌ها بیشتر از هرچیز به بازی و کودکی کردن نیاز دارند بگذارید بچه‌ها شعر و قصه بخوانند، بازی کنند و نشاط داشته باشند تا آینده درخشانتری برای آنان رقم بخورد اگراین فرصت را از آنان محروم کنیم، در بزرگسالی به دنبال کودک درون شان می‌روند.

بر اساس این گزارش، در این آیین از هشت منتخب نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» متشکل از سلطنت حیاتی از هندیجان، نسرین زاده وفادار از شوشتر، عبدالله سلطانی از منیوحی، سلطنت نخبه از بهبهان، مهناز اسلامی، گل زینب تقوی زاده، جمیله قربانی و ملک تاج باستانی همگی از اهواز تجلیل شد.

همچنین شاهنامه‌خوانی یک کودک مسجدسلیمانی و پخش نماهنگی از بخش‌های قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قصه‌گو شرکت‌کننده در این مهرواره از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها